Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-04, 11:57
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nej, men du trodde inte heller att det fanns luftgevär som det går att jaga älg med...

Kan ni inte flytta till nån tråd om luftgevärsskytte istället för att skräpa ned här?
Citera
2024-09-04, 11:58
  #122
Medlem
fernebos avatar
Pojken är allvarligt skadad:

Citat:
En tonårspojke har skjutits med ett skarpt vapen på en skoltoalett i Trångsundsskolan, söder om Stockholm, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Enligt källor är en teori att gärningspersonen agerade på uppdrag av någon annan.

– Jag är helt skakig i hela kroppen, man tänker inte att någon sådant kan hända här, säger en elev på skolan.

Pojken är allvarligt skadad, enligt polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...polis-pa-plats
Citera
2024-09-04, 12:00
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Skarpt vapen användes:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...polis-pa-plats
Nu blir jag lite osäker på vad som avses med ett "skarpt vapen" men som jag förstår betyder "skarpt" egentligen bara att det är ett "riktigt" vapen? Som i en skarp situation. Dvs även ett luft- eller kolsyrevapen kan vara skarpt (utifrån sina egna premisser). Kan vara ute och cyklar.

Föreställer mig att kommunikatörerna och journalisterna avser ett "riktigt" (krut) skjutvapen laddat med skarp ammunition (till skillnad från lös dito). Förutsatt att vet vad de skriver om...
__________________
Senast redigerad av 163-127-123-aka-1 2024-09-04 kl. 12:06.
Citera
2024-09-04, 12:02
  #124
Medlem
Enligt en lärare på plats var det oerhört mycket blod. Eleven blödde från huvudet och skrek

https://sverigesradio.se/artikel/lar...rt-mycket-blod
Citera
2024-09-04, 12:07
  #125
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Enligt en lärare på plats var det oerhört mycket blod. Eleven blödde från huvudet och skrek

https://sverigesradio.se/artikel/lar...rt-mycket-blod
"Satt i trappan...vaken....skrek...oerhört mycket blod...från ansiktet"
Citera
2024-09-04, 12:09
  #126
Medlem
Pressträff med rektorn nu. han verkar inte heller veta om det är luftgevär eller skarpt
Citera
2024-09-04, 12:10
  #127
Medlem
Harry_s avatar
ändå bra skola där INGA elever har mobiler som kan filma
Citera
2024-09-04, 12:13
  #128
Medlem
AB:
Citat:
En av polisens teorier är att eleven agerat på uppdrag av någon annan, enligt uppgifter.
Vi letar inte efter fler gärningsmän och vi har inte fler skadade, säger Helena Boström Thomas.
Lite motsägelsefullt om polisen inte letar efter fler gärningsmän om en av deras teorier är att "eleven agerat på uppdrag av någon annan"...
Citera
2024-09-04, 12:13
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
Nu blir jag lite osäker på vad som avses med ett "skarpt vapen" men som jag förstår betyder "skarpt" egentligen bara att det är ett "riktigt" vapen? Som i en skarp situation. Dvs även ett luft- eller kolsyrevapen kan vara skarpt (utifrån sina egna premisser). Kan vara ute och cyklar.

Föreställer mig att kommunikatörerna och journalisterna avser ett "riktigt" (krut) skjutvapen laddat med skarp ammunition (till skillnad från lös dito). Förutsatt att vet vad de skriver om...
Ett “skarpt vapen” är ett vapen som är avsett att användas för att orsaka allvarlig skada eller död. Detta inkluderar skjutvapen som pistoler, gevär och hagelgevär, samt andra typer av vapen som knivar och svärd. Det inkluderar även luft och co2 vapen som jag ser det.
Citera
2024-09-04, 12:19
  #130
Medlem
Rektor är chef på skolan och skall ha god kännedom om särskilda händelser. Ändå pratar han mambo jambo. Vill man inte veta så finns heller inte mycket att förmedla. Det var bara otur att någon befann sig på fel plats vid fel tidpunkt som någon överflödig person har sagt.
Citera
2024-09-04, 12:20
  #131
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Maken till rörig rapportering...

Man har väl antagligen inte funnit vapnet eftersom man inte kan säga vilken sort som använts.
Citera
2024-09-04, 12:20
  #132
Medlem
Är det GM som blivit mobbad av BO i den här konflikten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in