Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-08-29, 00:15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag instämmer här. Jag tycker att det är bra att vi inte alltid är för snabba. Det borde också vara uppskattat att vi ger användarna en chans att göra rätt och hjälpa upp sin trådstart istället för att bara korga.

Problemet är att ni korgar bra trådstarter för jämnan samtidigt so ni låter trådar som denna ligga kvar i flera timmar. Tråden har dessutom räddats av att moderatorn Blomvattnaren sökt och hittat källor som han postat i tråden. Denna välvilja är väldigt sällsynt.
Citera
2024-08-29, 00:23
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Just ja, så var det ju.

Men lite letande, och källan hittades.

(FB) Muslim upprörd över att mjölkersättning inte är halal

Varför är ni moderatorer inte lika hjälpsamma i andra trådar där starten är undermålig?
Citera
2024-08-29, 00:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Problemet är att ni korgar bra trådstarter för jämnan samtidigt so ni låter trådar som denna ligga kvar i flera timmar. Tråden har dessutom räddats av att moderatorn Blomvattnaren sökt och hittat källor som han postat i tråden. Denna välvilja är väldigt sällsynt.

Borde den dock inte vara uppskattad?
Citera
2024-08-29, 00:28
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Borde den dock inte vara uppskattad?

Se mitt inlägg innan ditt och det du svarade på...
Citera
2024-08-29, 00:39
Moderator
Ancistruss avatar
TS skickade PM till mig och förklarade att h*n inte var så datakunnig och därför visste hur man länkar men berättade var h*n funnit det. (Det är ovanligt men förekommer faktiskt ibland att användare inte gör det. Jag tycker även de skall få diskutera frågor de finner intressanta. Så har jag tid brukar jag försöka hjälpa dem.)

Jag tog en snabbkoll då jag inte hade tid med mer (hade annat att göra utanför Flashback), återkommer ett par timmar senare och fann att blomvattnare funnit källan, länkat och gjort ett kort citat. Tack för hjälpen blomvattnare!

Källan är nu angiven med länk i inlägg nr två i tråden. Så nu kan TS diskutera det h*n vill och ni andra som finner frågan intressant också. Och de som vill kolla upp källan kan göra det. Så nu är förhoppningsvis alla glada!

Citera
2024-08-29, 02:33
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag instämmer här. Jag tycker att det är bra att vi inte alltid är för snabba. Det borde också vara uppskattat att vi ger användarna en chans att göra rätt och hjälpa upp sin trådstart istället för att bara korga.
Det här är baserat på ett antagande, eftersom jag inte vet exakt hur det fungerar.

Men jag skulle säga att ett problem är att ni inte använder er av varningar ibland istället för att radera en tråd. Om en varning delas ut så är det alltid i samband med radering av inlägg/tråd.

Så hur gör man med rikskassa trådstarter? Ta detta exempel (FB) KI-forskare med i NMR-chatt: ”Förintelsen en lögn”

Det enda som sägs i trådstarten är detta:

Citat:
Ursprungligen postat av jonlie76
Vem kan detta vara?

Det är definitivt fog för radering och varning. Men inlägg #3 räddar tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Citat:
Ursprungligen postat av jonlie76
Vem kan detta vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ett litet citat och någon länk till någon artikel eller dylikt är önskvärt.
Enligt Aftonbladet:

Citat:
Sedan den 1 juli i år är det enligt svensk lag förbjudet att förneka Förintelsen. Men det hindrar inte KI-forskaren att i chatten skriva att Förintelsen aldrig ägt rum. Samma dag som lagen träder i kraft, skriver han:
God eftermiddag förintelsen är en lögn

Detta är då tillräckligt för att tråden ska få leva vidare. Men TS förtjänar fortfarande en varning för sin helt värdelösa trådstart. Varför sker inte det?
Citera
2024-08-29, 07:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Vad bra att DU inkom med en källa, frågan är ju om du hade gjort det om det inte vore för den här tråden. Känns som att ni gör allt för att skydda varandra i modratorskollektivet och det kanske är bra men låt nu trådar med urusel start ligga kvar i flera timmar så att samtliga kan få chans till bättring med eller utan moderatorers hjälp.

Det hade jag kunnat göra även annars, om jag hade ramlat in i tråden av annan anledning. Faktum är att jag gjorde så lite då och då innan jag blev moderator. Då - liksom nu - avskydde jag dåliga trådstarter. Numera har jag mindre med tid, och surfar inte runt lika mycket som förr.

Vill förtydliga: det vanligaste var att jag citerade från en länk i startinlägget de gånger då en TS bara länkat utan att citera. Ett i mina ögon mycket störande beteende att inte citera.

Citat:
Varför är ni moderatorer inte lika hjälpsamma i andra trådar där starten är undermålig?

Se ovan.
Citera
2024-08-29, 09:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det här är baserat på ett antagande, eftersom jag inte vet exakt hur det fungerar.

Men jag skulle säga att ett problem är att ni inte använder er av varningar ibland istället för att radera en tråd. Om en varning delas ut så är det alltid i samband med radering av inlägg/tråd.

Så hur gör man med rikskassa trådstarter? Ta detta exempel (FB) KI-forskare med i NMR-chatt: ”Förintelsen en lögn”

Det enda som sägs i trådstarten är detta:

Det är definitivt fog för radering och varning. Men inlägg #3 räddar tråden:

Detta är då tillräckligt för att tråden ska få leva vidare. Men TS förtjänar fortfarande en varning för sin helt värdelösa trådstart. Varför sker inte det?

Det är en väldigt bra fråga. Som du säger delas varningar oftast ut i samband med att inlägg raderas.
Citera
2024-08-29, 09:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså. Jag begriper önskan om att det ska vara rättvist.

Utan att gå in i det specifika fallet, så vill jag påminna om några allmänna principer.

Våra regler och våra åtgärder (radering och varning t ex) har några syften:
1. Skydda forumet så det överlever klåfingriga representanter från samhälle och andra som ogillar en fri debatt
2. Skydda medlemmarna så de kan diskutera det de vill - inte vad någon annan vill förvandla trådar till.

Vi raderar oftast när vi anser att ett inlägg eller en tråd bryter mot dessa regler.
Vi KAN varna om vi anser att det ger en effekt som gör att medlemmen eller andra medlemmar därmed begriper var gränser går. I grova fall så röstar vi om strängare påföljder.

Vi måste inte varna. Varningar har aldrig något eget syfte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in