Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Skippa miniräknaren ett tag. Syftet med de två uppgifter du visat i tråden är antagligen att få dig att traggla genom förlängning och förkortning, så gör det tills du inte längre tycker att det är jobbigt. Då gör du det ett tag till, efter att ha tagit en paus och repeterat något du hållit på med tidigare.

Kapitlet med förlängning och förkortning är passerat för länge sen och jag upplever väl egentligen inga svårigheter med det då jag aldrig använder miniräknare. Kör alltid i stort sett allt med papper, penna och uppställning.

Nu är jag i ett problemlösningskapitel och när jag ställer upp får jag oändligt med decimaler och primtal. Det går liksom inte att förkorta mer.
Citera
2024-09-03, 21:19
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Kapitlet med förlängning och förkortning är passerat för länge sen och jag upplever väl egentligen inga svårigheter med det då jag aldrig använder miniräknare. Kör alltid i stort sett allt med papper, penna och uppställning.

Nu är jag i ett problemlösningskapitel och när jag ställer upp får jag oändligt med decimaler och primtal. Det går liksom inte att förkorta mer.
Du kanske ska räkna vidare med ett bråk istället? Då ingen vet vad du sysslar med kan vi bara gissa, men såg att du i andra steget efter att ha räknat ut 7760000/0,05717 plötsligt ska multiplicera med 11434. Då är det dumt att ha en massa ungefärliga decimaler.
Citera
2024-09-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du kanske ska räkna vidare med ett bråk istället? Då ingen vet vad du sysslar med kan vi bara gissa, men såg att du i andra steget efter att ha räknat ut 7760000/0,05717 plötsligt ska multiplicera med 11434. Då är det dumt att ha en massa ungefärliga decimaler.

Vet att jag varit otydlig, men nyfiken på hur ni andra gör när ni i en del i en uppgift behöver dividera lite mer komplexa tal, exempelvis. Vet att många är duktiga på matematik i detta forum och har kalkylatorer inbyggda i huvudet. Men jag kämpar på :-)
Citera
2024-09-04, 05:48
Medlem
Citat:
Anpassade? Hur menar du?

Ja, att uppgifterna som är avsedda att lösas utan miniräknare är lättare att lösa utan miniräknare än de som är tänkta att lösas med miniräknare (om man inte har någon miniräknare dvs).
Citera
2024-09-04, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Åk 8...

Tydligen var det dock så att om man slog det på räknaren så visade det sig att svaret blev rätt. Mot den bakgrunden så är jag inte särledes övertygad på att han gjort helt fel...
Citera
2024-09-04, 07:59
Medlem
Citat:
En liten undran hur ni gör. Det gäller en matteuppgift i årskurs 8, det vill säga en problemlösningsuppgift där man behöver bryta ner uppgiften och räkna i flera steg. Jag vet hur jag rent stegvis ska göra. Men i en mindre del behöver jag exempelvis dividera 7760000/0,05717 för att kunna gå vidare. Så jäkla omständigt och tidskrävande att behöva förenkla genom förlängning och förkortning tills man kan köra kortdivision rakt av och sen gå vidare till nästa del.

Hur gör ni och har ni några tips?

Ofta är det ingen fördel att beräkna varje steg för sig, utan det är bättre att samla till ett uttryck som beräknas på slutet. Möjligen skulle uppgiften kunna vara konstruerad så att detta slutliga uttryck kan förenklas innan det beräknas.
Citera
2024-09-04, 10:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

OK, då är det kanske tänkt att du ska genom att analysera och flytta runt i problemet hitta förenklingar till bråkuttryck eller så.
Citera
2024-09-04, 20:24
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Vet att jag varit otydlig, men nyfiken på hur ni andra gör när ni i en del i en uppgift behöver dividera lite mer komplexa tal, exempelvis. Vet att många är duktiga på matematik i detta forum och har kalkylatorer inbyggda i huvudet. Men jag kämpar på :-)
Förkorta och räkna vidare.
7760000/0,05717 kan du skriva som 776/5717 gånger en miljard (jag kan ha tänkt fel med nollorna). Om du vill kan du kalla 776/5717 för något annat, kanske x, tills vidare.
Till slut sitter du där med ett exakt svar som innehåller bråk, kvadratrötter och allt möjligt. Fullständigt obegripligt, men korrekt. Först då räknar du ut ett begripligt svar med lagom många decimaler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in