Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-07, 16:38
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MHalle
Vad snackar du om? Jag har aldrig ngonsin hrt talas om att mklarbyrerna skulle ha krav p kamerautrustning - dom kan ingenting om sdant och r sllan ens intresserade. Det dom vrdestter r bra bilder men framfrallt att man som fotograf r bra med mnniskor och allts trevlig mot deras kunder.

Samordning med stylister r ingenting jag som fotograf behver gna tid t utan det sker mellan mklare, stylist och sljare. Nr dom sedan r verens om nr bostaden ska stylas s hr dom av sig till mig och frgar nr jag har tid att fota.

Gllande helgarbete och lnga resor s r det ju helt frivilligt nr man r egenfretagare. Jag tar ut 75% extra vid arbete p helg.

Och obetalt hemarbete, oplanerad arbetstid och utryckning med kort varsel s begriper jag inte vad du svamlar om. En fotograf har inte jour som exempelvis en brandman.
Jag snackar om en slkting som r just bostadsfotograf.

Allt jag skrev r sant i slktingens fall.

Jag har sjlv sett kravspecifikationen frn arbetsgivaren.

Kanske - och frhoppningsvis - finns undantag.
Citera
2024-09-11, 17:19
Medlem
Mhalle, du r en stjrna, exakt vad jag ville ha svar p.

Var stter du reflexskrmen? Mot den baktriktade blixten, s ljuset studsar framt och ut ver rummet igen?
Vitt tyg p skrmen eller?

Vad tycker du om att ha det hr som jobb? Hur lnge har du hllt p? Om du jobbat mnga r, ser du ngra trender/frndringar genom ren?
Citera
2024-09-27, 16:26
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammabetalar

Vad behver man fr utrustning fr att bli bostadsfotograf? Kamera/objektiv?
Sjlv har jag en nikon z7 med lite olika objektiv.

Tror han tog hdr-bilder med blixt. Har ni exempel p instllningar?

Bertta grna generelt om hur det r att vara bostadsfotograf!

Kameramrke spelar inte s stor roll, det r bara fanboys som bryr sig om snt.
Skitsvrt att veta vad du kan behva fr vrig utrustning som t.ex blixt d det oftast har att gra vilken typ av bilder mklarna du arbetar med frvntar sig.
Men ett bra och rejlt stativ med ett vinklingsbart huvud r att rekommendera.
Ett par extra batterier och en billaddare eller rejl powerbank.

Har sjlv varit i branschen i nstan 10 r och har senaste 7 enbart jobbat med mklare som varit mer intresserade av naturligt ljus, skuggor och naturliga frger s vi har inte behvt anvnda oss av blixt nr vi fotar.
Men fotar du fr en firma som vill ha synlighet genom alla fnster, kritvitt dr det ska vara vitt och 0 stickfrger s r det blixt och flera exponeringar per bild som gller.

En ngorlunda bra kamera med ett 24-70 objektiv kommer du lngt p.
Skulle du brja arbeta med en mklare som vill ha vidvinkel(vilket som tur r blir frre och frre) s komplettera med t.ex ett 14-24 som mhalle ocks sger.
Mycket handlar om att hitta vart objektivet du kr med r skarpast, ngonstans mellan F7.1-F11 r nog vanligast att vi kr p med den utrustning vi har p jobbet.
Iso, ju lgre desto bttre sklart.

En handhllen blixt, instllningar dr r svrt att sga d det kan behvas justeras p plats beroende p ljusinslpp osv i bostaden.

verlag skulle jag sga att det r rtt slitsamt att vara bostadsfotograf om du vill ha det som heltidsjobb.
Det r ganska svrt att f vettigt betalt per jobb om du inte arbetar i en strre stad, vilket betyder att du behver fota mycket bostder fr att g runt.
Mycket tid spenderas i bilen mellan jobben.
Vill man ha det som ett extraknck fr man nog ven dr rkna med att behva gra en hel del jobb fr att det ska bli mrkbart i kassan efter att alla avgifter och soppapengar r borta.
Dessutom rtt klurigt att sl sig in i branschen direkt hos mklarna, d r det nog lttare att bli frilans hos ngon av de strre firmorna som fotar ver hela Sverige, men ven de kan prjsa rtt s dligt per jobb.

Sen lgg till att bostadsmarknaden r ssongsbetonad s under lgssong kan du behva fylla ut med andra jobb.
De flesta fotografer jag jobbat med har krt extra med brllop, portrtt, produktfoto m.m fr att g runt under lgssong.

Vill du inte redigera dina egna bilder s r det vanligast att man skickar dem till firmor i Asien, det finns sklart firmor i Sverige ocks som redigerar men d kostar det mer n att skicka till Asien.
Men om man bara extrakncker som bostadsfotograf s skulle jag rekomendera att redigera sina egna foton om man vill ha ngra pengar kvar efter avslutat arbete.😅
Senast redigerad av Pruttgrotta 2024-09-27 kl. 17:08.
Citera
2024-09-27, 16:30
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag snackar om en slkting som r just bostadsfotograf.

Allt jag skrev r sant i slktingens fall.

Jag har sjlv sett kravspecifikationen frn arbetsgivaren.

Kanske - och frhoppningsvis - finns undantag.

Det lter som att din slkting dragit en riktig nitlott nr det kommit till mklarfirma isfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in