2024-09-04, 18:24
Medlem
Varit inne på Kia Ceed bensin men börjar nu tänka om man skulle satsa på plugin hybrid? Är typ samma peng.

Tyvärr bor jag i hyresrätt just nu och har ingen laddmöjlighet hemma. Skulle kunna ladda någon gång i veckan på stan och bor i liten ort så det skulle ge en veckas körning på enbart el. Men OM jag inte skulle ladda den och bara köra på bensin. Beter den sig som en helt vanligt bensinare då alltså? Eldelen tar ingen skada av att bara använda bensinmotorn?

Laddar den under körning?

Hur är servicepriserna jämfört med en ren bensinare?

Jag pendlar på helgerna 2x20 mil.

Tack! 🙏
Citera
2024-09-04, 18:35
Medlem
Mecanicuss avatar
Den beter sig som en vanlig bil. Laddas under körning. Skulle säga att eldelen, hybriden kräver lite service så samma kostnad. Hittar du en bil så kolla med en återförsäljare vad priset ligger på.

Kolla om din hyresvärd inte planerar att bygga laddplatser?

Där jag bor, byggt på 60-talet är detta redan gjort.

Bor i en mindre stad. <30000 invånare
Senast redigerad av Mecanicus 2024-09-04 kl. 18:37. Anledning: Missade att svara på en fråga
Citera
2024-09-04, 19:58
Avstängd
kyrkstockens avatar
Skulle köpt yaris eller yaris cross (292tkr) om jag klarat mig med mindre ny bil.
Citera
2024-09-05, 07:24
Medlem
En plug-in hybrid går ju väldigt mycket kortare på el än vanliga bilar, du kommer kanske 5 mil på el på varje laddning, vissa lite mer vissa lite mindre beroende på märke och modell. Så har du bara möjlighet att ladda en gång i veckan är det ju de 5 milen eller så i veckan du sparar bränsle på, vilket inte blir några större besparingar. I gengäld får du två system som kan paja och en betydligt tyngre bil. Men jo, om du inte laddar den beter den sig som en vanlig fossilbil.

De som vinner på att ha en plug-in är de som kan ladda hemma och köra mycket på el.
Citera
2024-09-05, 08:11
Medlem
zoombos avatar
Som påpekats så lämpar sig pluginhybrider främst för kort pendling. Jag har 15km till jobbet och kan ladda där billigt - och hemma - så för mig passade det utmärkt.
Mitt batteri räcker upp till 60km men det är en sanning med modifikation för när det är kallt ute används bensinmotorn även till att värma upp bilen.
Har bara tankat bilen ett fåtal gånger sen den köptes i våras!

Gällande att kunna ladda hemma om man bor i hyresrätt är detta en delikat fråga. Nyligen så kom ett krav på att alla kommersiella inrättningar (butiker, kyrkor, idrottsanläggningar etc) ska ha minst en laddplats om det finns över 20 parkeringsplatser. Skulle inte förvåna mig om det snart också kommer samma krav vid flerfamiljshus. Om sen infrastrukturen i alla områden är tillräckligt utbyggd för detta är en annan fråga...
Citera
2024-09-07, 14:14
Moderator
HelgeBuks avatar
Kan du inte ladda hemma så är plug in helt fel för dig.

Att ladda "på stan" ger en driftkostnad nära på identisk med att tanka bensin. Med dagens priser sparar jag max 1 kr/mil om jag laddar för 4kr/kwh som ofta publika laddstolpar ligger på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in