2024-10-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Kanske beroende på att folk tänkte mer ekonomiskt förr...
Ja. MARGINALskatten var mycket värre förr.
Det verkar inte EN DEL i yngre generationer begripa. De är vana med helikopterföräldrar, som ordnar allt för dem, t ex KÖR dem till konditionssportsträningar!
(Jag cyklade eller sprang till träningar och skjutsningar till matcher var bara då det var för långt för cykling och inte fanns buss/tunnelbana/tåg dit. Så jag fick superkondis av förflyttning MELLAN träningsanläggningarna
Och pengar till moppe, bil och insatslägenhet jobbade jag ihop själv...
Fast det finns det unga som gör själva nu också så det går.
Det finns villor för ännu mindre i Avestatrakten

Länge sedan jag flyttade från Stockholm. Fick en 4-rumsvilla med tomt och bygde ut den till 6 rum då jag modernicerade för totalkostnad motsvarande en liten etta i stan.

Idag är det totala skattetrycket nära 40%.

1981 låg det på nästan 50%
Citera
2024-10-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Med bonde menar jag en hillbilly tölp som lyssnar på Eddie meduza och tar tjack på helgerna, inte en Bonde som jobbar med kossor.

Efterfrågan gör priset, många människor med flertalet miljoner på banken betalar mer än gärna 150-180k/kvm på Östermalm. Efter jag renoverade mitt badrum är den värderar till ungefär 800k mer än vad jag köpte den för.

Uppenbarligen tillhör du dem som borde skaffa dig lite perspektiv på tillvaron.
Att vara Bonde är ett yrke och de flesta som bor utanför Stockholm är inte bönder: Finns mängder med läkare, sjukskötersok, Ingenjörer även utanför tullarna.
Är väl bara lätt förståndshandikappad överklass eller liknande som vill bo på Östermalm?
Citera
2024-10-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ung medelklass har väl "aldrig" haft råd med bostäder på Östermalm i den utsträckning de önskat.

Precis min ståndpunkt: Vissa delar av våra storstäder har aldrig varit tillgänglig för meddelklassen, inget nytt för just 90/00-tlisterna.
Fanns väl en kortare period under 90talet då man kunde köpa in sig även med en ganska medelmåttlig lön(Typ från 95-00).
Citera
2024-10-14, 15:28
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Kanske beroende på att folk tänkte mer ekonomiskt förr...
Ja. MARGINALskatten var mycket värre förr.
Det verkar inte EN DEL i yngre generationer begripa. De är vana med helikopterföräldrar, som ordnar allt för dem, t ex KÖR dem till konditionssportsträningar!
(Jag cyklade eller sprang till träningar och skjutsningar till matcher var bara då det var för långt för cykling och inte fanns buss/tunnelbana/tåg dit. Så jag fick superkondis av förflyttning MELLAN träningsanläggningarna
Och pengar till moppe, bil och insatslägenhet jobbade jag ihop själv...
Fast det finns det unga som gör själva nu också så det går.
Det finns villor för ännu mindre i Avestatrakten

Länge sedan jag flyttade från Stockholm. Fick en 4-rumsvilla med tomt och bygde ut den till 6 rum då jag modernicerade för totalkostnad motsvarande en liten etta i stan.

Man ser det här på forumet med folk som tycker det är helt normalt att bo hemma tills man är 25 för att kunna festa och spara ihop pengar. Det är så dyrt att köpa. Men vafan flytta någonstans du har råd då. Man måste börja någonstans. Kan inte flytta till bästa adressen innanför tullarna på direkten.

Det är inte farligt att få lite skit under naglarna samt livserfarenhet. Folk behöver komma ut ur sina bubblor. Det är väl egentligen föräldrarna som är för snälla och överbeskyddande.
Citera
2024-10-14, 15:32
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen tillhör du dem som borde skaffa dig lite perspektiv på tillvaron.
Att vara Bonde är ett yrke och de flesta som bor utanför Stockholm är inte bönder: Finns mängder med läkare, sjukskötersok, Ingenjörer även utanför tullarna.
Är väl bara lätt förståndshandikappad överklass eller liknande som vill bo på Östermalm?

Folk som köper lägenheter i det absolut dyraste området i hela Norden är nog inte förståndshandikappade. Vi tjänar ju tillräckligt med pengar för att har råd att bo här.
Citera
2024-10-14, 15:43
Medlem
Citat:
Folk som köper lägenheter i det absolut dyraste området i hela Norden är nog inte förståndshandikappade. Vi tjänar ju tillräckligt med pengar för att har råd att bo här.
Är nog lite av varje: Med det sättet vissa komuniserar så börjar jag tro att det är rika föräldrar som köper en bostad till de barn de har som inte fungerar ute i samhället i ett område de kan hantera.

Med anledning av hur vissa resonerar. Se över dina egna inlägg t.ex.
Nu känner jag några som bott på Östermalm och de är inte förståndshandikappade, men samtidigt bor de inte kvar där utan bytt upp sig till bätttre boenden.
Men jag kan förstå ungdomar eller de som vill ha en övernattningslägenhet som har en bostad där.
Citera
2024-10-14, 15:47
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Är nog lite av varje: Med det sättet vissa komuniserar så börjar jag tro att det är rika föräldrar som köper en bostad till de barn de har som inte fungerar ute i samhället i ett område de kan hantera.

Med anledning av hur vissa resonerar. Se över dina egna inlägg t.ex.
Nu känner jag några som bott på Östermalm och de är inte förståndshandikappade, men samtidigt bor de inte kvar där utan bytt upp sig till bätttre boenden.
Men jag kan förstå ungdomar eller de som vill ha en övernattningslägenhet som har en bostad där.

Jaha, övernattningslägenhet... Du vet att de flest som bor på Östermalm är 40+ och mycket av lägenheterna är stora våningar och inte små 1or.
Citera
2024-10-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Idag är det totala skattetrycket nära 40%.

1981 låg det på nästan 50%
Det var värre än så eftersom MARGINALskatten d v s skatten om man jobbar mer var extremt hög.
Min pappa slutade jobba extra då han fick reda på det.
Har för mig att den var typ 80 % och DESSUTOM skulle man betala extraskatter som moms och energiskatter då man använde det som var kvar efter inkomstskatten var betald.
Citat:
(till annan)
Underligt att någon vill bo i Stockholms luftföroreningar, trafik och parkeringsproblem över huvud taget
Jag växte upp där men flyttade därifrån så fort jag kunde...
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Man ser det här på forumet med folk som tycker det är helt normalt att bo hemma tills man är 25 för att kunna festa och spara ihop pengar. Det är så dyrt att köpa. Men vafan flytta någonstans du har råd då. Man måste börja någonstans. Kan inte flytta till bästa adressen innanför tullarna på direkten.

Det är inte farligt att få lite skit under naglarna samt livserfarenhet. Folk behöver komma ut ur sina bubblor. Det är väl egentligen föräldrarna som är för snälla och överbeskyddande.
Ja, ofta UTAN att betala ordentligt om ens något för sig till föräldrarna. Alldeles för mycket surfade.

((Då jag hade flyttat hemifrån som 19-åring, var det nära till föräldrahemmet så jag åt middag och fick lunchlåda där, MEN jag betalade inte för jobbet men full kostnad för maten...))

Ungdomar har sagt att de fick shock då de flyttar hemifrån av vad saker kostar...
Citera
2024-10-14, 15:56
Medlem
Citat:
Jaha, övernattningslägenhet... Du vet att de flest som bor på Östermalm är 40+ och mycket av lägenheterna är stora våningar och inte små 1or.

Nu känner jag några som har lite övenattningslägenheter i stockholm: Frugans grabb sålde sin på östermalm för drygt 9 mille, en av orsakerna var att väldigt få personer bodde i fastigheten, då de flesta hade en annan bostad liksom han någon annanstans i världen.
En annan har kvar sitt townhouse i gamla stan är väl 160 m2 boyta.
Men de har inte haft det som huvudbostad på länge.

Men det är fortfarande inga första gångs köpare. Så just östermalm och de mest eftersökta områdena i huvudstaden är knappast relevant för meddelklassen.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-10-14 kl. 16:06.
Citera
2024-10-14, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Vi fick samma ränta på hela lånet, 4,05% när vi köpte 2003. Och då la vi på lite extra för renovering också, bankens förslag) så vi lånade faktiskt 115-120%. Men det var delat i 2 lån, det har du rätt i, men det var samma räntesats.
Nu var ju det här på 80 och början av 90-talet.
Citera
2024-10-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
25 mille, det är en väldigt begränsad grupp som kan köpa en sån lägenhet, även historiskt, trodde tråden handlade om "vanliga lägenheter, hus" för 10 max. Det går faktiskt att kämpa ihop med arv och hög inkomst.
25 måste du nog vara född rik eller gjort nån riktig superaffär som 90-00 talist för att ha råd med.
inget vanligt hus kostar 10 millar dock
Citera
2024-10-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Vi fick samma ränta på hela lånet, 4,05% när vi köpte 2003. Och då la vi på lite extra för renovering också, bankens förslag) så vi lånade faktiskt 115-120%. Men det var delat i 2 lån, det har du rätt i, men det var samma räntesats.
Dom åren runt millennieskiftet var speciella.
Det som gällde på 80talet och en bit in på 90talet var att man kunde låna max 75% som bottenlån med bostaden som säkerhet.
Ville man låna mer fick man ta ett topplån med annan säkerhet.
Oftast en bogensman eller pantsätta en aktieportfölj eller dylikt. Men det lånet skulle amortera på typiskt 20år samt hade betydligt högre räntor.
Vet inte riktigt när det ändrades, var så 1992 när jag köpte min första fastighet.
Så det som oftast refereras till ett par år runt millennieskiftet där man kunde låna 100% utan amortering och låg ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in