2024-09-06, 00:43
Medlem
Tjena flashback! Är 20 år och har precis börjat i aktievärlden mest genom att köpa warrants och aktier, jag ska ska spara pengar långsiktigt och är intresserad av att tjäna pengar kortsiktigt.

Jag har hört mycket om daytrading och det verkar lukrativt, det finns som alla vet sjukt mycket pyramidspel och annat skit inom branchen som lär ut dessa färdgheter, därav min fråga.

Har ni några tips på vart man överhuvudtaget kan börja för att lära sig om daytrading som sedan kan leda till att börja med det småskaligt?

Tack på förhand!
(första riktiga inlägget efter år av lurkande i diverse trådar haha )
Citera
2024-09-06, 00:47
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delariburk
Tjena flashback! Är 20 år och har precis börjat i aktievärlden mest genom att köpa warrants och aktier, jag ska ska spara pengar långsiktigt och är intresserad av att tjäna pengar kortsiktigt.

Jag har hört mycket om daytrading och det verkar lukrativt, det finns som alla vet sjukt mycket pyramidspel och annat skit inom branchen som lär ut dessa färdgheter, därav min fråga.

Har ni några tips på vart man överhuvudtaget kan börja för att lära sig om daytrading som sedan kan leda till att börja med det småskaligt?

Tack på förhand!

1 av 10 lyckas.

Lycka till
Citera
2024-09-06, 02:06
Medlem
Sn0o0oZs avatar
köp aktier, köp inte enbart ett företag, sprid ut dina innehav.

köp vad du tror har potential att 3x+ inom 4-5år

börja så, försök slå index några år i rad. när du gjort det kan du gå in med optioner och korta den där jävla elonjeffbesgates.
Citera
2024-09-06, 05:44
Medlem
oldtimedrunks avatar
Kolla youtube, finns massor. Sen kan man ju undra varför dom sitter på youtube och säljer kurser om dom nu är så framgångsrika.
Om dom är ärliga säger dom att det är 50/50 p varje trade och att taktiken är att vinna större summor än du förlorar.
Tror Avanza har en traderplattform, kostar runt 1000kr i månaden.
Citera
2024-09-06, 07:16
Medlem
Mitt bästa tips avseende daydrading är: don’t. Men du är 20 så antagligen lyssnar du inte. Så mitt näst bästa tips är; Daytrada bara för en liten del (typ 5%) av ditt kapital, lägg resten (95%) i Investor och Avanza Global i ett ISK där du månadssparar och återinvesterar utdelningarna.

Tro mig, ditt 30-åriga jag kommer att tacka dig.
Citera
2024-09-06, 07:24
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delariburk

Tack på förhand!

Gå med i Aktiespararna och ta del av deras utbildningsmaterial, https://www.aktiespararna.se/.
Citera
2024-09-06, 08:42
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Jag skulle bara vilja flika in med att det inte är lätt att slå index, plus att aktier och certifikat har höga risker.

Har du ett ansenligt kapital så se till att sprida det, 40% minst på sparkonton med insättningsgaranti, 30% på indexfonder etc, resten kan du försiktigt testa att "betta" på aktier, så har du iaf spridit riskerna lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in