Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-05, 01:02
  #13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nä vi har Microsoft överallt, men jag har haft två mindre klienter som har haft Lime GO och är nöjda.
Det som de gillade bland annat var att de kunde generera bearbetningslistor med den kunddatabas som ingår med olika sökfunktioner. Om man vill göra utskick eller få en lista att bearbeta på annat sätt.
Men det finns väl någon testvariant man kan prova och begära demo efter att noga specificerat vad ni vill ha
https://www.lime-technologies.com/sv.../testa-gratis/

Tack för info. Är microsofts egna bra och hur skulle det passa ett mindre företag? Går säkert att skala ner men frågan är hur mycket utan att tappa viktiga funktioner. Hur pissedyrt är det?
Citera
2024-09-05, 05:02
  #14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Excel är inte aktuellt då vi vill ha något som kommer fungera framöver också och ska vara lätt att söka i, lägga in besök och gärna följa upp projekt.


Tror du att excel kommer försvinna?

Excel är lätt att söka i och jag ser inga hinder för att lägga in besök och följa upp projekt.

Framför allt är det ett program du antagligen redan har via din Microsoftlicens och därmed gratis eftersom du redan betalar för det.

Men ser du inte möjligheten så ska jag inte tjata.
Citera
2024-09-05, 06:56
  #15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Tror du att excel kommer försvinna?

Excel är lätt att söka i och jag ser inga hinder för att lägga in besök och följa upp projekt.

Framför allt är det ett program du antagligen redan har via din Microsoftlicens och därmed gratis eftersom du redan betalar för det.

Men ser du inte möjligheten så ska jag inte tjata.

Excel kommer absolut inte försvinna men vill nog gärna ha något mer. Är själv heller inget proffs på excel.
På ett tidigare jobb hade jag mitt CRM i note, mappar för varje kund och dokument där alla möten skrevs in. Helt värdelöst ska tilläggas men företagets riktiga CRM var något hemmabygge som titt som tätt kopplades ned så allt man skrev försvann och man fick börja om hela tiden.
Citera
2024-09-05, 08:30
  #16
Moderator
HelgeBuks avatar
Min erfarenhet av CRM är väldigt liten men av det jag sett av två olika system har de generellt sett varit alldeles för krångliga. De kan göra "allt" fast det mesta är helt onödigt. Det leder bara till förvirring att det finns 30 dropdowns och 20 olika menyknappar om man i sin roll bara behöver välja "A,B,C" i en ruta och klicka på "spara".


Excel (eller google sheets osv, molndelat kalkylblad) skulle jag gissa är fullt tillräckligt för ett litet företag där alla känner alla och man helt enkelt kan prata med varann och hjälpas åt att hålla ordning i filerna.
Citera
2024-09-05, 09:53
  #17
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill inte starta upp ett system för att sen byta om något år så känns bättre att hitta något som kan passa direkt.

Svårt att se att du skulle behöva byta, det är en av de stora leverantörerna. Det är om du kommer på att du behöver något som är mer nischat.
Citera
2024-09-05, 10:29
  #18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Min erfarenhet av CRM är väldigt liten men av det jag sett av två olika system har de generellt sett varit alldeles för krångliga. De kan göra "allt" fast det mesta är helt onödigt. Det leder bara till förvirring att det finns 30 dropdowns och 20 olika menyknappar om man i sin roll bara behöver välja "A,B,C" i en ruta och klicka på "spara".


Excel (eller google sheets osv, molndelat kalkylblad) skulle jag gissa är fullt tillräckligt för ett litet företag där alla känner alla och man helt enkelt kan prata med varann och hjälpas åt att hålla ordning i filerna.

Jag kan hålla med dig att vissa CRM är otroligt onödigt krångliga men det är väl också därför många av systemen säljs modulvis, vill man ha en extra funktion så får man köpa den modulen.
Då företagets försäljningar både är på produkt men också projektnivå så kan det bli att man måste satsa på ett onödigt krångligt och stort system bara för att få allt eller så kör man bara det enklaste för att dokumentera möten och planera och allt annat ligger i molnet.
Citera
2024-09-05, 16:11
  #19
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tack för info. Är microsofts egna bra och hur skulle det passa ett mindre företag? Går säkert att skala ner men frågan är hur mycket utan att tappa viktiga funktioner. Hur pissedyrt är det?
Vet inte riktigt.
Lime ligger väl 20-50% under i pris, men sedan har ju Microsofts kunder rejäla rabatter om man handlar mycket och brett i sortimentet.
Microsoft uppfattar jag som system som är bredare och djupare. Lättare att dels anpassa till kundspecifika önskemål och enklare att koppla ihop med andra funktioner. T ex fälttekniker som behöver ett kundservice-crm för sin tekniska service men som också kan sälja nytt istället för att laga, sälja en grej till än det som var felanmält, lämna tips till kundansvarig om att uppgradera serviceavtalet eller en situation där serviceteknikern har hittat ett lead för en investering i en ny ptoduktionslinje för 18 mille. Hur får du in det i kundservice-crm och hur lirar det ihop med företagets stora pipeline i säljarnas crm för prognoser etc.
--------
men jag är inte expert på detta så det finns de som vet mer exakt
Citera
2024-09-05, 16:17
  #20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vet inte riktigt.
Lime ligger väl 20-50% under i pris, men sedan har ju Microsofts kunder rejäla rabatter om man handlar mycket och brett i sortimentet.
Microsoft uppfattar jag som system som är bredare och djupare. Lättare att dels anpassa till kundspecifika önskemål och enklare att koppla ihop med andra funktioner. T ex fälttekniker som behöver ett kundservice-crm för sin tekniska service men som också kan sälja nytt istället för att laga, sälja en grej till än det som var felanmält, lämna tips till kundansvarig om att uppgradera serviceavtalet eller en situation där serviceteknikern har hittat ett lead för en investering i en ny ptoduktionslinje för 18 mille. Hur får du in det i kundservice-crm och hur lirar det ihop med företagets stora pipeline i säljarnas crm för prognoser etc.
--------
men jag är inte expert på detta så det finns de som vet mer exakt

Som sagt, här pratar vi mindre företag så gissar att microsoftrabatterna inte är något att jubla över.
Fördelarna med microsoft är väl i så fall att allt är kopplat på ett enkelt och smidigt sätt till övriga program.

Ska forska lite och se vad de olika har att erbjuda. Är också bra om det går att koppla ihop med affärssystemet och sär vet jag idag inte vad som används.
Citera
2024-09-09, 18:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DatBastard
Ett relativt nytt CRM system jag stött på för inte så länge sedan, https://crmdata.se

Vet nästan ingenting om det, det enda jag vet är att det är svensk baserat och allt sparas inom Svea rike.
Så om det är viktigt så kanske det är värt en titt.

En kollega som är säljare har testat på det och det verkar fungera rätt bra. Det är dock snarare likt allabolag än typ Salesforce. Beror på vad man är ute efter för typ av CRM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in