2024-08-30, 14:27
Medlem
Veckor? Månader? Jag har Stesolid

Jag ska ta stesolid vid behov (10 mg) 3*10 vid insättning av Amitryptylin då insättningen är svår

Tanken är att ta dem max 3 veckor
Senast redigerad av missionsg 2024-08-30 kl. 14:46.
Citera
2024-08-30, 14:31
Medlem
Det tar lika mycket info som du ger i trådstarten. Men folk som har kunskap inom det här ska ju bara gissa sig till allt du utelämnar.
Citera
2024-08-30, 14:38
Medlem
Hej!

Om du vill underlätta att få mer precisa svar, fundera över följande:

Dos, Längd av bruk/intag - Anledning/Varför? (Outa dig inte bara)

Utvärdera nuvarande situation inom yrkeslivet om du arbetar. Kommunicera med ev. partner. Speciellt om ni bildat familj. Arbetsplatsen kan vara bra om det krävs. Leta lagkamrater som förstår åtminstone, alternativ köper en vit lögn. Ibland kan det bli värre i onödan att dela.

Skapa förutsättningar du behöver utifrån din situation.

Har tyvärr/lyckligtvis inte själv någon erfarenhet av utsättning av Stesolid. Har du haft den länge och om du kommer behöva prestera under tiden du genomgår abstinens så kan jag säga att det kan ta lång tid. Planera för ett mjukt år åtminstone om du s.k. "stått på den" i decennier.
Citera
2024-08-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Det tar lika mycket info som du ger i trådstarten. Men folk som har kunskap inom det här ska ju bara gissa sig till allt du utelämnar.

La till lite mer info
Citera
2024-08-30, 15:03
Medlem
Charlie-Whites avatar
4x7+13x9^% = 1003 , jag drar den slutsatsen av din information.
Citera
2024-08-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missionsg
Veckor? Månader? Jag har Stesolid

Jag ska ta stesolid vid behov (10 mg) 3*10 vid insättning av Amitryptylin då insättningen är svår

Tanken är att ta dem max 3 veckor

Det var ett väldigt generöst recept för vad som antagligen är en av de få kvarvarande möjligheterna att manipulera till sig recept på benso??

EDIT: Hade hört om xanor vid insättning av ssri, men inte Amitryptilin.

Men för att svara på din fråga: Ja, det är klart att du kommer att kunna tjata till dig nya recept sen, med motiveringen att du behöver "trappa ut långsamt".
Senast redigerad av busy-signal 2024-08-30 kl. 15:20.
Citera
2024-08-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det var ett väldigt generöst recept för vad som antagligen är en av de få kvarvarande möjligheterna att manipulera till sig recept på benso??

EDIT: Hade hört om xanor vid insättning av ssri, men inte Amitryptilin.

Men för att svara på din fråga: Ja, det är klart att du kommer att kunna tjata till dig nya recept sen, med motiveringen att du behöver "trappa ut långsamt".

Jag är inneliggande på detta.
Citera
2024-08-30, 17:14
Medlem
Citat:

Ok, beklagar om jag missförstod din fråga. Jag trodde att du var ute efter argument för att få förlängda recept från din läkare.

Tyckte bara att 3x 10 mg dagligen inte lät som nån nybörjardos.

Nedtrappning behövs kanske inte efter tre veckor? Men det kommer förmodligen att bli nån halvjobbig vecka eller två, när du kliver av.

Men om du har oturen att bli tvärförtjust i stesoliden (för vissa blir nästan blixtförälskade) så hinner du antagligen fastna rätt hårt på tre veckor.
Citera
2024-08-30, 19:06
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:

3 x 10 är ju i ärlighetens namn en onödigt hög dos för de flesta. Jag kan i viss mån förstå att man vill sätta in stesolid vid insättning av antidepp, men jag tror att 3 x 10mg stesolid gör mer skada än nytta i ärlighetens namn. Varför man väljer att ge det tre gånger per dag är för mig också en gåta, det är så lång halveringstid att en, max två gånger om dagen borde räcka gott och väl.

Vad gäller urtrappning, så kommer du nog inte behöva någon. Men sett att du är inlaggd, så tror jag att du kommer få lite av en chock när de tar bort benson. För jag antar att dom inte vill chocka dig med ångest vilket ju är att förvänta efter 30mg diazepam om dagen i tre veckor. Jag hade om jag var du försökt hålla mig till så låga doser som möjligt. Min erfarenhet är att man inte får så mycket possitiva efftekter av högre doser än lägre doser. Min gissning hade varit att 10mg skulle räcka, men jag känner varken dig eller din sjukdomsbil och är inte läkare. Men ibland kan det vara värt att i alla fall be läkaren förklara varför man får den dos man får och om det skulle vara möjligt att testa med en lägre dos för att se skillnaden.

Lycka till med allt i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in