2024-09-05, 14:05
Medlem
Limma skinkbits avatar
Min bild r att alla dessa folk r ganska lika. Nrmare bestmt kulturen de tillhr och utvar. Det r eld, dans och trummor. Det r heliga berg och andar som bor i trd... Sen mlar man sig i ansiktet och pstr sig tala med sina sedan lnge dda frfder.
Och sjlvklart offrar man ocks levande djur till sina gudar, i riktigt obehagliga fall ven mnniskor.

r det jag som r en obildad tlp eller ligger det ngonting i detta?

Jag tycker att varje gng man hr talas om ngot urfolk, svl nutida som utdda, s r det precis samma typer av ritualer som nmns.
Citera
2024-09-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Min bild r att alla dessa folk r ganska lika. Nrmare bestmt kulturen de tillhr och utvar. Det r eld, dans och trummor. Det r heliga berg och andar som bor i trd... Sen mlar man sig i ansiktet och pstr sig tala med sina sedan lnge dda frfder.
Och sjlvklart offrar man ocks levande djur till sina gudar, i riktigt obehagliga fall ven mnniskor.

Jag tycker att varje gng man hr talas om ngot urfolk, svl nutida som utdda, s r det precis samma typer av ritualer som nmns.

De har liknande kultur och ritualer helt enkelt fr att de i hgre utstrckning har bevarat levnadsstt som r urgamla, dvs p den tiden fr flera tusen r sedan s levde man p det sttet. Men vriga vrlden har gtt frn att leva p jakt och fiske, leva nomadliv och vara nra naturen till att bygga samhllen, bli bnder och s vidare.

Problemet som sedan de hr urgamla kulturerna mter r att de rimmar illa med en modern ttbefolkad vrld. De krver mycket utrymme om de ska kunna leva p samma stt som frr. Det r ocks anledningen till att man oftast finner urbefolkningskulturer i omrden som fram till idag bde varit stora och otillgngliga.
Citera
2024-09-05, 14:46
Medlem
Ja, eller s kanske det inte r s stor skillnad p urfolk och andra. Vra stt att komma nrmare det versinnliga eller att fira utgr ju frn ungefr samma premisser. Under flera hundra r har vi haft pskeld, midsommardans, orgelmusik och heliga kllor som vi offrat till. Eld, dans, trummor och helighet i naturen
Citera
2024-09-05, 15:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Ja.

Umgnge kring dden, dans och rytmer r vanligt i nstan alla samhllen och knappast begrnsat till "urfolk". Du kan intervjua ngra hemvrnsgubbar s kommer du hitta personer som hller p med eld, mlar sig i ansiktet och pratar om sina slktingar och en flummig koppling till skog och mark.

Finns bcker du kan lsa, titta p litteraturlistan till ngon Kulturantropologi A och skaffa ngra av dem.
Citera
2024-09-05, 15:57
Medlem
Trd- och andra naturandar och att ta hnsyn till finns det gott om p landsbygden bland naturfolket japaner ven.
Citera
2024-09-05, 19:03
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:

Tror du r lite obildad. Inget fel i det. Har bott hos olika ursprungsfolk och de r som vi mest. Fast oftare nrmare naturen.
Citera
2024-09-06, 08:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Ja, eller s kanske det inte r s stor skillnad p urfolk och andra. Vra stt att komma nrmare det versinnliga eller att fira utgr ju frn ungefr samma premisser. Under flera hundra r har vi haft pskeld, midsommardans, orgelmusik och heliga kllor som vi offrat till. Eld, dans, trummor och helighet i naturen

S r det kanske. Och det r vl inte omjligt att de se ser p vr vsterlndska kultur p samma stt... r det s hr det lter kanske: "Nmen titta p Europa, nu har dom haft ett prinsessbrllop igen, s originellt!" "Sg du EU-parlamentet nyheterna, det verkar vara lag p kostym och slips i Europa. tnk p det om du ska ka dit"
Citera
2024-09-06, 08:25
Medlem
ven om man ser mnga likheter s finns dr ocks vldigt mnga olikheter. Alla dessa folk har helt olika religionsberttelser, skapelseberttelser, namn p gudar, olika traditioner, kldstilar, de ser olika ut efter att utvecklats t helt olika hll utan kontakt med varandra, deras levnadsmiljer varierar och s vidare.

Idag r de ocks vldigt olika i hur vl de anpassat sig till dagens vrld. En del har en levnadsstandard och livstil i det dagliga som mest pminner om oss alla, medan andra faktiskt fortfarande lever som man gjorde fr tusentals r sedan.

Att ha egna sprk och religioner r vl ocks knnetecknande, ven om det ocks gller vanliga mnniskor. Vi har tusentals olika sprk och religioner som lever n idag, ven om mnga nu sakta tynar bort i takt med att intresset frsvinner hos de nya generationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in