• 6
  • 7
  • 8
2024-08-29, 22:53
Medlem
Yungvidzibois avatar
Uppenbar trolltråd.
Nästan alla i tråden som testat får det ju inte att fungera.
Därtill TS utspel om att grannen var på affären vid lunchtid, som han kallar för ”arbetstid”.
Kul tråd iallafall TS, men mig lurar du inte
Citera
2024-08-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Uppenbar trolltråd.
Därtill TS utspel om att grannen var på affären vid lunchtid, som han kallar för ”arbetstid”.

Ja, vilken buse!
Citera
2024-08-29, 22:56
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Är du efterbliven? Det är ju för fan på lunchen.

Tror nog det är du som är efterbliven som tar honom för seriöst
Citera
2024-08-29, 23:38
Avstängd
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flong-ny
Jag skriver bara in grannens Regnummer på bilen i Easy Park-appen. Och eftersom Easy Park, det jävla skräpföretaget, nuförtiden kräver att man ska registrera ankomst i appen, trots att det är fri parkering i timmar, så får jag upp en notis när grannen parkerar bilen vid affären.

Detta har blivit än lättare eftersom Easypark köpt upp varenda parkeringsplats i stan. Även biltemas perkering blev uppköpt häromåret, som även denna kräver registrering av ankomst.

Häromdagen ringde jag och frågade om han kunde köpa med några bira till mig när jag såg att han stod utanför affären. Såg tom när han åkte därifrån eftersom det är kameraregistrering av regplåten.

Vilka fler spioneringsidéer kan man göra med EasyParks fantastiska app?
Och har jag rätt att veta när grannen åker och handlar?

aa vet gör i samma med sosse jag inte gillar i kvarter
Citera
2024-08-30, 00:36
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Uppenbar trolltråd.

Precis, har sedan länge min frus reggnummer i min app då jag ibland har hennes bil, men aldrig fått någon form av meddelande när hon parkerat med appen.
Citera
2024-08-30, 00:56
Medlem
Citat:
Easy Park kan inte göra något åt det ändå. Allum och Easypark ingick nyligen ett avtal med att sätta upp kameror för automatisk registrering vid infart och utfart av regplåtarna på P-huset till köpcentrumet.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de kommer avaktivera alla kameror eller säga upp avtalet de närmsta året i alla fall.

Centralstationen i Göteborg använder samma system.

Bara för man använder ett sådant system betyder det väl knappast att alla i hela världen ska kunna se vsr du parkerat med din bil? Det räcker att du kan se det och ingen annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Precis, har sedan länge min frus reggnummer i min app då jag ibland har hennes bil, men aldrig fått någon form av meddelande när hon parkerat med appen.

Nja det beror på. De appar som har automatisk registrering vid infart etc så kan jag gå in i appen och se var jag parkerat. Det dyker automatiskt upp "p-hus köpcenter X". Däremot har jag ju registrerat mig med mitt ref nr etc. Börjar däremot nu fundera på vad det var för verifiering på att det faktiskt var min bil...

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Registrering vid ankomst hos biltema? Dummaste jag hört! Vad fan har hänt med Sverige? Vilket biltema har sådan skit?

Biltema på attraktivt läge. Har inte så mycket med "vad har hänt med Sverige" att göra. Snarare ett medel för att kontrollera att en hel stad inte kan stå gratis utanför biltema medan de är på jobbet etc. Exempelvis kan det vara 3 timmar gratis parkering innan det börjar kosta. Bilen registreras automatiskt när du kör in och kör ut. Står du bara upp till ex 3 timmar så kostar det ingenting.
Senast redigerad av kalleboool 2024-08-30 kl. 01:02.
Citera
2024-08-30, 19:34
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag skriver bara in grannens Regnummer på bilen i Easy Park-appen. Och eftersom Easy Park, det jävla skräpföretaget, nuförtiden kräver att man ska registrera ankomst i appen, trots att det är fri parkering i timmar, så får jag upp en notis när grannen parkerar bilen vid affären.

Detta har blivit än lättare eftersom Easypark köpt upp varenda parkeringsplats i stan. Även biltemas perkering blev uppköpt häromåret, som även denna kräver registrering av ankomst.

Häromdagen ringde jag och frågade om han kunde köpa med några bira till mig när jag såg att han stod utanför affären. Såg tom när han åkte därifrån eftersom det är kameraregistrering av regplåten.

Vilka fler spioneringsidéer kan man göra med EasyParks fantastiska app?
Och har jag rätt att veta när grannen åker och handlar?
Det finns ett annat problem med Easypark som kan ställa till det rejält. Det gäller deras parkeringar med automatisk nummeravläsning.

De läser i vissa fall av bilar som inte parkerat utan vara passerat förbi deras parkeringsplatser och registrerar dem som parkerade. Har man deras app får man ett meddelande att parkeringen är påbörjad, men det finns ingen möjlighet att avbryta parkeringen.

De som inte har appen lär väl inte märka nånting förrän de får en faktura för en månads parkering.
Citera
2024-08-30, 22:31
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Uppenbar trolltråd.
Jag har precis kollat och jag kan se var en bil som jag har reggad i min app (inte min bil) har parkerat fram till så sent som idag. Jag kan se alla parkeringar hela vägen tillbaks till samma datum som jag reggade bilen i appen.

Så nej, det är ingen trolltråd och hålet är fortfarande inte stängt.
Citera
2024-08-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Jag har precis kollat och jag kan se var en bil som jag har reggad i min app (inte min bil) har parkerat fram till så sent som idag. Jag kan se alla parkeringar hela vägen tillbaks till samma datum som jag reggade bilen i appen.

Samma för min del. Jag har bara betalat parkeringsavgift för två stycken för ett par år sedan. En av bilarna är dessutom såld till en tredje part.
Citera
2024-09-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann

Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Samma för min del. Jag har bara betalat parkeringsavgift för två stycken för ett par år sedan. En av bilarna är dessutom såld till en tredje part.

Skärmdump på att ni kan se historiken?
Citera
2024-09-05, 08:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag skriver bara in grannens Regnummer på bilen i Easy Park-appen.
Om detta stämmer är det ju ett pinsamt stort säkerhetshål. Flera personer måste ju kunna registrera samma bil, ex familj med två vuxna som delar samma bil. Men att man ska kunna lägga till en viss bil utan verifiering av att man äger bilen eller att ägaren tillåter att man lägger till bilen är bara skevt.
Citera
2024-09-05, 13:38
Medlem
Att vissa ser detta beteende och andra inte, skulle det kunna bero på om man någon gång har betalat en parkering för bilen med appen? Jag har inte 100% koll på rapporterna i tråden, men tycker mig se ett mönster där. Har någon exempel på motsatsen, där det går att registrera någon annans bil och se rapporter utan att ha betalat någon parkering för den? Skulle fortfarande vara ett säkerhetshål, men ändå lite förmildrande – den som börjar spionera på en bil under de förutsättningarna måste betala en parkering för den, vilket ger den egentliga ägaren en chans att märka att något är skumt. Och jag antar att de betalningsmetoder som stöds är spårbara, så då blir det ju i alla fall inte riskfritt för spionen som både kan upptäckas och identifieras. Men möjligheten att spionera oupptäckt på bilar man någon gång gjort en legitim betalning till är förstås fortfarande problematisk.
Citera
  • 6
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in