Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-04, 21:33
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det lär det göra, sitter väl i princip alla bilar. I min mammas Golf sitter en tex.

Din mammas bil kanske inte är referens för alla bilar....


På min ena bil finns det om man går in en undermeny och letar upp den, men i vanliga instrumentpanelen finns ingen information alls om motortemperaturen.
Citera
2024-09-04, 21:50
  #38
Medlem
Neksnors avatar
I nyare bilar ersättas väl mer och mer av felmeddelanden som dyker vid behov? Det är ganska onödigt med en lampa som lyser för att berätta att allt är bra.
Skulle marknaden önska det så antar jag att tillverkarna hade erbjudit en mätare för onödiga saker som motortemp, turbotryck och annat. Det bör vara lätt att fixa med mjukvara.
Citera
2024-09-04, 23:51
  #39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur får man 7 liter 90 gradigt vatten att ändra sig mest hela tiden?
Vad är det för styrsystem som reglerar temperaturen efter belastningen?
Du verkar tro att all kylvätska håller samma temperatur, så är det dock inte. Vitsen med termostaten är ju att kunna ha högre temperatur i en mindre del av kylsystemet. När man läser ut motortempen kan den pendla rejält, har själv sett mellan 82 och 90 grader, när termostaten öppnar och stänger.

Min bil har en elektriskt styrd ventil, utöver den vanliga termostaten, som reglerar flödet i kylsystemet.
Citera
2024-09-05, 02:59
  #40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du verkar tro att all kylvätska håller samma temperatur, så är det dock inte. Vitsen med termostaten är ju att kunna ha högre temperatur i en mindre del av kylsystemet. När man läser ut motortempen kan den pendla rejält, har själv sett mellan 82 och 90 grader, när termostaten öppnar och stänger.

Min bil har en elektriskt styrd ventil, utöver den vanliga termostaten, som reglerar flödet i kylsystemet.

Temperaturen på vattnet i kylaren blir cirka 70 C så motorblocket kyls med 70 gradigt vatten så det blir inga stora pendlingar. Vid trasig öppen termostat visar mätare cirka 70 C och pendlar med lasten.
Termostaten är analog och ställer in öppningen till vad som behövs för att hålla tempen i blocket.

Om din termostat styrs elektriskt så är den väl antingen helt öppen eller helt stängd och det kan ju kanske pendla mer.

Min tempmätare visar temperaturen "på riktigt" vilket visar sig om man ligger i bilkö eller kör tomgång på parkeringen. Då stiger tempen över 90 C till 110 C och då drar kylarfläkten igång och tar ner tempen och då blir det stora pendlingar.

Att pendlingar på tempmätaren skulle oroa föraren så mycket att tillverkarna tagit bort mätaren och ersatt den med en lampa är ju iallafall helt patetiskt. Orsaken är troligen ekonomisk.
Citera
2024-09-05, 09:01
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Temperaturen på vattnet i kylaren blir cirka 70 C så motorblocket kyls med 70 gradigt vatten så det blir inga stora pendlingar. Vid trasig öppen termostat visar mätare cirka 70 C och pendlar med lasten.
Termostaten är analog och ställer in öppningen till vad som behövs för att hålla tempen i blocket.

Om din termostat styrs elektriskt så är den väl antingen helt öppen eller helt stängd och det kan ju kanske pendla mer.

Min tempmätare visar temperaturen "på riktigt" vilket visar sig om man ligger i bilkö eller kör tomgång på parkeringen. Då stiger tempen över 90 C till 110 C och då drar kylarfläkten igång och tar ner tempen och då blir det stora pendlingar.

Att pendlingar på tempmätaren skulle oroa föraren så mycket att tillverkarna tagit bort mätaren och ersatt den med en lampa är ju iallafall helt patetiskt. Orsaken är troligen ekonomisk.


Som jag skrev tidigare så fanns det en tekniskt/psykologiskt orsak till att man började dämpa tempmätarens rörelser, för att till slut bli i princip statiskt så fort motorn kommit upp i arbetstemp och allt var normalt med kylvattnets temperaturvariationer.

Detta gäller såklart fortfarande, oavsett temavisning i form av mekaniske eller elektronisk mätare med grafik eller siffror, direkt på panelen eller på mittskärmen eller inne i nån meny.

Men att man skippat en fysisk mätare på panelen, oavsett variant av visning, och gömt det i nån meny etc, har sannolikt två orsaker. Ekonomisk och lämna plats till annat kanske för tiden viktigare saker på panelen
Citera
2024-09-05, 17:09
  #42
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hmmm min mamma har en likadan och den har en....
Har för övrigt aldrig sett en bil utan, har ändå jobbat 24år i bilbranschen...

Ett flertal Opelmodeller, 08-14 eller så saknar tempmätare. Corsa och Astra i allafall.

Personligen tycker jag att den är bra att ha.

Tidigare i tråden skrev en om en gammal Saab där tempen hoppade upp och ner och jämförde med nuvarande bil där den går upp till normal och håller sig där.

Troligt termostatfel på Saaben, normalt beteende på
nya bilen.
Citera
2024-09-08, 00:43
  #43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Temperaturen på vattnet i kylaren blir cirka 70 C så motorblocket kyls med 70 gradigt vatten så det blir inga stora pendlingar. Vid trasig öppen termostat visar mätare cirka 70 C och pendlar med lasten.
Termostaten är analog och ställer in öppningen till vad som behövs för att hålla tempen i blocket.

Om din termostat styrs elektriskt så är den väl antingen helt öppen eller helt stängd och det kan ju kanske pendla mer.

Min tempmätare visar temperaturen "på riktigt" vilket visar sig om man ligger i bilkö eller kör tomgång på parkeringen. Då stiger tempen över 90 C till 110 C och då drar kylarfläkten igång och tar ner tempen och då blir det stora pendlingar.

Vilka pendlingar det kan bli har jag redan beskrivit. Min termostat är inte elektrisk, och inte heller på min bil som jag uppmätt pendlingarna, men på flertal andra bilar före och efter termostatbyte p.g.a. felkod.



Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att pendlingar på tempmätaren skulle oroa föraren så mycket att tillverkarna tagit bort mätaren och ersatt den med en lampa är ju iallafall helt patetiskt.
Ingen i tråden har påstått detta...
Det blir en besparing och samtidigt blir informationen till gemene man bättre.
Citera
2024-09-09, 10:34
  #44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vilka pendlingar det kan bli har jag redan beskrivit. Min termostat är inte elektrisk, och inte heller på min bil som jag uppmätt pendlingarna, men på flertal andra bilar före och efter termostatbyte p.g.a. felkod.




Ingen i tråden har påstått detta...
Det blir en besparing och samtidigt blir informationen till gemene man bättre.

Uttrycket, "ingen i tråden" har fått en ny innebörd. Specsavers nästa!

När tempen vid tomgång går över 90 C och gemene man hör kylarfläkten starta så vet gemene man att kylarfläkten är OK och man undviker kokning vid kökörning med medföljande byte av topplockspackning, planing av topplock m.m. Värt?

När tempen ligger unfer 90 C när man kör så vet gemene man att termostaten står öppen. Värt?

Ditt första påstående är helt obegripligt för gemene man. Din mätare pendlar inte men på andras bilar pendlar mätaren???
Citera
2024-09-09, 16:32
  #45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Uttrycket, "ingen i tråden" har fått en ny innebörd. Specsavers nästa!

När tempen vid tomgång går över 90 C och gemene man hör kylarfläkten starta så vet gemene man att kylarfläkten är OK och man undviker kokning vid kökörning med medföljande byte av topplockspackning, planing av topplock m.m. Värt?

När tempen ligger unfer 90 C när man kör så vet gemene man att termostaten står öppen. Värt?

Ditt första påstående är helt obegripligt för gemene man. Din mätare pendlar inte men på andras bilar pendlar mätaren???
Nej, det är ingen i tråden som påstått "Att pendlingar på tempmätaren skulle oroa föraren så mycket att tillverkarna tagit bort mätaren och ersatt den med en lampa", det har du hittat på själv.

Gemene man vet inget om kylfläktar eller termostater, och kan inte tolka tempmätaren vidare bra. Gemene man är mycket mer behjälpt av ett texmeddelande som t.ex. "För hög motortemperatur".

Min mätare? Jag har ingen mätare i min bil, det har jag redan skrivit i tråden.

Har din hjärna gått i spinn? Dags för dig att ta din medicin?
Citera
2024-09-10, 00:11
  #46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det är ingen i tråden som påstått "Att pendlingar på tempmätaren skulle oroa föraren så mycket att tillverkarna tagit bort mätaren och ersatt den med en lampa", det har du hittat på själv.

Gemene man vet inget om kylfläktar eller termostater, och kan inte tolka tempmätaren vidare bra. Gemene man är mycket mer behjälpt av ett texmeddelande som t.ex. "För hög motortemperatur".

Min mätare? Jag har ingen mätare i min bil, det har jag redan skrivit i tråden.

Har din hjärna gått i spinn? Dags för dig att ta din medicin?

Vad tycker du det står här?

Citat:
Som jag skrev tidigare så fanns det en till att man började dämpa tempmätarens rörelser, för att till slut bli i princip statiskt så fort motorn kommit upp i arbetstemp och allt var normalt med kylvattnets temperaturvariationer.

Har du verkligen någon nytta av att det står "För hög motortemperatur" på en display.
Du kan ju inte förstå annan text av något tekniskt/psykologiskt orsak.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-09-10 kl. 00:27.
Citera
2024-09-10, 05:51
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad tycker du det står här?



Har du verkligen någon nytta av att det står "För hög motortemperatur" på en display.
Du kan ju inte förstå annan text av något tekniskt/psykologiskt orsak.


Jag har skrivit det där du citerar, och det är uppenbart DU som inte klarar att läsa och förstå vad jag skrev…


Det enda jag där förklarade var varför biltillverkarna dämpat signalen/visningen av temperaturen, så att nålen på mätaren i princip står helt still när motorn kommit upp i normal drifttempmoxhballtså inte rör sig, trots att motortempen kan variera en hel del periodvis beroende på aktuell situation och belastning men det ändå är helt normalt, och då behöver egentligen inte gemene bilägare/förare vete mer än att det är just normal temperatur. Så man låter sedan länge nålen ligga i princip helt still på vad som är strecket eller annat som visar att det är normalt.

Förr i tiden (för bra länge sedan) så hade i princip alla biltillverkare tempmätare som rörde sig mycket mer då de visade mycket mindre temperaturvariationer, men det orsakade ofta huvudbry hos många användare då det lätt kunde oroa dem för att det kanske var nåt fel. Detta har jag fått förklarat av flera motorutvecklare, samt att det funnits artiklar om det, som alla sagt detta.

Förstår du nu…? Annars får du gärna citera i det jag skrev vart det står nåt om att ta bort mätaren helt….
Citera
2024-09-10, 12:38
  #48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har skrivit det där du citerar, och det är uppenbart DU som inte klarar att läsa och förstå vad jag skrev…


Det enda jag där förklarade var varför biltillverkarna dämpat signalen/visningen av temperaturen, så att nålen på mätaren i princip står helt still när motorn kommit upp i normal drifttempmoxhballtså inte rör sig, trots att motortempen kan variera en hel del periodvis beroende på aktuell situation och belastning men det ändå är helt normalt, och då behöver egentligen inte gemene bilägare/förare vete mer än att det är just normal temperatur. Så man låter sedan länge nålen ligga i princip helt still på vad som är strecket eller annat som visar att det är normalt.

Förr i tiden (för bra länge sedan) så hade i princip alla biltillverkare tempmätare som rörde sig mycket mer då de visade mycket mindre temperaturvariationer, men det orsakade ofta huvudbry hos många användare då det lätt kunde oroa dem för att det kanske var nåt fel. Detta har jag fått förklarat av flera motorutvecklare, samt att det funnits artiklar om det, som alla sagt detta.

Förstår du nu…? Annars får du gärna citera i det jag skrev vart det står nåt om att ta bort mätaren helt….


Citat:
Men att man skippat en fysisk mätare på panelen, oavsett variant av visning, och gömt det i nån meny etc, har sannolikt två orsaker. Ekonomisk och lämna plats till annat kanske för tiden viktigare saker på panelen

Slut fört nu. Jag har inga problem med pendlande mätare eftersom temperaturen helt enkelt inte pendlar i en riktig bil.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-09-10 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in