Citat:
Ursprungligen postat av
mammabetalar
Vad behver man fr utrustning fr att bli bostadsfotograf? Kamera/objektiv?
Sjlv har jag en nikon z7 med lite olika objektiv.
Tror han tog hdr-bilder med blixt. Har ni exempel p instllningar?
Bertta grna generelt om hur det r att vara bostadsfotograf!
Kameramrke spelar inte s stor roll, det r bara fanboys som bryr sig om snt.
Skitsvrt att veta vad du kan behva fr vrig utrustning som t.ex blixt d det oftast har att gra vilken typ av bilder mklarna du arbetar med frvntar sig.
Men ett bra och rejlt stativ med ett vinklingsbart huvud r att rekommendera.
Ett par extra batterier och en billaddare eller rejl powerbank.
Har sjlv varit i branschen i nstan 10 r och har senaste 7 enbart jobbat med mklare som varit mer intresserade av naturligt ljus, skuggor och naturliga frger s vi har inte behvt anvnda oss av blixt nr vi fotar.
Men fotar du fr en firma som vill ha synlighet genom alla fnster, kritvitt dr det ska vara vitt och 0 stickfrger s r det blixt och flera exponeringar per bild som gller.
En ngorlunda bra kamera med ett 24-70 objektiv kommer du lngt p.
Skulle du brja arbeta med en mklare som vill ha vidvinkel(vilket som tur r blir frre och frre) s komplettera med t.ex ett 14-24 som mhalle ocks sger.
Mycket handlar om att hitta vart objektivet du kr med r skarpast, ngonstans mellan F7.1-F11 r nog vanligast att vi kr p med den utrustning vi har p jobbet.
Iso, ju lgre desto bttre sklart.
En handhllen blixt, instllningar dr r svrt att sga d det kan behvas justeras p plats beroende p ljusinslpp osv i bostaden.
verlag skulle jag sga att det r rtt slitsamt att vara bostadsfotograf om du vill ha det som heltidsjobb.
Det r ganska svrt att f vettigt betalt per jobb om du inte arbetar i en strre stad, vilket betyder att du behver fota mycket bostder fr att g runt.
Mycket tid spenderas i bilen mellan jobben.
Vill man ha det som ett extraknck fr man nog ven dr rkna med att behva gra en hel del jobb fr att det ska bli mrkbart i kassan efter att alla avgifter och soppapengar r borta.
Dessutom rtt klurigt att sl sig in i branschen direkt hos mklarna, d r det nog lttare att bli frilans hos ngon av de strre firmorna som fotar ver hela Sverige, men ven de kan prjsa rtt s dligt per jobb.
Sen lgg till att bostadsmarknaden r ssongsbetonad s under lgssong kan du behva fylla ut med andra jobb.
De flesta fotografer jag jobbat med har krt extra med brllop, portrtt, produktfoto m.m fr att g runt under lgssong.
Vill du inte redigera dina egna bilder s r det vanligast att man skickar dem till firmor i Asien, det finns sklart firmor i Sverige ocks som redigerar men d kostar det mer n att skicka till Asien.
Men om man bara extrakncker som bostadsfotograf s skulle jag rekomendera att redigera sina egna foton om man vill ha ngra pengar kvar efter avslutat arbete.😅