Spelat rtt mycket i helgen. Var rtt orolig under den (som vanligt) lnga intro/tutorialen d man bara slaktade sig igenom battle efter battle, men ungefr halvvgs in i frsta riktiga dungeon brjade jag mta tillrckligt med motstnd fr att behva brja tnka mer strategiskt, frmst kring archetypes och att inte anvnda upp all MP hela tiden, och mot slutet av den hade jag behvt tervnda till staden flera gnger fr att sova (full HP/MP) d mina MP items brjade ta slut. Gillar att man kan smyga frbi de flesta battles och skippa de enkla genom att attackera fienderna i overworld utan att behva vxla till battle, ven fast vxlingen r snabb tar det viktiga sekunder att ladda och vxla till post-battle sammanfattningen varje gng.
Ett stort misstag jag gjorde var att jag behvde pengar fr items efter ett tag och d slde jag av alla vapen och armours jag inte hade p mig, vilket var korkat eftersom gear r bundet till en viss archetype, s nr jag sedan fick fr mig att byta archetype med en karaktr s hade den bara frsta vapnet att jobba med, s snkte DMG med den karaktren med typ 100
Tycker spelet r jttebra n s lnge, det har vl ungefr det man vntar sig av ett Atlus JRPG i form av story, karaktrer, battles, menyer och allt snt. Personligen gillar jag bytet frn Japansk "IRL-milj" till en riktig fantasyvrld, ven fast det hintas om att det finns nn slags koppling till "vr" vrld ocks i spelet. De archetypes jag lst upp hittills har varit en mix av klasisska RPG klasser och ngra som r mer unika, s ser fram emot att lsa upp fler. Man r inte helt bunden till bara den archetype man fr stunden har valt fr en karaktr, det finns en skill carryover dr man kan equippa skills man redan lst upp frn andra archetypes med varje karaktr, s t ex min healer har nd ngra damagespells ocks osv.
En grej som r lite lollig r hur mycket vissa engelska rster skr sig med karaktrerna dom ska gestalta, frsta "bossen" som r en
r ett bra exempel dr engelska rsten inte alls knns som att den passar in p karaktren