Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Åh personangrepp, ett tydligt tecken på att argumenten är slut. För att återgå till ämnet. Infrastrukturen ägs av staten och den mesta av trafiken står staten eller regionerna för så det finns inte mycket att återförstatliga. Staten sköter även en stor del av underhållet. Upphandlingar har alltid funnits även på Statens Järnvägars tid och att staten upphandlar saker är en annan fråga än "återförstatling", speciellt när det är väldigt oklart vad staten ska ta tillbaka då man driver det mesta själv. Visst kan man ta tillbaka kontrollen från regionerna men någon får övertyga mig om fördelarna med detta.
Gällande upphandlingar så är det beställarens beslut att bara gå på pris och jag har inget emot att exempelvis SL skulle köra trafiken själva.
Jag vet inte om du missar eller totalt skiter i att alla som sköter underhållet är vanliga vinstdrivande företag, dock ett ägt av svenska staten, men det innebär liksom ingen skillnad.
Regionerna som kör tågtrafik upphandlar ju denna och trafiken men även underhållet av fordonen utförs av vinstdrivande företag.
Alla dessa vinstdrivande företag, där även SJ faller in, har ingen som helst jävla skyldighet att göra något annat än att sätta sina ägare och sitt företag främst. Du verkar inte förstå att bara för att SJ och Infranord ägs av staten så har dessa företag ingen som helst jävla fokus på samhället eller järnvägen som stort, deras absolut enda fokus är att generera vinst till sina ägare.
Det jag förespråkar är en total återförstatling där man sätter samhället som första och enda prioritet. Varför? Jo för att idag om statliga Infranord har ett kontrakt på underhåll av en bandel så gör dom bara absoluta minimum enligt kontraktet, ser dom att något behöver åtgärdas som ligger utanför kontraktet kan dom ta upp det med Trafikverket eller bara skita i det, det är inte deras problem. Infranord har utrustning och maskiner som man inte får betalt för att använda och då använder man dom inte så klart, varför göra något du förlorar pengar på?? Hade det varit statligt och man köpte in ett kontaktledningsbytartåg för hundratals miljoner, då ser man till att nyttja det på smartast och effektivast möjliga sätt så klart. Nu ska tydligen Infranords tåg till Norge och jobba...
Det finns INGEN rimlig anledning för SJ att dra in miljarder till statskassan men samtidigt lägga ner sin Uppsalapendel. Just ja, PENGAR! Detta land är helt jävla tappat. Så även dess invånare.