Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-04, 02:47
Medlem
RottenHadess avatar
Som titeln lyder så har jag senaste månaden eller så upptäckt något grovt fel med min CPU (Ryzen 7 5800x), oftast 85C idle och typ 90C under load. Vet ej vad problemet riktigt är, jag antar det är kylpastan som behöver bytas. Jag ska byta den snart men undrar hur länge processorn klarar sig vid dessa mäktiga temperaturer utan att det sker någon grov skada?
Citera
2024-09-04, 03:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RottenHades
Som titeln lyder så har jag senaste månaden eller så upptäckt något grovt fel med min CPU (Ryzen 7 5800x), oftast 85C idle och typ 90C under load. Vet ej vad problemet riktigt är, jag antar det är kylpastan som behöver bytas. Jag ska byta den snart men undrar hur länge processorn klarar sig vid dessa mäktiga temperaturer utan att det sker någon grov skada?

Just den CPUn har jag också i en av mina burkar. Ökänd att gå varm.
Fick byta till en annan kylare än den jag hade först som följde med 3700x. Vad har du för kylare?
Citera
2024-09-04, 03:48
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Din cpu verkar inte ens nå upp i temperaturer som får tillförseln av ström att tvångsbrytas.
din cpu kan hålla i 10 år till som den är, men givetvis är en ny kylare rekommenderad
Citera
2024-09-04, 07:00
Medlem
grekkoz1s avatar
Om det var du själv som applicerade kyl-pasta kan det varit du själv som gjort att kylaren och kärnan inte fått korrekt kontakt.
Kan till och med vara så, i fler fall än få, att du har kvar skyddsplasten på kylaren som du glömt att dra av.

Dyker upp på reddit ett par gånger i månaden att tempen är skyhög och oftast är det något som är skapat ifrån användaren rent praktiskt sätt.
Citera
2024-09-04, 09:58
Medlem
tomatlarss avatar
Även om 90 inte är idealt så är det inte heller så varmt att din cpu kommer ta skada.
Citera
2024-09-06, 22:07
Medlem
Jag har aldrig lyckats mäta den riktiga temperaturen på min processor. Alla program jag installerat har bara 90.0°c och inget annat.

Men för att svara på din fråga så är många processorer byggda för att gå upp i såna temperaturer och klocka ner hastigheten om det skulle gå högre.
Citera
2024-09-19, 12:45
Medlem
Noxiouzs avatar
Du kan ställa in Thermal limit efter du aktiverat PBO i bios. Jag kör min 7900X på 75c.
Citera
2024-10-09, 22:24
Medlem
RottenHadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Just den CPUn har jag också i en av mina burkar. Ökänd att gå varm.
Fick byta till en annan kylare än den jag hade först som följde med 3700x. Vad har du för kylare?

Tjena, förlåt för mitt sena svar. Har varit upptagen med högskoleuppgifter. Jag har en Dark Rock Pro 4 som jag kör, burken byggdes för 2 år sen. Var helt okej i början, problem med temp osv började uppstå för några månader sen.

Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Om det var du själv som applicerade kyl-pasta kan det varit du själv som gjort att kylaren och kärnan inte fått korrekt kontakt.
Kan till och med vara så, i fler fall än få, att du har kvar skyddsplasten på kylaren som du glömt att dra av.

Dyker upp på reddit ett par gånger i månaden att tempen är skyhög och oftast är det något som är skapat ifrån användaren rent praktiskt sätt.

Det var jag som applicerade kylpastan och det var okej i början som sagt, första året o så. Problemet började uppstå för några månader sen när datorn nådde sin 2 års födelsedag och enda sen dess så har temp legat på runt 75-80C vid idle, ibland 85c. 90C vid load, ibland till o med 95C om jag inte minns helt fel. Har provat med flera third-party software o kollat tempen, ser ut o va runt 90C minst under load ialf. Skyddsplasten har jag för mig att jag tog bort när jag byggde datorn men är inte 100% säker, sen har jag tyvärr tappat bort den långa inkluderade skruvmejseln som används för att skruva bort en Dark rock pro 4. Gigantisk kylare. Vid nästa bygge så kommer jag nog fan ta det lugnare när det gäller val av kylare haha
Senast redigerad av RottenHades 2024-10-09 kl. 22:28.
Citera
2024-10-09, 22:49
Medlem
kraftfoders avatar
Kolla om du har senaste BIOS. Min har blivit tystare sen sist.
Citera
2024-10-10, 05:06
Medlem
PeterNosters avatar
Toi:
Maximal temperatur Ryzen 7 5800x

Citat:
IAen maximala temperaturgränsen för AMD Ryzen 7 5800X är 90 grader Celsius. Det är viktigt att hålla processorn under denna temperatur för att säkerställa stabilitet och lång livslängd. För att optimera kylningen och prestandan rekommenderas det att använda en bra kylare och se till att luftflödet i chassit är tillräckligt. Om du har fler frågor eller behöver mer information, är du välkommen att fråga!

Tillägg från en riktig människa:

Värmen ska ju ut ur chassiet också. Kolla damm i luftintagen/luftutblåsen. Fläkten i kraftaggregatet.
Senast redigerad av PeterNoster 2024-10-10 kl. 05:10.
Citera
2024-10-10, 06:46
Medlem
swebarbs avatar
Rätt farliga temps för en cpu, inte ens en gpu mår bra att gå så varm i längden. Byt kylare omgående innan nåt går sönder.
Citera
2024-10-10, 07:16
Medlem
BlaBalks avatar
Testa att köra Ryzen Masters funktion "Curve Optimizer"*, jag upplevde att mitt system (5900x) blev stabilare och gick kallare efter det. Hade gjort det manuellt när jag installerade burken för några år sedan, men vet inte om det varit uppdateringar eller allmän degradering som gjort att det inte längre funkat, haft massor med konstiga problem, allt blev bättre efter att jag kört automatiska curve optimisern.

Vad jag förstår undervoltar den din cpu per core, vilket torde hjälpa dina temperaturproblem om det funkar som det ska.

*senaste versionen av Ryzen Master
Senast redigerad av BlaBalk 2024-10-10 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in