• 4
  • 5
2024-09-04, 22:44
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Sega dog inte ut, Segas konsolutveckling dog för de var gjorde flera grova misstag med att både utveckla dyra expansioner som x32 samtidigt som man försökte konkurrera med rykten från andra leverantörer, en konsol var förhållandevis dyr på den tiden och att alla som blev brända på både 32x och sega cd och saturn lanserades långt för tidigt (vilket dels gjorde att det fanns knappt några spel och det skapade också en moment 22 situation, inga spel inga som vill köpa, inga som köper inga som vill göra spel, samtidigt de få spel som fanns försökte påvisa hur tekniskt bra saturn var när den helt enkelt inte var lämpad för vilket gav dåligt rykte som gjorde potentiella köpare än mer avskräckta).

Sony köpte samtidigt upp exklusiva kontrakt med många spelutvecklare som gjorde att både Nintendo och Sega blev satta i en svår sits, Nintendo överlevde mirakulöst, Sega blev tvingade att lägga ner sin hårdvaruutveckling samtidigt som marknaden för arkadspel började svikta vilket var primärt var deras R&D kom från.

Dreamcast var hårdvarumässigt inte en dålig konsol men när den lanserades fanns både andra ekonomiskt fördelaktiga maskiner som helt enkelt erbjöd mer "bang for the buck" och framförallt hade Sega bränt många broar bland Sega lojala när den lanserades (och det var heller ingen budget maskin).

Det finns inte en enskild anledning utan det var klantiga beslut och externa omständigheter kombinerat.
Citera
2024-09-06, 16:19
Medlem
sebastian_s avatar
Sega finns ju kvar som spelutvecklare och är ytterst medelmåttiga nu för tiden och har varit det i i 20 år. Så Dreamcast var 3d peaken, om det inte var så att all talang lämnade när Dreamcast floppade. Därför känner jag ingen speciell bitter nostalgi över vad som hade kunnat vara

Dreamcast floppade för att den inte hade Dvd. Med Dvd så tror jag att den hade sålt runt 20 miljoner ex. Samma som Gamecube och Xbox ungefär. ALLA som provade Dreamcast tyckte att den var fantastisk .
Senast redigerad av sebastian_ 2024-09-06 kl. 16:22.
Citera
2024-09-06, 17:11
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Dreamcast var en fantastisk konsol, grafiken var mycket klarare och mer färgglad än Playstation 2:s ganska suddiga och bruna grafik.
Minns att de av oss som spelat Dreamcast innan blev besvikna över hur PS2-spel såg ut.

Men den släpptes för tidigt tror jag när måste-ha-spel fortfarande släpptes till Nintendo 64 och Playstation.

Dreamcast hade bra spel men ganska få måste-ha-spel. Sonic Adventures var exempelvis ett ganska kasst spel i jämförelse med mästerverket Super Mario 64.

Sen släpptes PS2, GameCube och Xbox som alla hade måste-ha-spel som var bättre än något på Dreamcast.

Ett annat problem minns jag var att det inte fanns något piratkopieringsskydd på Dreamcast. Man kunde bara ladda ner spel och bränna på skiva och spela direkt.
Det kan jag inte hålla med om . Sonic adventure var väldigt imponerande på den tiden. Kändes betydligt rörligare och snyggare än Mario 64.

Men ja, det saknade ett Halo eller Mario 64-Zelda-Goldeneye. Vad hade ps2 och andra sidan?

Dreamcast hade dock de klart bästa spelen inom sina genrer. Så var man ett stort fan av dem så var det ett måste att ha dem.

Skräck: Resident evil Code veronica

Sport : Virtua tennis ( fortfarande det bästa tennisspelet)

Fighting: Dead or alive 2 och Soul calibur.

Shenmue vet jag inte riktigt hur man ska räkna. Ett framtidsspel som man måste ha eller för konstigt?
Citera
2024-09-07, 17:55
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det kan jag inte hålla med om . Sonic adventure var väldigt imponerande på den tiden. Kändes betydligt rörligare och snyggare än Mario 64.

Sonic Adventure var såklart snyggare men gameplayet var ganska kasst i jämförelse.

Och rörlig var han knappast. Han var jätteklumpig och de snabba barnorna gick ut på att man bara höll framåt så styrdes Sonic automatiskt. Handlade mest om att det såg snabbt och fint ut när han sprang igenom banorna. När man skulle hoppa på studsknappar fanns det t.o.m. en målsökningsfunktion eftersom det var så svårt att styra hoppen rätt.

Mario kunde å andra sidan krypa, hoppa, dubbelhoppa, trippenhoppa, göra bakåtvolter, göra sidovolter, hoppa och dyka framåt, slänga sig på magen och glida, göra "hip drop", boxas, göra hoppsparkar, göra en breakdance-attack och vägghoppa och man kunde kombinera alla dessa på olika sätt.
Finns få spel med lika bra movement, kanske är det fortfarande bäst.
Och man kan flyga när man hittar vingmössan.

Citat:
Men ja, det saknade ett Halo eller Mario 64-Zelda-Goldeneye. Vad hade ps2 och andra sidan?

PS2 hade väl typ Metal Gear Solid 2 & 3 och Shadow of the Colossus. God of War också men det har jag aldrig gillat.
Sen släpptes många bra spel först på PS2 och kom på de andra konsolerna ett år senare. Typ GTA-spelen, Silent Hill 2 och 3 o.s.v. Sen hade PS2 överlägset flest spel.

Men av Dreamcast, PS2, Gamecube och Xbox är PS2 den konsolen jag gillar minst.
Senast redigerad av mendokse 2024-09-07 kl. 18:00.
Citera
2024-09-10, 20:20
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Sonic Adventure var såklart snyggare men gameplayet var ganska kasst i jämförelse.

Och rörlig var han knappast. Han var jätteklumpig och de snabba barnorna gick ut på att man bara höll framåt så styrdes Sonic automatiskt. Handlade mest om att det såg snabbt och fint ut när han sprang igenom banorna. När man skulle hoppa på studsknappar fanns det t.o.m. en målsökningsfunktion eftersom det var så svårt att styra hoppen rätt.

Mario kunde å andra sidan krypa, hoppa, dubbelhoppa, trippenhoppa, göra bakåtvolter, göra sidovolter, hoppa och dyka framåt, slänga sig på magen och glida, göra "hip drop", boxas, göra hoppsparkar, göra en breakdance-attack och vägghoppa och man kunde kombinera alla dessa på olika sätt.
Finns få spel med lika bra movement, kanske är det fortfarande bäst.
Och man kan flyga när man hittar vingmössan.

PS2 hade väl typ Metal Gear Solid 2 & 3 och Shadow of the Colossus. God of War också men det har jag aldrig gillat.
Sen släpptes många bra spel först på PS2 och kom på de andra konsolerna ett år senare. Typ GTA-spelen, Silent Hill 2 och 3 o.s.v. Sen hade PS2 överlägset flest spel.

Men av Dreamcast, PS2, Gamecube och Xbox är PS2 den konsolen jag gillar minst.
Samma här. Xbox är den jag gillar mest och sen Dreamcast.
Citera
2024-09-10, 20:46
Medlem
Citat:

Mario64 -> Jak & Daxter
Halo/Golden eye -> Red faction, Medal of Honor Frontline, Timesplitters, Killzone.
Zelda -> Okami, The Dark Cloud

Men PS2ans styrka var primärt racing, skräck och RPGs.

Som Racing: Grand Turismo 3 och 4
RPGs: Final Fantasy X, Rouge Galaxy, Persona.
Skräck: Silent Hill 2, Resident Evil Veronica osv.
Citera
2024-09-16, 09:10
Medlem
Gosifs avatar
Saturn och Dreamcast floppade. Även 32X för den delen.
Citera
2024-09-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Dreamcast, Genesis, Megadrive var alla 3 utmärkta konsoler. Vad hände?

Finns hur mycket dokumentärer som helst om detta.
Men det mesta stavas i total inkompetens i Sega Japan samt avundsjuka och girighet.
Sega Amerika var de dom drev Sega framåt med fantastisk marknadsföring och satsning på sportspel.
Sega Japan raserade allt med Saturn !
Citera
2024-09-17, 02:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Mario64 -> Jak & Daxter
Halo/Golden eye -> Red faction, Medal of Honor Frontline, Timesplitters, Killzone.
Zelda -> Okami, The Dark Cloud

Men PS2ans styrka var primärt racing, skräck och RPGs.

Som Racing: Grand Turismo 3 och 4
RPGs: Final Fantasy X, Rouge Galaxy, Persona.
Skräck: Silent Hill 2, Resident Evil Veronica osv.
Jag tycker att Ps2 spelen är så medelmåttiga jämfört med Xbox. Skräck håller jag med om. Rpg har jag inte koll på men allt annat så var Xbox bättre.

Project gotham racing 2 var den generationens bästa racingspel.

Dead or alive 3 bästa fightingspelet tillsammans med Soul calibur 2. Tekken 5 var väldigt bra. Problemet är att det inte kom förrän sent 2005. Så det var det usla Tekken 4 som gick upp mot DoA 3.

Halo 1 var det bästa spelet hela den generationen. Halo 2 det näst bästa.
Citera
2024-09-17, 08:05
Medlem
Citat:
Jag tycker att Ps2 spelen är så medelmåttiga jämfört med Xbox. Skräck håller jag med om. Rpg har jag inte koll på men allt annat så var Xbox bättre.

Project gotham racing 2 var den generationens bästa racingspel.

Dead or alive 3 bästa fightingspelet tillsammans med Soul calibur 2. Tekken 5 var väldigt bra. Problemet är att det inte kom förrän sent 2005. Så det var det usla Tekken 4 som gick upp mot DoA 3.

Halo 1 var det bästa spelet hela den generationen. Halo 2 det näst bästa.

Ja det kan du ju tycka, resten av världen håller helt enkelt inte med det är anledningen PS2 var en av genom tidernas mest sålda konsol.
Citera
2024-09-17, 20:48
Medlem
Megadrive och Dreamcast var ju de konsoler Sega släppte som var lockande, men om man tittar på vad för annat som fanns så är de inte så intressanta. Jag köpte en samling med Megadrivespel till Switch, och inga av spelen var speciellt roliga. NES och SNES-spel var mycket roligare att spela.

Dreamcast hade några bra racingspel, men Sonic och Blue Stinger var inte speciellt bra. Samtidigt så fanns det PS2 som hade Metal Gear Solid 2, GTA 3 och Devil May Cry. Jag hade PS2 när det släpptes och köpte runt 30 spel, varav vissa var extremt bra, och vissa var ganska bra (t.ex. Contra: Shattered Soldier). Det hade kanske varit roligt att ha ett Dreamcast precis när det lanserades, för då jämfördes det med Nintendo 64 och PS1, och imponerade med grafik.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in