Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-27, 22:53
  #1
Medlem
Hej!
Vill nån vänlig själ hjälpa mig angående revolut.
Om jag har ett konto där och får in x summa pengar (är onlinecoach) vill ha in betalningen där istället för en svensk bank. Jag har ca 100 klienter som betalar månadsvis. Jag växlar sedan in pengar till btc och skickar till min plånbok. Skickas rapporter på detta till skatteverket ex? Jag har ringt SKV och de meddelade att jag skälv ska fylla i blankett och revolut säger att se inte meddelar skatteverket men har läst att revolut skickar årlig rapport till SKV. Fattar ingenting vad är sant? Om jag inte själv meddelar SKV kan jag åka dit då?
Citera
2024-08-27, 23:12
  #2
Medlem
Trakessons avatar
Om jag fattat saken rätt så svarar Revolut på direkt fråga från SKV, och har enligt reglerna skyldighet att självmant rapportera om konton där ränta betalas ut. Själv har jag konton hos dem. Inga fantasisummor och får heller ingen ränta. De har aldrig rapporterat mina konton.

Hur de gör om du regelbundet får in väldigt stora summor vet jag inte, men som sagt får de en direkt fråga om dig från svenska myndigheter så måste de svara.
Citera
2024-08-27, 23:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345bbc
Hej!
Vill nån vänlig själ hjälpa mig angående revolut.
Om jag har ett konto där och får in x summa pengar (är onlinecoach) vill ha in betalningen där istället för en svensk bank. Jag har ca 100 klienter som betalar månadsvis. Jag växlar sedan in pengar till btc och skickar till min plånbok. Skickas rapporter på detta till skatteverket ex? Jag har ringt SKV och de meddelade att jag skälv ska fylla i blankett och revolut säger att se inte meddelar skatteverket men har läst att revolut skickar årlig rapport till SKV. Fattar ingenting vad är sant? Om jag inte själv meddelar SKV kan jag åka dit då?

Du kommer inte undan att betala skatt när du använder Revolut.
Citera
2024-08-27, 23:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Om jag fattat saken rätt så svarar Revolut på direkt fråga från SKV, och har enligt reglerna skyldighet att självmant rapportera om konton där ränta betalas ut. Själv har jag konton hos dem. Inga fantasisummor och får heller ingen ränta. De har aldrig rapporterat mina konton.

Hur de gör om du regelbundet får in väldigt stora summor vet jag inte, men som sagt får de en direkt fråga om dig från svenska myndigheter så måste de svara.

Hur menar du om ränta betalas ut?
Citera
2024-08-28, 00:06
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345bbc
Hej!
Vill nån vänlig själ hjälpa mig angående revolut.
Om jag har ett konto där och får in x summa pengar (är onlinecoach) vill ha in betalningen där istället för en svensk bank. Jag har ca 100 klienter som betalar månadsvis. Jag växlar sedan in pengar till btc och skickar till min plånbok. Skickas rapporter på detta till skatteverket ex? Jag har ringt SKV och de meddelade att jag skälv ska fylla i blankett och revolut säger att se inte meddelar skatteverket men har läst att revolut skickar årlig rapport till SKV. Fattar ingenting vad är sant? Om jag inte själv meddelar SKV kan jag åka dit då?
Lite nya regler från DT för 14 dagar sedan:
https://www.dagensteknik.se/revolut-...teinformation/
Citera
2024-08-28, 07:25
  #6
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345bbc
Hej!
Vill nån vänlig själ hjälpa mig angående revolut.
Om jag har ett konto där och får in x summa pengar (är onlinecoach) vill ha in betalningen där istället för en svensk bank. Jag har ca 100 klienter som betalar månadsvis. Jag växlar sedan in pengar till btc och skickar till min plånbok. Skickas rapporter på detta till skatteverket ex? Jag har ringt SKV och de meddelade att jag skälv ska fylla i blankett och revolut säger att se inte meddelar skatteverket men har läst att revolut skickar årlig rapport till SKV. Fattar ingenting vad är sant? Om jag inte själv meddelar SKV kan jag åka dit då?

Hur bokför du det där?
Citera
2024-08-28, 09:43
  #7
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345bbc
Hur menar du om ränta betalas ut?
Jag menar konton där du får ränta på insatta medel. De måste rapportera om de betalar ut ränta. Konton där man inte får ränta på insatta medel måste inte rapporteras. Svenska banker rapporterar allt, medan Revolut och många andra utländska banker bara rapporterar det de måste.

Allt jag skriver är med reservation för att det kan ha kommit regeländringar jag missat. Mina konton har i alla fall aldrig rapporterats till svenska myndigheter. Fast som jag sa har jag inga stora summor och inga regelbundna insättningar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in