Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-27, 10:58
Medlem
Har sedan i somras fått en padda inomhus och vill släppa ut den i det fria, men lyckas inte fånga den. Har testat att skyffla upp den på en spade, men då blev den livrädd och hoppade iväg. Äger ingen håv och funderar därför på alternativ! Den håller sig i trånga utrymmen, vilket försvårar det hela 😞
Citera
2024-08-27, 11:01
Medlem
Alla paddor är fridlysta. Att fånga är förbjudet
Citera
2024-08-27, 11:05
Medlem
Timmervargens avatar
Ta upp den i handen.
Citera
2024-08-27, 11:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har sedan i somras fått en padda inomhus och vill släppa ut den i det fria, men lyckas inte fånga den. Har testat att skyffla upp den på en spade, men då blev den livrädd och hoppade iväg. Äger ingen håv och funderar därför på alternativ! Den håller sig i trånga utrymmen, vilket försvårar det hela 😞

Hur kan du ha en padda inomhus, du måste bo i ett gammalt ruckel? Vart gömmer den sig, bakom möbler, eller bakom någon gammal kamin eller?

Paddor kommer fram när det är mörkt. Jag tror det är månens sken som får dessa att komma fram på natten. Dvs på natten sätter du upp en liten lampa, så tittar paddan fram. Då står du där med en hov (fjärilshåv) och fångar den.

Haft mycket paddor vid en grusväg där jag kört med bilen. Nattetid under särskilda förhållanden, när månen är uppe. Då har det varit kanske tio paddor på 20 meters väg. Varit alternativet att köra sicksack mellan paddorna, alternativt att köra rakt fram och krossa paddorna under hjulen med bilen.
Citera
2024-08-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Ta upp den i handen.

Lite harigt, men tycker att de känns obehagliga i handen 😞
Citera
2024-08-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Alla paddor är fridlysta. Att fånga är förbjudet

Ska ju fånga för att släppa ut den? Kan inte vara förbjudet?!
Citera
2024-08-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hur kan du ha en padda inomhus, du måste bo i ett gammalt ruckel? Vart gömmer den sig, bakom möbler, eller bakom någon gammal kamin eller?

Paddor kommer fram när det är mörkt. Jag tror det är månens sken som får dessa att komma fram på natten. Dvs på natten sätter du upp en liten lampa, så tittar paddan fram. Då står du där med en hov (fjärilshåv) och fångar den.

Haft mycket paddor vid en grusväg där jag kört med bilen. Nattetid under särskilda förhållanden, när månen är uppe. Då har det varit kanske tio paddor på 20 meters väg. Varit alternativet att köra sicksack mellan paddorna, alternativt att köra rakt fram och krossa paddorna under hjulen med bilen.

Den huserar i källaren, bakom bråte. Får väl göra en räd med lampa inatt!

Min padda är skygg, för den flyr när någon är för nära.
Citera
2024-08-27, 19:03
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Lite harigt, men tycker att de känns obehagliga i handen 😞
Skärp dig.

Däremot kan du ta på dig en latexhandske eller svepa en plastpåse över handen eftersom de utsöndrar gift.
Citera
2024-08-28, 00:41
Medlem
Citat:

Har den bott inne hos dig hela sommaren? Har du matat den?
Citera
2024-08-28, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Har den bott inne hos dig hela sommaren? Har du matat den?

Upptäckte den för ca fyra veckor sedan och då hade den även en kompis, men polaren har nog hoppat ut. Hade altandörren öppen dagligen i somras så då fanns ju den möjligheten.

Jag har inte matat den, tror att den äter spindlar och flugor och sånt finns i spindelväv nära källargolvet har jag sett, sedan har den väl även en lång tunga att rulla ur och fånga insekter med själv. Men är okunnig om vad paddor äter och måste nog ta reda på det om jag imorgon åter misslyckas med infångandet, för ikväll jagade jag runt den som en tok då den hoppar sjukt snabbt. Planen är att imorgon ta hjälp av någon som kan hjälpa till att försöka fånga den, vi kan ju ställa oss på varsin sida.
Citera
2024-08-28, 10:32
Medlem
Timmervargens avatar
Hoppar den "sjukt snabbt" så är det ingen padda.
Citera
2024-08-31, 23:32
Medlem
Har du fångat paddan än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här