2024-08-27, 18:45
Medlem
Har fundering på att ta mig an denna herre men som alltid är det ju ibland svårt att ta sig an dessa tänkare.

Någon som har tips på vad man bör sikta in sig på som första verk?
Citera
2024-08-27, 19:00
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
La Nausée (Äcklet).
Citera
2024-08-27, 19:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Har fundering på att ta mig an denna herre men som alltid är det ju ibland svårt att ta sig an dessa tänkare.

Någon som har tips på vad man bör sikta in sig på som första verk?

Han skrev i flera genrer, så vad är du intresserad av?

Som något slags yrkesfilosof är det väl Varat och intet eller Existentialismen är en humanism som man bör börja med.

Är det hans historieskrivning du intresserar dig för skulle jag rekommendera War diaries: Notebooks from a phoney war.

Av skönlitteraturen har jag bara läst Äcklet och den är väl intressant som tidsdokument men inte oförglömlig som t.ex. Bataille.
Citera
2024-08-27, 22:53
Medlem
Beror lite på vad du läst tidigare och hur van du är vid filosofiska böcker. Även de skönlitterära böckerna bygger på existentialismen. Som de andra skriver, jag tycker att Äcklet är en bra början. Den är ju rätt känd också, så bra att kunna slänga sig med om du är en sån som vill läsa Sartre för stilpoäng.
Senast redigerad av Vecklor 2024-08-27 kl. 22:55.
Citera
2024-08-27, 22:55
Medlem
Inför lyckta dörrar -- dramatik.
Citera
2024-08-28, 00:14
Medlem
Stort tack, är lite emellan genre men både skönlitterärt och filosofiskt intresserar mig. Har läst lite filosofi på universitet men endast 15 hp så helt ovan är jag inte men är några år sedan.

Så Äcklet låter som en bra start innan man tar klivet in i den djupare filosofipoolen 👍
Citera
2024-08-28, 10:24
Medlem
laxsills avatar
Äcklet är bra men jag tror nästan Muren är bättre att börja med? En fenomenal novellsamling som är en bra introduktion både till hans övriga skönlitterära verk (som Äcklet) och hans filosofi.
Citera
2024-08-28, 13:26
Medlem
The Age of Reason är väl hans främsta skönlitterära verk, men Sartre var primärt en filosof. Hans hustru, Simone de Beavouir, var egentligen bättre på att skriva romaner. Sartres filosofiska magnus opus, Being and Nothingness eller Varat och Intet i svensk översättning, är tveklöst en av de mest signifikanta intellektuella verken under hela 1900-talet. Being and Nothingness är dock en av de mest abstrakta och krävande böckerna som jag någonsin befattat mig med och knappast lämplig som förrätt på menyn utan snarare efterrätt. Räkna med att det tar dig 5-10 år av rigoröst intellektuellt arbete innan det ens blir tal om att kunna tillgodogöra dig kärnan av innehållet i den boken.
Senast redigerad av anwe8 2024-08-28 kl. 13:30.
Citera
2024-12-05, 02:14
Medlem
Da jeg studerte fransk hadde le mur på pensum, og jeg ble sjokkert over hvor enkelt han skrev. Det var ikke noe blærete eller filosofisk over setningene. Han prøvde liksom ikke å vise seg fram med vanskelige ord.

Så er det jo stor forskjell mellom hans filosofiske tekster og hans litterære. Det er fult mulig å lese le mur UTEN å være for intellektuell.
Citera
2024-12-05, 23:28
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Stort tack, är lite emellan genre men både skönlitterärt och filosofiskt intresserar mig. Har läst lite filosofi på universitet men endast 15 hp så helt ovan är jag inte men är några år sedan.

Så Äcklet låter som en bra start innan man tar klivet in i den djupare filosofipoolen 👍

Jag har inte läst hans romaner men om du har lite koll på filosofi från börjar tror jag inte att "existentialismen är en humanism" är något problem alls. Den är kort, lättläst och fungerar fint som en introduktion och/eller summering av hans filosofiska idéer.
Citera
2024-12-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har inte läst hans romaner men om du har lite koll på filosofi från börjar tror jag inte att "existentialismen är en humanism" är något problem alls. Den är kort, lättläst och fungerar fint som en introduktion och/eller summering av hans filosofiska idéer.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in