Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-26, 19:54
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Om man inte in bevisa pengars ursprung så åker man nog dit på penningtvätt eller skattebrott.

Annars kulle ju kriminella bara kunna skatta 30% på sina krypto och sen var dom vita
Detta..
Citera
2024-09-27, 11:56
Medlem
BusinessCasuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Här kan man alltså gå in med 100kr, förlora 50kr första traden, göra 10 trades för att komma upp till 90kr. Ta ut pengarna. Behöva skatta på "vinsterna" på tradesen från 50kr upp till 90kr trots att man förlorat 10kr?

Yes, det stämmer i princip. Varje trade skattas för sig, men samtidigt har du ju med dig din förlust på 50kr som du kan kvitta mot framtida vinster som gör dem "skattefria". Så finns massvis med olika scenarion som kan ge mer eller mindre skatt och där du ändå i slutändan får 90kr tillbaka av de 100kr du satte in.

Det är det här som gör det så knepigt med daytrading i krypto hos t.ex. Kraken eller Coinbase. Om det hade gått att göra i en ISK skulle man inte behöva tänka på skatten per trade, men vad jag vet går det inte att handla direkt med krypto i en ISK utan bara via certifikat.
Citera
2024-09-28, 10:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanktas
Hej!

Vet att det finns hundra trådar om att skatta krypto, känner att min fråga är lite annorlunda dock.

2017 gick jag in med ca 70k i krypto, tradeade höger och vänster mellan dussintals olika valutor, steg till kanske 700k, sjönk sedan till kanske 300-400k?

Plockat ut lite i cash, använt lite i butiker, nu har jag kanske 20k kvar och dessa ligger på Binance.
När jag tradeade så använde jag mig av en annan platform, kommer inte ihåg vilken överhuvudtaget och försökt logga in på olika men kan ha använta olika emails/användarnamn...

Tror att jag köpte mina initiella kryptovalutor via coinbase så kan säkert få åtkomst till det kontot på något vis... Hursomhelst.. hur skall jag skatta på detta?

Kan inte få tag i alla byten jag gjort, kan endast visa upp insättningar till binance på totalt ca 200k, kan EVENTUELLT visa mitt första inköpspris för 70k. Allt därimellan är borta, får inte tag på dessa trades och upp/nedgångar.

Vad gör jag nu?

Varför har du bestämt dig för att deklarera dina kryptoaffärer?

Den enklaste och bästa lösningen för dig är att helt enkelt inte nämna ett ord för skatteverket om att du nånsin har ägt några kryptovalutor, så är problemet ur världen.
Citera
2024-09-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Varför har du bestämt dig för att deklarera dina kryptoaffärer?

Den enklaste och bästa lösningen för dig är att helt enkelt inte nämna ett ord för skatteverket om att du nånsin har ägt några kryptovalutor, så är problemet ur världen.

Hans namn står ju på CEXarna och 2026 kommer han åka dit för det kommer gå rätt till Skatteverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in