Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-04, 13:01
  #145
Medlem
RebuildSwedens avatar
Någon form av metalldetektor vid entrén till skolorna är väl på sin plats att införa men det är säkert enkelt att föra in vapen/kniv ändå .
Citera
2024-09-04, 13:04
  #146
Medlem
HeathSlocums avatar
Att en teori är att sådant sker på uppdrag av annan förstår jag är rimligt när hyrmördare verkar vara ett vanligare extraknäck bland dagens högstadieelever än vad reklamutdelning och restaurangslit var på min tid. Men det är väl för ärligt och jobbigt att ägna sig åt idag antar jag.

Det som talar emot att det sker på uppdrag av annan är att de två inblandade sedan tidigare har en känd "konflikt" som pågått med varierande intensitet.
Även om det förstås skulle kunna vara ett sätt att hitta en lämplig utförare.
Citera
2024-09-04, 13:14
  #147
Medlem
kevindurants avatar
Man ska ha med sig att vi alltid har haft mordförsök och avrättningar i svenska skolor, det rapporteras och anmäls dock mer frekvent idag än tidigare. Sverige har aldrig varit tryggare
Citera
2024-09-04, 13:20
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aGFja2Vy
Har lyssnat en del på presskonferensen. Varför lyfter ens rektorn vad synd det är om gärningsmannen, vad kan han ha i bagaget, vill inte att det här ska förstöra hans framtid!

Det är ju precis det här som starkt bidrar till att det ser ut som det gör i Sverige. Det är så typiskt Sverige.
För att gärningsmannen garanterat är invandrare. Hade det varit kalle som sköt hade rektorn stått o berättat hur skolan aldrig accepterar detta, att gärningsmannen var mycket ond och hur skolan ska bekämpa våldet. Nu var det en invandrare, ett guds barn som aldrig ens tänkt tanken på att skada en fluga som blev utsatt för rasism av den skjutna eleven, så gärningsmannen bör ses som ett offer istället.

Den där rektorn gav mig riktigt dåliga vibbar, hade jag haft mina ungar på den där skolan hade jag inte släppt iväg dom dit innan en ny rektor anställts. Riktigt obehaglig människa med sin lilla fläta som inte kan göra skolan till en trygg plats som sätter offerkofta på gärningsmannen.
Har man anskaffat sig ett vapen och skjuter en annan elev så är det inte synd om gärningsmannen, utan gärningsmannen är en individ som samhället klarar sig mycket bättre utan.
Citera
2024-09-04, 13:20
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Någon form av metalldetektor vid entrén till skolorna är väl på sin plats att införa men det är säkert enkelt att föra in vapen/kniv ändå .
Mycket intressant förslag som fick mig at googla. Hittade denna.
https://schoolsecurity.org/trends/sc...tal-detectors/
”Day-to-day use of metal detectors is the exception, not the rule, in the majority of U.S. schools. However, they are used in some larger urban districts with a history of chronic weapons offenses. And metal detectors are often brought up by parents and the media after high-profile school violence incidents.”
Där diskuteras också hur det skulle hjälpa mot dom som skjuter gjennom fönstret. Eller som i usa med mord lika utanför skolan.
I Norge diskuteras det om hundar som skal brukes mot narkotika på skolar.
I alla fall tycker jag det er helt ok med metalldetektor på skolan. Varför inte. Det er jo för att skydda. Bara logiskt.
Citera
2024-09-04, 13:21
  #150
Medlem
Konstigt att vi inte har mer om BO & MGM. Måste ju vara vida känt på skolan vilka två personer det handlar om?

Är det någon som har info? Namn, etnicitet, motiv?
Citera
2024-09-04, 13:23
  #151
Medlem
Snälla någon, Kan de som vet skriva något om vem är BO och vem är GM?....
Citera
2024-09-04, 13:29
  #152
Medlem
EnergizerBunnys avatar
"Justitieminister Gunnar Strömmer kommenterar nu skjutningen på Trångsundsskolan.

– Jag ser med stort allvar på det inträffade. Det är särskilt allvarligt när våldsdåd sker på en skola, säger justitieminister Gunnar Strömmer."

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1288948


Vad är det som är så "särskilt allvarligt"? Det här är ju bara en helt vanlig dag i Sverige, som är fullt med sprängningar och skjutningar, knivmord och våldtäkter.

Alltid låter det sådär... oj så allvarligt, sen om några dagar är det tyst igen och INGET förbättras.
Citera
2024-09-04, 13:30
  #153
Medlem
Mycket märkligt att svt journalisten säger till en elev på skolan att ”nu verkar det som att det var ett luftgevär så det var inte så allvarligt” (typ)… Nyhetsankaret på TV4 sa även något liknande i Nyhetsmorgon.

Sedan borde kunskapen om vapen bland journalister vara bättre vid det här laget. Även luftvapen kan vara skarpladdade!
Om ett skjutvapen är skarpladdat eller inte skall inte förväxlas med storlek på kaliber.
Citera
2024-09-04, 13:31
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevindurant
Man ska ha med sig att vi alltid har haft mordförsök och avrättningar i svenska skolor, det rapporteras och anmäls dock mer frekvent idag än tidigare. Sverige har aldrig varit tryggare

Det är ovanligt, har alltid varit ovanligt, kommer troligen hända igen och har hänt förr.

Sveriges värsta skolskjutning skedde 1961. 1 död och 6 skadade.
Citera
2024-09-04, 13:38
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don-Van-Allen
Rektor är chef på skolan och skall ha god kännedom om särskilda händelser. Ändå pratar han mambo jambo. Vill man inte veta så finns heller inte mycket att förmedla. Det var bara otur att någon befann sig på fel plats vid fel tidpunkt som någon överflödig person har sagt.

Jag är säker på att han vet, nära nog exakt, vad som hänt, men inte vill peka ut någon som har det jobbigt ändå, alternativt ”spä på rasismen”.
Efter att ha varit inne på den aktuella skolans hemsida och bl.a. läst ”nolltolerans mot kränkningar” undrar jag om rektor m.fl. anser att det är en kränkning att bli skjuten.
Citera
2024-09-04, 13:38
  #156
Medlem
Rektor värkar vara säker på att det var en konflikt imellan två personer bara.
Edit: så säger han att han vet jo inte vad dom gör på sin fritid. och att dom hade en konflikt som spårade ut med en fruktansvärds effekt. https://www.svtplay.se/video/jvvbrWm...sund?info=visa
__________________
Senast redigerad av knotteknatt 2024-09-04 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in