2024-09-02, 08:06
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Varför är du inne och skriver i tråden om du inte accepterar premissen?

Premissen var inte att vi befann oss i ett alternativt universum där saker kan röra sig snabbare än ljuset, utan att vi (och "pinnen") befinner oss i detta universum. I vårt universum kan inget röra sig snabbare än ljushastigheten.

Det kommer alltid att vara svaret.

Om vi även ska låtsas att vi befinner oss i ett hypotetiskt universum där allt är möjligt så blir själva frågan helt meningslös då svaret blir att allt är möjligt.

Hoppas att mitt förtydligande var till hjälp.
Citera
2024-09-02, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Premissen var inte att vi befann oss i ett alternativt universum där saker kan röra sig snabbare än ljuset, utan att vi (och "pinnen") befinner oss i detta universum. I vårt universum kan inget röra sig snabbare än ljushastigheten.

Det kommer alltid att vara svaret.

Om vi även ska låtsas att vi befinner oss i ett hypotetiskt universum där allt är möjligt så blir själva frågan helt meningslös då svaret blir att allt är möjligt.

Hoppas att mitt förtydligande var till hjälp.

Förtydligande till hjälp, nja.

Men okej, vi kan komma överens om att pinnen är helt eller i princip utan massa och oförstörbar iallafall?
Iomed att den ska kunna existera i detta universum utan att gå sönder eller tryckas ihop av sin egen gravitation.

Ponera att den är ett ljusår men väger som ett bamburör. Tanken är ju att vi ska kunna hantera den som en vanlig pinne.

Va händer om vi tar tag i pinnen, och istället för att putta den snurrar den ett varv.
Ändarna kommer röra sig mycket snabbare än ljuset.

Alternativt bryts pinnen av, vilket den inte kan.

Vad skulle vara alternativ tre?
Citera
2024-09-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Nej jag super bara inget knark. Men ursprungstanken handlar om hur fort man kam förmedla information genom ett homogent långt objekt och att det finns en övre gräns i mekanisk överföringshastighet om objektet är som man säger inom fysiken långt. På samma sätt man kan kalla ett objekt tungt

Ja, den första biten är jag med på
Citat:
Men ursprungstanken handlar om hur fort man kam förmedla information genom ett homogent långt objekt och att det finns en övre gräns i mekanisk överföringshastighet

Sedan svävar du iväg.
Citat:
om objektet är som man säger inom fysiken långt. På samma sätt man kan kalla ett objekt tungt
Vadå som man säger inom fysiken?
När säger man långt inom fysiken?

Hastigheten i materialet har ingenting med avståndet att göra. Eller hävdar du att hastigheten ändras utefter längden?
Citera
2024-09-02, 08:49
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Förtydligande till hjälp, nja.

Men okej, vi kan komma överens om att pinnen är helt eller i princip utan massa och oförstörbar iallafall?
Iomed att den ska kunna existera i detta universum utan att gå sönder eller tryckas ihop av sin egen gravitation.

Ponera att den är ett ljusår men väger som ett bamburör. Tanken är ju att vi ska kunna hantera den som en vanlig pinne.

Va händer om vi tar tag i pinnen, och istället för att putta den snurrar den ett varv.
Ändarna kommer röra sig mycket snabbare än ljuset.

Alternativt bryts pinnen av, vilket den inte kan.

Vad skulle vara alternativ tre?

1. Pinnen är oförstörbar och utan massa
2. Den existerar i detta universum.
3. Inget kan röra sig snabbare än ljuset.

Per din fråga så är det tredje, och enda tänkbara, alternativet i detta otänkbara scenario att pinnen inte vrids som en stel kropp, utan att vridningen sprids som en våg genom pinnen.

På grund av relativitetsteorin kan ingen del av pinnen röra sig snabbare än ljuset, och därmed undviker vi paradoxer som att ändarna skulle röra sig snabbare än ljuset eller att pinnen skulle brytas av.
Citera
2024-09-02, 09:41
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=VWoAhqPtQaI
Rigid Bodies Do Not Exist
Citera
2024-09-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
1. Pinnen är oförstörbar och utan massa
2. Den existerar i detta universum.
3. Inget kan röra sig snabbare än ljuset.

Per din fråga så är det tredje, och enda tänkbara, alternativet i detta otänkbara scenario att pinnen inte vrids som en stel kropp, utan att vridningen sprids som en våg genom pinnen.

På grund av relativitetsteorin kan ingen del av pinnen röra sig snabbare än ljuset, och därmed undviker vi paradoxer som att ändarna skulle röra sig snabbare än ljuset eller att pinnen skulle brytas av.

Pinnen böjs då alltså?
Det tycker jag känns orimligt, då är den ju mer som ett snöre än en pinne.

Jag tycker det känns rimligare att den rör sig som en skuggbild, som ju kan röra sig snabbare än ljuset om projektionsytan är tillräckligt stor.

Iomed att den saknar massa så befinner den ju sig redan utanför fysikens lagar liksom.
Det är en alldeles särskild pinne.
Citera
2024-09-02, 10:19
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Pinnen böjs då alltså?
Det tycker jag känns orimligt, då är den ju mer som ett snöre än en pinne.

Jag tycker det känns rimligare att den rör sig som en skuggbild, som ju kan röra sig snabbare än ljuset om projektionsytan är tillräckligt stor.

Iomed att den saknar massa så befinner den ju sig redan utanför fysikens lagar liksom.
Det är en alldeles särskild pinne.
Diskussioner om hur saker beter sig när man ignorerar fysikens lagar blir som att diskutera vilka superhjältar som skulle vinna i en fight och varför.

Det kan bli en ingående diskussion men det går inte att hitta ett objektivt korrekt svar.
Citera
2024-09-02, 10:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Diskussioner om hur saker beter sig när man ignorerar fysikens lagar blir som att diskutera vilka superhjältar som skulle vinna i en fight och varför.

Det kan bli en ingående diskussion men det går inte att hitta ett objektivt korrekt svar.
Fattas bara något helt ologiskt om tidsresor och parallella universa så har du ju en plot för Marvels Avengers.

Gäsp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in