Citat:
detta är en faktor, men tror inte att det är hela förklaringen. jag tror att det finns en rent evolutionär fördel med samvete. en grupp med en överdriven mängd psykopatanlag i poolen kommer över tid producera mindre av värde (pga att de endast fuckar varandra för sin egen vinning) än en grupp samvetsfyllda människor som samarbetar väl. större välstånd leder till större population, så psykopat gruppen blir utkonkurrerad. tänk strategier kring prisoners dilemma.
nu kan det vara fördelaktigt att vara ensam psykopat bland en stor grupp samvetsfyllda människor, men jag tror att den typen av anlag hejdas från större utbredning pga ovan nämnda effekt. dock så tror jag att det blir värre i stora urbana anonyma samhällen, för psykopaten behöver aldrig be ihjälslagen av resten av byn, då det är för lätt att hoppa till nästa sociala cirkel. möjligt att stora överbefolkade urbana miljöer promotar psykopati genom detta, vilket nog inte förvånar någon av oss. se bara hur sociopatiskt dating har blivit sen folk gick över till appar fyllda med främlingar, vs att möta folk i sin sociala cirkel där vänner och bekantas erfarenheter kan användas för att veta vem du ska undvika. tror detta är en av anledningarna till att allt snack om red flags och kluster-B blivit så trendigt. man kan inte längre förlita sig på erfarenheter och rykten i sin sociala grupp när det kommer till partnerval, så istället måste man lära sig att identifiera symptom för olika typer av beteenden. kanske gick lite OT nu, men hade precis den här diskussionen häromdagen.
nu kan det vara fördelaktigt att vara ensam psykopat bland en stor grupp samvetsfyllda människor, men jag tror att den typen av anlag hejdas från större utbredning pga ovan nämnda effekt. dock så tror jag att det blir värre i stora urbana anonyma samhällen, för psykopaten behöver aldrig be ihjälslagen av resten av byn, då det är för lätt att hoppa till nästa sociala cirkel. möjligt att stora överbefolkade urbana miljöer promotar psykopati genom detta, vilket nog inte förvånar någon av oss. se bara hur sociopatiskt dating har blivit sen folk gick över till appar fyllda med främlingar, vs att möta folk i sin sociala cirkel där vänner och bekantas erfarenheter kan användas för att veta vem du ska undvika. tror detta är en av anledningarna till att allt snack om red flags och kluster-B blivit så trendigt. man kan inte längre förlita sig på erfarenheter och rykten i sin sociala grupp när det kommer till partnerval, så istället måste man lära sig att identifiera symptom för olika typer av beteenden. kanske gick lite OT nu, men hade precis den här diskussionen häromdagen.
Förstår vad du menar, men en ganska stor grupp människor kan börja bete sig asocialt efter bara några år i en urban, anonymiserad tillvaro. Det vi kallar för "white trash" är inte människor som växt upp i generationer någonstans, utan ofta folk som flyttat till fattiga, urbana områden där det helt saknas social kontroll.
Läkaren Theodore Dalrymple har skrivit en bok som heter "Life at the Bottom", om sitt arbete i fattiga urbana miljöer i olika länder. De har inga särskilda moralkoder att följa, inget rykte att förlora och ingen tro på ett liv efter detta (de två sistnämnda sakerna hänger givetvis ihop). Och de är så upptagna med gräl, intriger och bråk att de inte har tid varken att jobba eller ta hand om sina barn. Påfallande ofta är kvinnorna promiskuösa, vilket leder till att männen misshandlar och dödar varandra. De är "nothing to lose"-människor, utan impulskontroll eller verklig heder. Det är människor som flyttat från byar på landet, och som efter bara några år beter sig på det sättet.
Så jag tror inte att det nödvändigtvis har med evolutionen att göra, utan med sociala sammanhållningen.