2024-09-07, 07:20
Medlem
lone stars avatar
Du har en annan parameter: graden av amortering som slår direkt på boendekostnaden. Personligen skulle jag aldrig köpa någonting som krävde 2% amortering. Eftersom du då köper med högre risk/större belåning. Samt att det lär bli billigare mån kostnad att hyra någonting motsvarande. Menar; investeringen-sett på längre sikt; om du t ex betalar 2000 mindre i månaden än motsvarande att hyra i 1a-2a hand. Då tjänar du ju 24t per år. Egentligen lite skralt med tanke på framtida renoveringar. Men min point är som sagt att ju större skillnad + jämfört med att hyra, ju bättre rullande investering. Man kan väl också säga att en investering kan vara att köpa i ett område som betraktas som tryggt och det finns väldigt få hr, mest bara dyrare köpesbostäder och omgivningen är ganska lugn och trygg, ja det är en form av investering för sinnesro.
Citera
2024-09-07, 07:33
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Då köper man ett lika stort hus i Spanien för en tredjedel av vad man får för huset i Sverige.
Konstig investering som tvingar en att flytta från sverige. Andra investeringar tar man bara vinsten och stoppar in på kontot. Kan det bero på att ett hus man äger och bor i inte är en investering?
Citera
2024-09-07, 07:37
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du har uppenbarligen inte alla hästar hemma eller vad man ska kalla det för.... Har lästa många av dina inlägg och inser (som vi alla göra och försöker säga till dej) att du inte har en aning om vad du snackar om!
Tror du på allvar att det är skillnad på investering i storstan som på landet??? Det är billigare på landet men priserna ökar lika mycket där som dom gör inne i Stockholm city Så jo det är en säker investering vilket aktier INTE är. det är en chanstagning dom kan till och med bli helt värdelösa!
Att du nu blir otrevlig gör mig bara mer övertygad om att du inte vet vad du snackar om. Tog argumenten slut?
Jag hävdar att äga sin bostad inte är en investering utan en kostnad och ännu har ingen inkl du lyckat visa på motsatsen.
Citera
2024-09-07, 08:42
Medlem
thebandit777s avatar
Jag köpte en bostad och den har ökat i värde. Att köpa bostad är ALLTID en bra investering.

Jag köpte en lott och vann. Att köpa lotter är ALLTID en bra investering.
Citera
2024-09-07, 08:57
Medlem
Hur tänket är beror lite på vad man lägger in i begreppet investering.
Tänker man sig en ren ekonomisk investering så är det inte hållbart att se det så, då priserna kan röra sig erkände på omvärlden. Dessutom ser jag den senaste 25års perioden som en parentes i historien då samhället genomgått en stor förändring.
Men ser man det so en helhet, dvs tar in livskvalitet ekonomisk stabilitet och självbestämmande så är det oftast en investering för sig själv och sin familj.
Nu har jag "ägt" mitt boende sen jag skaffade min första bostad.
I förta hand p.g.a att de var den möjlighet jag haft att skaffa den bostad jag efterfrågat. I form av läge, kostnad och standard vid den tidpunkt jag efterfrågat bostaden.
Det är nog så man får se på saken.
Citera
2024-09-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Förutsatt att man inte bott billigt i hyresrätt och haft större sparutrymme.

Även med ett något större sparutrymme missar man hävstången som bolånet ger.
Citera
2024-09-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Det enda du bevisade med ditt inlägg är att hus på landet är billigare än i stan. Det är fortfarande inte en investering när villkoret för ett realisera vinsten är att du måste flytta till Grängesberg.

Jämför med att investera i aktier. Man säljer dom sen är vinsten din att göra exakt vad du vill helt utan villkor eller krav att flytta eller bo i en hyresrätt som andra förslagit i tråden.

Som jag skrev tidigare så ser jag inte ett boende som en investering själv, men du skrev att man inte kan få ut någon vinst iom att det nya boendet också blir dyrare, och det är helt enkelt felaktigt.

Det kan man, som jag visade ovan.

Kan lika gärna vara att man köper ett mindre hus på samma gata för att barnen flyttat ut, eller att man går över till hyresrätt.

Men ja, man måste sälja huset för att få ut några pengar (eller låna på) men det påverkar inte definitionen av investering i sig.

Men som sagt, det var inte begreppet investering jag svarade på, utan att du påstod att uppgången i huspriser tar ut varandra, och det är helt enkelt inte sant att det alltid är så.

Var bara en vänlig rättelse när någon tänker fel, i all välmening. Inte så lätt att hänga med på skillnaden på procent och absoluta tal alltid
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-09-07 kl. 10:02.
Citera
2024-09-07, 09:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Konstig investering som tvingar en att flytta från sverige. Andra investeringar tar man bara vinsten och stoppar in på kontot. Kan det bero på att ett hus man äger och bor i inte är en investering?

Det är val bara att sälja och köpa något mindre när barnen flyttat hemifrån och man ite behöver sju sovrum längre så får man också loss pengarna.

"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader. "

Ser inget undantag för bostäder man bor i.
Citera
2024-09-07, 09:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man har väl både ägd bostad / bostadsrätt och aktier? Jag har det och lär inte vara ensam om det.
Visst. Men min poäng är att börsen är en bättre investering.
Citera
2024-09-07, 09:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja men då får du ju ut pengarna på försäkringen vilket du INTE får när ett företag du hat aktier i gör konkurs.
Om du har en hemförsäkring, korrekt. Du kan även ha en försäkring på börsen, den kallas för: diversifiering.
Citera
2024-09-07, 09:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om jag skulle sälja min bostad i dag så skulle jag troligen få tillbaka nästan allt som jag under tjugo år betalat i avgifter, räntor och underhåll.

Dessutom har jag under den tiden haft en betydligt lägre boendekostnad än motsvarande i en hyresrätt. Så om jag säljer i dag har jag faktiskt bott mer än gratis.
Jag håller inte med. Den dagen du säljer och realiserar vinsten kan du hävda att du bott gratis. Om du aldrig säljer så har du i praktiken jobbat heltid för att betala amortering samt drifts-, renoverings- och räntekostnader hela ditt liv, på samma sätt som den som bor i hyresrätt har betalat hyra hela sitt liv. Detta gäller naturligtvis den som äger värdepapper också, vinsten i pengar sker endast när man säljer.
Citat:
Så även om jag inte kan realisera vinsten genom annat än att sälja och skaffa en hyresrätt, så har min bostad varit en investering, även om jag egentligen inte vill se det så.

Ett alternativ till att realisera vinsten skulle kunna vara att belåna upp bostaden, men där är tyvärr bankerna tjuriga när man kommit upp i min ålder. (snälla människor, slutbetala aldrig er bostad)
Instämmer. Bankerna vill ogärna bevilja lån för pensionärer, trots att man har sin bostad som säkerhet. Detta visar återigen på hur riskabel bostaden är som investering, eftersom du måste bokstavligen flytta till ett sämre område för att realisera vinsten.
Citera
2024-09-07, 09:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Visst. Men min poäng är att börsen är en bättre investering.

Ja det är det ju sannolikt men man ska bo också.
Jag har svårt att se att prisutvecklingen i Stockholms innerstad kommer gå lika fort från dagens 130.000 kr kvadratmeterna till 260.000 kr kvadratmetern som förra dubblingen från 65.000 kr kvadratmetern till 130.000 kvadratmetern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in