Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-09-07, 16:15
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
ALLA skolor i Malmö som har ett högstadium har beslutats vara med i projektet SSPF för något år sedan, för ökad transparens mellan framförallt socialtjänst, polis och skola samt med fokus på olika främjande fritidsinsatser. Det beror delvis på att man ser olika grader och typer av problem i olika skolor men också sannolikt för att man inte vill "hänga ut" dåliga skolor. Malmö stad skulle helst av allt bara vilja kasta runt alla elever i en stor mix så att alla blandas med alla. Det de absolut inte vill är att cementera bra skolor och dåliga skolor. Därför är alla 31 högstadieskolor med. Ingen ska hängas ut.

Om man då väljer att argumentera med att "den här skolan måste vara en stökig kaosblatteskola från helvetet för de är SSPF" så har man helt enkelt problem med sin slutledningsförmåga.

Sanningen är att den berörda skolan både ligger i ett område som ingen på hela jorden skulle kalla stökigt samt att skolan i sig enligt folk som jobbar där och som jag delar vissa referensramar med är "den lugnaste högstadieskola de nånsin arbetat på". Den har Malmös nästa lägsta index bland högstadieskolor. Index avgör hur mycket statsbidrag en skola ska få utifrån de socioekonomiska utmaningar skolan har. Rikssnittet ligger på 100 och den här skolan har 79,5. Infon ligger uppe på Skolverkets sida. Det är alltså en skola som bedöms mindre problematisk än genomsnitsskolan i landet, med råge.

https://www.skolverket.se/download/1...ola%202023.pdf


På vilket sätt menar du att socioekonomiskt index kopplas till huruvida en skola är problematisk eller inte i förhållande till andra skolor? Betänk att denna tråd ligger i ABoK och behandlar ett bråk där föräldrar och elever deltagit.

Siffran 79,5, är det skolans sociokonomiska index för 2024? Kan du ge en källa till detta?

Att du fått "den lugnaste högstadieskola de nånsin arbetat på" återberättat av andra och berättar detta på ett anonymt forum är knappast hårda fakta andra kan kontrollera. Det vi vet av trådstarten är att det varit ett bråk där både föräldrar och elever deltagit, och att skolan själva säger sig vara "en SSPF-skola".
Citera
2024-09-07, 19:43
  #50
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
På vilket sätt menar du att socioekonomiskt index kopplas till huruvida en skola är problematisk eller inte i förhållande till andra skolor? Betänk att denna tråd ligger i ABoK och behandlar ett bråk där föräldrar och elever deltagit.

Siffran 79,5, är det skolans sociokonomiska index för 2024? Kan du ge en källa till detta?

Socioekonomiskt index har allt att göra med vilka skolor som anses problematiska. Brukar skolor med hög andel inrikes födda och hög medelinkomst vara skolor med mycket stök? Indexet vittnar just om dessa faktorer, samt ytterligare några, såsom föräldrars utbildning etc.

85,6 ska det vara. Jag kollade 2023, trodde inte 2024 års index fanns tillgängligt men det gör det. Det är den tredje "bästa" högstadieskolan i Malmö utifrån Indexet i år och långt under rikssnittet för just högstadieskolor (som generellt ligger högre än F-6-skolor). Källan är Skolverket, de som skapar indexet.

Skolan har i princip bara behörig skolpersonal, vilket är väldigt ovanligt på Malmös skolor. Det faktum att man har lätt att rekrytera lärare trots att man saknar konkurrensmedlen som indexskolorna har i form av välkryddade löner, tyder väl om nåt på att min bild stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Att du fått "den lugnaste högstadieskola de nånsin arbetat på" återberättat av andra och berättar detta på ett anonymt forum är knappast hårda fakta andra kan kontrollera.

Vi är på Flashback och knappast på en plats där allt som presenteras rör sig om hårda, kontrollerbara fakta. Forumets styrka brukar vara just att vartän saker sker så finns folk som är bekanta med platsen, människorna eller omständigheterna. Svagheten med forumet är människor som sitter i andra landsändar, letar upp nån länk som tyder på något vagt och sedan bara gissar utifrån magkänsla och struntar i att faktiskt göra en vettig research.

Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det vi vet av trådstarten är att det varit ett bråk där både föräldrar och elever deltagit, och att skolan själva säger sig vara "en SSPF-skola".

I din egen trådstart fanns info om att skolan är en av 31 SSPF-skolor i Malmö, vilket går lätt att stämma av med summan av antalet kommunala högstadieskolor, 31 till antalet. Det gör det svårt att urskilja just denna skola som en SSPF-skola, vad de än kallar det själva. Om alla skolor kallas just SSPF så blir det automatiskt ointressant som fakta för den här specifika Malmöskolan.

Det är inget i nån av alla artiklar som säger att föräldrar (plural) deltagit i något bråk, utan bara att en pappa blivit påhoppad samt att anhöriga varit inblandade. Som skolanställd sedan 25 år kan jag säga att anhöriga i sådana här situationer nästan alltid rör sig om bröder. Eller så är det den påhoppade pappan som benämns som "inblandad anhörig".
__________________
Senast redigerad av Rubbe 2024-09-07 kl. 19:50.
Citera
2024-09-07, 20:39
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Även när jag var liten körde man med "min pappa är starkare än din pappa". Ingens pappa brukade dock dyka upp för att bevisa det.
"Brukade", så det hände åtminstone någon gång eller?
Citera
2024-09-07, 21:09
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Socioekonomiskt index har allt att göra med vilka skolor som anses problematiska. Brukar skolor med hög andel inrikes födda och hög medelinkomst vara skolor med mycket stök? Indexet vittnar just om dessa faktorer, samt ytterligare några, såsom föräldrars utbildning etc.

85,6 ska det vara. Jag kollade 2023, trodde inte 2024 års index fanns tillgängligt men det gör det. Det är den tredje "bästa" högstadieskolan i Malmö utifrån Indexet i år och långt under rikssnittet för just högstadieskolor (som generellt ligger högre än F-6-skolor). Källan är Skolverket, de som skapar indexet.
Jag anade att du inte sett att data från 2024 fanns tillgängligt. Ganska markant ökning, eller hur?

Det socioekonomiska indexet säger inget direkt om stök, vilket var min poäng. Stöket är däremot en direkt konsekvens av många elever, och därmed även föräldrar, med invandrarbakgrund.




Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Skolan har i princip bara behörig skolpersonal, vilket är väldigt ovanligt på Malmös skolor. Det faktum att man har lätt att rekrytera lärare trots att man saknar konkurrensmedlen som indexskolorna har i form av välkryddade löner, tyder väl om nåt på att min bild stämmer.
11,4 procent av lärarna är obehöriga. Personligen hade jag inte framfört det som "i princip bara behörig skolpersonal".




Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Vi är på Flashback och knappast på en plats där allt som presenteras rör sig om hårda, kontrollerbara fakta. Forumets styrka brukar vara just att vartän saker sker så finns folk som är bekanta med platsen, människorna eller omständigheterna. Svagheten med forumet är människor som sitter i andra landsändar, letar upp nån länk som tyder på något vagt och sedan bara gissar utifrån magkänsla och struntar i att faktiskt göra en vettig research.
Personligen tycker jag fakta är relevant. Det som kan bli dåligt är när någon låter personliga kopplingar ta över och tappar i saklighet.




Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
I din egen trådstart fanns info om att skolan är en av 31 SSPF-skolor i Malmö, vilket går lätt att stämma av med summan av antalet kommunala högstadieskolor, 31 till antalet. Det gör det svårt att urskilja just denna skola som en SSPF-skola, vad de än kallar det själva. Om alla skolor kallas just SSPF så blir det automatiskt ointressant som fakta för den här specifika Malmöskolan.
Det kanske är ointressant för dig, men det betyder inte att andra delar dina åsikter. Skolan kallar sig själv SSPF-skola, och det andra citerat från Socialstyrelsen väger mer än dina åsikter. Att samtliga Malmöskolor, om det nu stämmer, är SSFP-skolor visar det hur Sveriges extrema invandringspolitik fördärvat Malmö, men är knappast något som ger Fågelbacksskolan till en drömskola.




Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Det är inget i nån av alla artiklar som säger att föräldrar (plural) deltagit i något bråk, utan bara att en pappa blivit påhoppad samt att anhöriga varit inblandade.
Aftonbladet nämns i trådstarten, dock ingen länk. Aftonbladet pratar om "Föräldrar" (plural):
Föräldrar i slagsmål på grundskola i Malmö

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1288954
Citera
2024-09-07, 21:23
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Varför skulle ett gäng fyrtitalister råka i luven på varandra på en högstadieskola?


Naturligtvis inte!
Citera
2024-09-07, 23:35
  #54
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Jag anade att du inte sett att data från 2024 fanns tillgängligt. Ganska markant ökning, eller hur?

Det socioekonomiska indexet säger inget direkt om stök, vilket var min poäng. Stöket är däremot en direkt konsekvens av många elever, och därmed även föräldrar, med invandrarbakgrund.

Indexet vittnar också om andelen elever med utländsk bakgrund. Skolor med lågt index har färre elever med utländsk bakgrund. "Indexskola"=ghettoskola där lönen är bra, indexet högt och eleverna av icke skidåkande härkomst.




Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
11,4 procent av lärarna är obehöriga. Personligen hade jag inte framfört det som "i princip bara behörig skolpersonal".

11,4% av eleverna i åk 9 är obehöriga till gymnasiet. Varken jättehögt eller jättelågt. De har en obehörig lärare anställd på skolan.




Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Personligen tycker jag fakta är relevant. Det som kan bli dåligt är när någon låter personliga kopplingar ta över och tappar i saklighet.

Du tycker att det var fakta som jag bemötte, att "det är ju en särskola för kriminella blattar och annat löst folk." Jag försöker i huvudsak presentera fakta, med undantag för min anekdot om vad minna forna kollegor tycker om sin nuvarande arbetsplats. Jag håller den dock högre än ovanstående citat.


Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det kanske är ointressant för dig, men det betyder inte att andra delar dina åsikter. Skolan kallar sig själv SSPF-skola, och det andra citerat från Socialstyrelsen väger mer än dina åsikter. Att samtliga Malmöskolor, om det nu stämmer, är SSFP-skolor visar det hur Sveriges extrema invandringspolitik fördärvat Malmö, men är knappast något som ger Fågelbacksskolan till en drömskola.

Det är knappast något som ligger dem i fatet heller. Det är, som jag sa, helt urvattnat, i och med att kommunen bestämt att alla skolor jobbar med SSPF. Då upphör SSPF att säga något om varje enskild skola men visst säger det något om Malmös situation i sin helhet. Det är jag den förste att skriva under.
Om jag köper upp Michelin imorgon och bestämmer mig för att ge alla Sveriges restauranger en stjärna, bara för att vara likvärdig, blir då all mat i Sverige jättegod per automatik eller blir Michelin en urvattnad och meningslös etikett att sätta på något?



Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Aftonbladet nämns i trådstarten, dock ingen länk. Aftonbladet pratar om "Föräldrar" (plural):
Föräldrar i slagsmål på grundskola i Malmö

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1288954

Tack, hade missat det. Jag gissar fortfarande att det är en svensk förälder som fått stryk av elever och kanske någon förälder till dessa. Annars hade det urartat till "slagsmål med 50 inblandade".
Citera
2024-09-08, 00:31
  #55
Medlem
Valkyrian1s avatar
Ja, vad skall man säga...

Jag har väntat i flera dagar för att höra om utgången i denna intressanta 'matchen'. Vem vant...

Nu har jag följt tråden om skjutningen på en skola i Trångsund. Sorgligt exempel hur skolan ser ut idag.

En mob av gamla män skulle alltså ge sig på en stakars skolelev.
På skolans område som skall vara fredad!

Finns det ingen rektor på din skola. Klarar Ni inte ert uppdrag/arbete? Ingen som såg det komma. Inga samtal med eleverna.. Måste kalla in polisen?

Föreslår att du anmäler detta till Skolinspektionen.
Så får det bara inte gå till i den Svenska skolan 2024.

Res på dig, stå rakryggad.. Vi kommer aldrig att få ett bättre samhälle om vi hela tiden viker ner oss.
Får med 2 barn.
Citera
2024-09-08, 00:35
  #56
Medlem
Valkyrian1s avatar
Ja, vad skall man säga...

Jag har väntat i flera dagar för att se om utgången i denna intressanta 'matchen'. Vem vann...

Under tiden har jag följt tråden om skjutningen på en skola i Trångsund. Sorgligt exempel hur skolan ser ut idag.

En mob av gamla män skulle alltså ge sig på en stakars skolelev.
På skolans område som skall vara fredat!

Finns det ingen rektor på din skola. Klarar Ni inte ert uppdrag/arbete? Ingen som såg det komma. Inga samtal med eleverna eller föräldrar.. Måste kalla in polisen?

Föreslår att du anmäler detta till Skolinspektionen.
Så får det bara inte gå till i den Svenska skolan 2024.

Res på dig, stå rakryggad.. Vi kommer aldrig att få ett bättre samhälle om vi hela tiden viker ner oss.
Far med 2 barn.
__________________
Senast redigerad av Valkyrian1 2024-09-08 kl. 00:39.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in