Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Min bild r att alla dessa folk r ganska lika. Nrmare bestmt kulturen de tillhr och utvar. Det r eld, dans och trummor. Det r heliga berg och andar som bor i trd... Sen mlar man sig i ansiktet och pstr sig tala med sina sedan lnge dda frfder.
Och sjlvklart offrar man ocks levande djur till sina gudar, i riktigt obehagliga fall ven mnniskor.
r det jag som r en obildad tlp eller ligger det ngonting i detta?
Jag tycker att varje gng man hr talas om ngot urfolk, svl nutida som utdda, s r det precis samma typer av ritualer som nmns.
De har liknande kultur och ritualer helt enkelt fr att de i hgre utstrckning har bevarat levnadsstt som r urgamla, dvs p den tiden fr flera tusen r sedan s levde man p det sttet. Men vriga vrlden har gtt frn att leva p jakt och fiske, leva nomadliv och vara nra naturen till att bygga samhllen, bli bnder och s vidare.
Problemet som sedan de hr urgamla kulturerna mter r att de rimmar illa med en modern ttbefolkad vrld. De krver mycket utrymme om de ska kunna leva p samma stt som frr. Det r ocks anledningen till att man oftast finner urbefolkningskulturer i omrden som fram till idag bde varit stora och otillgngliga.