2024-09-03, 21:21
Medlem
Hej!

Kan ingenting direkt om bilar och så, och står nu inför valet av beg KIA till samma peng. Snabbt beslut..

2020 1.4 t-gdi 140hk gt-line automat
4700 mil
Dragkrok (inget behov mer än att man kan hyra skåpbil om det behövs transport)
Motor+kupévärmare (men har ingen el-stolpe just nu så egentligen inget behov)

2021 1.5 t-gdi 160hk gt-line automat
6200 mil
Keyless
Elbagage
Full digital hastighetsmätartavla

Hur ska man välja? Vad innebär motorernas skillnad? Enligt siffror ska 1.5an dra mindre bränsle? Stämmer det? Hur kan det vara så med en starkare motor?
Bör jag prioritera lägre milantal? Eller häftiga funktioner..

Kan elektroniken i keyless strula? Elbaklucka strula? Digital hastighetsmätartavla strula?

TACK för era synpunkter och tankar!
Citera
2024-09-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omattias
Hej!

Kan ingenting direkt om bilar och så, och står nu inför valet av beg KIA till samma peng. Snabbt beslut..

4700 mil

6200 mil
Keyless
Elbagage

Hur ska man välja? Vad innebär motorernas skillnad? Enligt siffror ska 1.5an dra mindre bränsle? Stämmer det? Hur kan det vara så med en starkare motor?

Kan elektroniken i keyless strula? Elbaklucka strula? Digital hastighetsmätartavla strula?

Jag hade funderat på:
Har Kia fortfarande 7 års garanti? Eller X antal mil? På vilken når du gränsen först?
Är det nån versionsskillnad mellan dem, annat än år?
Hur långt till nästa service? Hur länge brukar slitdelar hålla (lager, bromsar, damasker, framvagnsdelar), på vilken kommer du få byta först?
Status på däck? Sommar + vinter? Dubbat/odubbat?

Jag hade tagit drag och värmare om allt annat icke går till nåns fördel. Men det är jag. Låga miltalet är också en del för mig.
Citera
2024-09-03, 21:37
Medlem
Ja precis, 7 år eller 15000 mil. Det som inträffar först. Kanske fördel till 2021an där jag lär få fler mil under nybilsgarantin.

Slitdelarna har jag ingen koll på..

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag hade funderat på:
Har Kia fortfarande 7 års garanti? Eller X antal mil? På vilken når du gränsen först?
Hur långt till nästa service? Hur länge brukar slitdelar hålla (lager, bromsar, damasker, framvagnsdelar), på vilken kommer du få byta först?

Jag hade tagit drag och värmare om allt annat icke går till nåns fördel. Men det är jag. Låga miltalet är också en del för mig.
Citera
2024-09-03, 21:43
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Hej!

4700 mil

6200 mil
Keyless
Elbagage

Båda åken är bra, vad begärs för respektive bil?

Kolla gärna car.info, där kan du slå på regnr och få lite mer information.

Båda drar ungefär lika mycket och kostar samma lika när det kommer till service.

Om båda kostade lika mycket så hade jag tagit den med minst mil, minst antal ägare och i bäst skick. Särskilt om det ingår fräscha SoV...
Citera
2024-09-03, 21:48
Medlem
Hur är skillnaden på motorerna? Jag kräver egentligen inte mycket. Kör lite längre sträckor på helgerna och kortare få turer under veckorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Båda åken är bra, vad begärs för respektive bil?

Kolla gärna car.info, där kan du slå på regnr och få lite mer information.

Båda drar ungefär lika mycket och kostar samma lika när det kommer till service.

Om båda kostade lika mycket så hade jag tagit den med minst mil, minst antal ägare och i bäst skick. Särskilt om det ingår fräscha SoV...
Citera
2024-09-03, 22:55
Medlem
Citat:
Hur är skillnaden på motorerna? Jag kräver egentligen inte mycket. Kör lite längre sträckor på helgerna och kortare få turer under veckorna.

Båda är bra. Du verkar ju inte bry dig om motorvärmare eller krok.

Välj den med snyggast färg!
Citera
2024-09-04, 05:01
Medlem
watcher1970s avatar
Är det en vit 1,5 som säljs av skojarna Riddermarks? Vänd om och spring åt andra hållet- bedragare skall inte gynnas!
Synd på en fin bil.
Citera
2024-09-04, 08:12
Avstängd
2021an.
Citera
2024-09-04, 18:18
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag hade funderat på:

Kolla så att bilen servats inom rätt tid mil. Om inte kommer det att påverka garantin.
Exempel. Service med byte bromsvätska utfördes en månad för sent. 6 månader senare anmärkning på besiktning angående bromsar. Felsökning visar att ett bromsok kärvar.
Ingen garanti då service inte utförts i rätt tid och att det inte kan uteslutas att detta bidragit till felet.
Senast redigerad av Mecanicus 2024-09-04 kl. 18:19. Anledning: Stavfel
Citera
2024-09-05, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Kolla så att bilen servats inom rätt tid mil. Om inte kommer det att påverka garantin.
Exempel. Service med byte bromsvätska utfördes en månad för sent. 6 månader senare anmärkning på besiktning angående bromsar. Felsökning visar att ett bromsok kärvar.
Ingen garanti då service inte utförts i rätt tid och att det inte kan uteslutas att detta bidragit till felet.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in