2024-09-04, 19:54
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Är inte så hemma på ljudprodukter. Jag funderar på att köpa någon slags förstärkare (receiver?) för att koppla till TV för att få lite bättre ljud. Skulle även vara trevligt om man kan spela upp vanlig FM-radio eller strömma musik via bluetooth till den apparaten. När man läser på sådana produkter verkar det som att standard är 5 eller ännu fler högtalare. Är det verkligen nödvändigt? Jag tänker att jag skulle vilja ha bara två högtalare som jag kan ställa på var sin sida om TVn. Skulle inte det fungera och vara tillräckligt? Är inte ute efter någon biokänsla, det är inte nödvändigt. Nuvarande högtalare i TVn är inbyggda på något vis (man ser det inte) och det kan väl inte vara så bra, nog borde två riktiga högtalare kunna vara betydligt bättre.
Citera
2024-09-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är inte så hemma på ljudprodukter. Jag funderar på att köpa någon slags förstärkare (receiver?) för att koppla till TV för att få lite bättre ljud. Skulle även vara trevligt om man kan spela upp vanlig FM-radio eller strömma musik via bluetooth till den apparaten. När man läser på sådana produkter verkar det som att standard är 5 eller ännu fler högtalare. Är det verkligen nödvändigt? Jag tänker att jag skulle vilja ha bara två högtalare som jag kan ställa på var sin sida om TVn. Skulle inte det fungera och vara tillräckligt? Är inte ute efter någon biokänsla, det är inte nödvändigt. Nuvarande högtalare i TVn är inbyggda på något vis (man ser det inte) och det kan väl inte vara så bra, nog borde två riktiga högtalare kunna vara betydligt bättre.

En soundbar är det enklaste tipset.
Du behöver ingen extern förstärkare, och köper du tex Sonos (finns många andra bra oxå) så kan du börja med en soundbar för att senare komplettera med baslåda och bakhögtalare om du vill, men det behövs inte.
Jag kör enbart en Sonos Beam (generation2) och den klarar sig bra även utan baslådan.

Funkar lika bra att streama spotify och radio med den, men både Samsung och JBL har grymma modeller mellan 7-10 000kr.
Citera
2024-09-04, 20:29
Medlem
franges avatar
Har du inga högre preferenser eller krav än "bättre ljud än de inbyggda tv-högtalarna" så är det som redan nämnt en soundbar du skall köpa. Det är i princip bara att lägga framför TVn, och koppla in och spela på.
Samsung skall vara bland de bättre, en med subwoofer är ju klart att rekommendera men det beror ju på hur mycket du tänker betala.

Här har du lite tips
https://www.m3.se/article/1860548/fy...-smart-tv.html
https://www.techradar.com/news/audio...ndbars-1288008
https://www.whathifi.com/best-buys/h...best-soundbars
Citera
2024-09-04, 20:34
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag är verkligen inte hemma på det där, så jag kopplade in mina gamla datorhögtalare (Logitech). Var mest förvånad över att TV'n har en AUX-kontakt fortfarande, men bra blev det
Citera
2024-09-04, 20:49
Medlem
JustTrollings avatar
Jag har 16 högtalare/kanaler till TV:n. Det är normalt.

Självklart kan du koppla in två stycken bokhyllehögtalare för stereo, ställa vid sidan av TV:n och få bättre ljud än du har från TV:ns inbyggda högtalare.

Skillnaden mot en billig soundbar blir ju att den bara arbetar med vänster och höger kanal, och inte en centerkanal för förstärkta röster från filmer med flerkanalsljud. Förmodligen utan HDMI också.

Vill du bara lägga små pengar är nog ett par stereohögtalare bättre än en soundbar för samma pengar.
Citera
2024-09-04, 20:58
Medlem
Pungsvings avatar
Du kan köpa en receiver som har 5 utgångar för högtalare. Koppla bara in höger vänster. Denon är ett bra märke.
Citera
2024-09-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Självklart kan du koppla in två stycken bokhyllehögtalare för stereo, ställa vid sidan av TV:n och få bättre ljud än du har från TV:ns inbyggda högtalare.

Skillnaden mot en billig soundbar blir ju att den bara arbetar med vänster och höger kanal, och inte en centerkanal för förstärkta röster från filmer med flerkanalsljud. Förmodligen utan HDMI också.

Vill du bara lägga små pengar är nog ett par stereohögtalare bättre än en soundbar för samma pengar.

Ja, man kan hitta rätt grymma hifi högtalare på loppisar och second hand för en spottstyver, typ 200 kr, som slår de flesta "soundbars". De har oftast inte blåtand och andra moderna kopplingar men det kan man lösa med en adapter i förstärkarens aux-port.
Citera
2024-09-05, 10:32
Medlem
kl4sseKocks avatar
Säger också en ljudlimpa allt annat låter som överkurs för TS ändamål.
Citera
2024-09-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Jag har Hamasaki 22-kanaligt ljud, med två massiva subwoofers. Här kan du se hur du ska placera dina högtalare om du i framtiden slutar vara så snål, och skaffar 6 till högtalare:

https://en.wikipedia.org/wiki/22.2_s...io_Diagram.svg
Citera
2024-09-16, 19:59
Medlem
66ccskyhawks avatar
kan du tänka dig lite större golvhögtalare är dessa ofta väldigt billiga begagnade.
förstår inte heller varför man ska ha så många högtalare och kanaler,
satsa helldre på 2 kanal stereo med bra kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in