Citat:
Ursprungligen postat av
Schmuck2000
Det enda du bevisade med ditt inlägg är att hus på landet är billigare än i stan. Det är fortfarande inte en investering när villkoret för ett realisera vinsten är att du måste flytta till Grängesberg.
Jämför med att investera i aktier. Man säljer dom sen är vinsten din att göra exakt vad du vill helt utan villkor eller krav att flytta eller bo i en hyresrätt som andra förslagit i tråden.
Som jag skrev tidigare så ser jag inte ett boende som en investering själv, men du skrev att man inte kan få ut någon vinst iom att det nya boendet också blir dyrare, och det är helt enkelt felaktigt.
Det kan man, som jag visade ovan.
Kan lika gärna vara att man köper ett mindre hus på samma gata för att barnen flyttat ut, eller att man går över till hyresrätt.
Men ja, man måste sälja huset för att få ut några pengar (eller låna på) men det påverkar inte definitionen av investering i sig.
Men som sagt, det var inte begreppet investering jag svarade på, utan att du påstod att uppgången i huspriser tar ut varandra, och det är helt enkelt inte sant att det alltid är så.
Var bara en vänlig rättelse när någon tänker fel, i all välmening. Inte så lätt att hänga med på skillnaden på procent och absoluta tal alltid