2024-09-05, 21:20
Medlem
Citat:
En investering är en ekonomisk satsning som görs med förhoppning om framtida avkastning

Det är vad investering betyder..

Men du kanske även tycker att blåbär är röda också? Eller att hästar är äpplen?
Citera
2024-09-05, 23:51
Medlem
Månsans avatar
Mysko tråd. TS har missuppfattat betydelsen av ordet investering. Nu vill han att andra ska godkänna hans hemmasnickrade definition ordet.
Citera
2024-09-05, 23:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Hur bor du själv? Tält?
Man köper inte en bostad för att den ska öka i värde. Man köper den för att bo och slippa bo i hyresrätt (med sina nackdelar). En trevlig bieffekt är att bostäder, över tid, ofta (men inte alltid) har ökat i värde.

När det gäller fastigheter för uthyrning så är själva poängen att dom genererar kassaflöde över tid, genom det s.k. driftsnettot.
Senast redigerad av Enterprise 2024-09-05 kl. 23:57.
Citera
2024-09-05, 23:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Att köpa fastigheter och sen hyra ut dom är en bra och säker investering. Det som är ett plus är den hävstången man får genom fördelaktiga lån på fastigheter. Man kan sen köpa fler hus med dom andra som säkerhet. Sen är det absolut inte en passiv inkomst då det alltid är jobb när man har hyresgäster.
Säker och säker. Om du har för stor hävstång så riskerar du ägandet. Men lågbelånat fastighetsägande för hyresrätter är en väldigt långsiktigt trygg investering, ja.
Citera
2024-09-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Jag tänker att en investering är något som förbättrar ditt kassaflöde och det får man inte främst genom värdeökning i en bostad utan genom amortering.

Ponera att jag köper en villa och är skuldfri när jag går i pension och jämför detta med en som bor i hyresrätt. I det andra fallet får du ökade kostnader genom tiden och i det första fallet minskade.

Värdeökningen är som du säger ointressant för att man köper och säljer på samma marknad och kan dessutom aldrig realisera vinsten.
Citera
2024-09-06, 00:37
Avstängd
Citat:

Era tankar om detta?

Köpte man bostad mellan åren 2004-2021 så var värdutvecklingen procentuellt högre än Stockholmsbörsens index med råge. I rådande stund är börsen en bättre investering än bostaden så du har rätt, men det har också alla de som hävdat motsatsen haft.
Citera
2024-09-06, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Köpte man bostad mellan åren 2004-2021 så var värdutvecklingen procentuellt högre än Stockholmsbörsens index med råge.
Oavsett vart du köpte bostaden?
Citera
2024-09-06, 01:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Oavsett vart du köpte bostaden?

Ja i princip över hela landet.
Citera
2024-09-06, 01:50
Medlem
fel

Citat:

Era tankar om detta?
Så du har inga omkostnader om du bor kvar i en HR???
Så klart får du bättre avkastning ev. om du lägger någon miljon på typ Spiltan-fonder, men det är också osäkert då det kan gå minus.
Generellt så har utvecklingen gått väldigt mycket pluss för oss som äger bostad, en svag nedgång 2022-23 men nu har priset gått upp eller till och med om hur läget var 2022.

Alla bittra SD-losers här på FB har år efter år talat om bostads bubblan som kommer spricka, men det kommer den aldrig att göra! Gick inte 1992 då räntan var 500%, gick inte 2008 i finanskrisen eller nu 2022 med skyhög ränta.

Gick själv in med 225 000kr 1986 vid mitt första BR-köp. Nu har jag 3-4 miljoner om jag säljer och löser in lånen.
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2024-09-06 kl. 01:53. Anledning: mer
Citera
2024-09-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Vad tar du vägen om du ska sälja din investering? Bo i tält eller flytta in hos morsan?
Du verkar ju korkad på riktigt!
Ungefär lika smart som att fråga var ska du bo om du sagt upp din HR....
Citera
2024-09-06, 05:28
Medlem
Citat:

Era tankar om detta?
Bostad/ hus som investering kan ju hyras ut som täcker dessa kostnader tills den betalt sig själv?
Citera
2024-09-06, 06:50
Medlem
Svavelbryggas avatar
Om man inte kan hitta en billig hyresrätt, men kan köpa ett boende där ens månadskostnad blir lägre än vad hyra skulle vara tycker jag det kan ses som någon form av investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in