Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-10-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimsi
Jeg ser at skipet INGA POLARIS tok over for skipet ALBERTO COCOZZA en gang i 1977. Kan dette være interessant info?

Skifte av navn i 1977 , ja det er interessant, takk så mye
Citera
2024-10-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicobar
Skifte av navn i 1977 , ja det er interessant, takk så mye

Jeg har kommet meg inn på nettsida til Nasjonal-arkivet i Brasil, men det er håpløst og finne fram dersom jeg skal søke på skipslister .
Senast redigerad av nicobar 2024-10-22 kl. 14:50.
Citera
2024-10-23, 00:13
Medlem
Citat:
Beklager så mye , jeg roter litt med denne skuta Alberto Cocozza, feilstaver litt.

Skulle gjerne hatt tilgang til mannskapslistene ,men det er kun folk med brasiliansk statsborgerskap som har , det er nasjonalarkivet i Brasil de bruker:
https://sian.an.gov.br/sianex/Consulta/login.asp

Men nå får jeg ikke svar fra dem lenger, familien til Frode vil ikke ha noe med dem å gjøre , sier de stoler på norsk og internasjonalt Politi og ønsker ikke innblanding fra private, det er jo forståelig. Så de vil ikke undersøke noe mer, sier de gjør dette på frivillig basis og har ingen ønske om økonomisk kompensasjon
Men du kan forsøke sjøl :

https://www.facebook.com/profile.php?id=100010580433601

Denne lastebilsjåføren på Bastøyferga som i slutten av august sier han hadde tatt opp Frode , virker troverdig, men det ble ikke fulgt opp av Politiet, På den annen side kunne sjåføren ha lest seg til disse opplysningene han ga, da Frode-forsvinningen var i alle aviser og på NrK
Nei, det er ikke nødvendig å beklage. Som det ble sagt på Åsted Norge, det er faktisk viktig å være klar over at det kan være skrivefeil når man driver med søk i diverse databaser. Dersom man ikke får treff, kan nettopp det være årsaken, så det er verdt å justere litt på søkeordene. Og noen ganger får man treff hvis man skriver feil, så det går begge veier. Jeg har sett at både havner og skip har blitt skrevet på litt forskjellige måter.

Når det gjelder brasilianske databaser så er det sikkert en fordel om man kan språket. Den var visstnok noen I tråden som kunne portugisisk, så da er det kanskje håp der i gården.

Angående samarbeidet med de lokale folkene i Brasil, så var det synd at familien ikke ønsket at det ble undersøkt videre, hvis folkene i Brasil virkelig var på sporet av noe som kunne lede saken videre, men jeg skjønner jo også at familien er skeptisk.

Enig med deg, angående flere vitner faktisk, så kan det virke som at de har blitt påvirket av den informasjonen som allerede er nevnt i media. Det er visst ganske typisk, uten at det trenger å være bevisst fra vitnets side.
Citera
2024-10-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimsi
Jeg ser at skipet INGA POLARIS tok over for skipet ALBERTO COCOZZA en gang i 1977. Kan dette være interessant info?

Jeg synes slik informasjon er viktig, særlig skip som gikk fra Norge til Brasil/Santos i perioden juli 1974 - februar 1977.

Hadde vært greit å få en oversikt på hvilken rute de forskjellige aktuelle skipene gikk også. Kanskje kategorisere de skipene som gikk i faste ruter? Og det samme med de som ikke gikk i faste ruter? Jeg tenker system er bra.

Jeg har lagt inn skipshistorie-linker på noen av de skipslistene jeg har postet. Der står det som oftest eventuelle nye navn på skipene og årstall når det skjedde. Jeg skal se om jeg får ordnet der det mangler.
Senast redigerad av Havhest 2024-10-23 kl. 02:04.
Citera
2024-10-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartemannen
Dæven har av en eller annen grunn ikke gått gjennom tråden her på en stund, men dere har jo klart og grave opp mye interessant her.

Jeg lurer egentlig litt på hvem hans biologiske far da egentlig var? Altså en Michaelsen, men veldig rart at det ikke ble nevnt før kveldens (og i teaser fra forrige) episode. Ut fra episoden alene kunne det jo virke som om far var totalt ukjent, men ut i fra nettsaken så var han visstnok "bare ikke inne i bildet". Så hva og hvem var denne far Michaelsen da? Død? Eller kanskje sjømann? Og ut i fra Horst så kunne det virke som om at Frode sannsynligvis ikke visste at stefar faktisk ikke var hans biologiske far. Kanskje det dukket opp en viss person i forkant og tiden rundt forsvinningen som hadde litt ny informasjon til Frode om livet hans og kanskje lurte på om han ville ut på eventyr? Horst lanserte jo allerede fra starten av en teori om at Frode kanskje stakk av for og treffe noen. Uansett, hvis biologisk far "bare aldri var inne i bildet", eventuelt død eller bare skrevet ut av saken rett etter forsvinningen så er det jævlig spesielt at de bare ikke slengte inn denne opplysningen fra starten av og ferdig med det liksom.

Synes uansett at de i episodene til nå ikke er spesielt etterrettelig i de forskjellige teoriene. For eksempel at de ser på det som en svekking av teorien om at det er Frode selv som kom til Brasil og fylte ut kortet siden navnet på han selv og foreldrene faktisk ikke stemte.. Det er vel heller en styrking av teorien all den tid det virker som de også går ut ifra at Frode ikke var klar over sitt egentlige faktiske opphav. Da stemmer jo informasjonen på kortet på en prikk, ut ifra Frodes egen virkelighet.
Enig med deg og betraktningene dine her. Merkelig at etternavnet Mikalsen/Michalsen ikke er nevnt i media etter alle disse årene.

Jeg tenker ellers at forklaringen på hvorfor det står "Fahle" oppført som mellomnavn på stefaren, er fordi det ikke er Frode som har skrevet det selv. Skjemaet er fylt ut på maskin, så han har ikke skrevet dette selv. Han har antageligvis vist frem ID-bevis i en slags form (falsk?). Videre kan han ha stavet fornavnet på mor og stefar, og på spørsmål; "foreldrenes etternavn", har han bare svart enkelt og greit; "samme etternavn" Han har nok ikke blitt spurt om å dokumentere foreldrenes navn (?). Og så har det oppstått en slags misforståelse, pga den som skriver antar at foreldrene har samme etternavn som Frode, som står skrevet på Frodes ID-bevis. Det er min tanke, uten at jeg vet hvordan slikt fungerte i Brasil dengang.
Senast redigerad av Havhest 2024-10-23 kl. 02:04.
Citera
2024-10-26, 18:41
Medlem
Det har fremkommet opplysninger om at det er grunnlag for å tro at Frode allerede var registrert i Brasil. Hypotetisk kan årsaken til dette være fordi Frode var registrert som mannskap på et skip, og at han hadde fått innvilget shorepass for et visst antall dager i Brasil. Antageligvis hadde han først blitt gitt 7 dager oppholdstillatelse den 8. februar 1977 og videre hadde han den 15. februar fått innvilget 7 nye dager. I det scenarioet reiste han videre før 22. februar 1977. Det kan bety at "informar. oqc" (oqc = internal qualified control/intern kvalifisert kontroll) kan bety at eventuell oppholdstillatelsen registrert i Santos er utgått, uten at det kan utelukkes at Frode har søkt oppholdstillatelse i en annen havn i Brasil (f.eks Rio), siden Åsted Norge har funnet spor etter Frode i Espirito Santos.

Han kan enten vært mønstret på skipet på vanlig måte. Eller han kan ha vært registrert som "supernumeraries", som var en dårligere arbeidsavtale (f.eks. ville man ikke hatt rett til gratis hjemreise etter 18 mnd). Men benevnelsen "supernumeraries" ble også benyttet dersom noen blant mannskapet hadde familie med seg ombord. Det er strenge regler om at absolutt alle ombord skal registreres, uansett om de arbeider ombord eller ikke (i tilfelle ulykker, dødsfall, forlis osv). "Supernumeraries" betyr egentlig bare overtall/overtallig mannskap. Kapteinen har uansett ansvaret for alle ombord.

Sjøfolk benyttet såkalt "shorepass" når de gikk i land i havner de besøkte (Kilde: Offentlige fb-grupper "Sjøf○lk i utenriksf@rt"; "shorepass").

Dette var et identitetsbevis som ble laget i samarbeid med havnevesenet og kapteinen ombord. Det kunne variere hvilke krav om opplysninger som ble stilt i slike sammenhenger, alt ettersom i hvilken havn og nasjon skipet befant seg. Noen nasjoner krevde bilde av vedkommende som søkte om shorepass. Shorepass ga oppholdstillatelse i landet X antall dager. Varigheten for oppholdstillatelsen kunne variere utifra hvilken nasjonalitet og myndighet havnevesenet tilhørte. For eksempel kunne mannskap ombord på norske skip i handelsflåten, som var innom havner i Venezuela, få oppholdstillatelse i hele 6 dagen. Og siden skipene kunne bli liggende ganske lenge, var det ikke umulig å søke om ny oppholdstillatelse senere, hvis det var ønskelig. I 1977 ble det ikke stilt krav om fotografi på shorepass i Venezuela. Det samme gjaldt shorepass i San Francisco/USA. Det som også er interessant i den sammenheng, er at jeg fant bilde av 2 shorepass (se oppgitt kilde), tilhørende samme person, utgitt i San Francisco i 1974 og i 1977. I 1974 stilte amerikanske myndigheter krav om å oppgi navn på søkerens far. Dette kravet bortfalt i 1977. Det betyr at tidspunktet for søknaden i de forskjellige havner og nasjoner, er avgjørende for hvilke krav om opplysninger som ble pålagt den enkelte søker, uavhengig av hvilken havn og nasjon denne befant seg. Slik jeg tolker det så er det altså skipet/Kapteinen som er den ansvarlige part i shorepass-sammenheng. En sak mellom kapteinen på skipet og havnekapteinen.
Senast redigerad av Havhest 2024-10-26 kl. 19:15.
Citera
2024-10-31, 18:50
Medlem
Vet du om skipet gikk til Brasil fra Porsgrunn?

https://www.nb.no/items/5d4e08d2c8d6...o%20Cocozza%22
Brasilianske "Alberto Cocozza" lastet i Porsgrunn havn ifølge Porsgrunns Dagblad torsdag 24. juli 1974.

Alberto Cocozza' s videre ferd fra Porsgrunn (Herøya) var Vaeja (Väja, Sverige) Bordeaux, Bilbao og 26.8 1974 Rio de J. Hadde med seg 10 passasjerer og mannskapet var 32 personer, samtlige personer hadde Brasiliansk pass. På denne tiden var det militærdiktatur i Brasil (1964- 1985) og det er vanskelig å tro at en kaptein på ei brasiliansk skute ville våget å ta med seg en uregistrert ungdom fra Norge på 12-13 år uten pass. Det var nærmest panikk for kommunister og flerfoldige ble henrettet bare på mistanke.
Citera
2024-10-31, 19:01
Medlem
Vi finner ingenting angående FFL eller noen som kunne tatt han med seg etter å ha undersøkt mannskapslister og passasjerlister

Har ny informasjon om denne L.M .Det er en Politisjef i DPMAF(grensepolitiet) har hans fødselsdato, så det undersøkes om vedkommende lever

Statsarkivet i Rio vil ikke gi innsyn i saken om FFL sånn uten videre , de krever rettskjennelse , dette er ikke vanlig
Citera
2024-11-01, 23:28
Medlem
Citat:
Vet du om skipet gikk til Brasil fra Porsgrunn?

https://www.nb.no/items/5d4e08d2c8d6...o%20Cocozza%22
Brasilianske "Alberto Cocozza" lastet i Porsgrunn havn ifølge Porsgrunns Dagblad torsdag 24. juli 1974.

Alberto Cocozza' s videre ferd fra Porsgrunn (Herøya) var Vaeja (Väja, Sverige) Bordeaux, Bilbao og 26.8 1974 Rio de J. Hadde med seg 10 passasjerer og mannskapet var 32 personer, samtlige personer hadde Brasiliansk pass. På denne tiden var det militærdiktatur i Brasil (1964- 1985) og det er vanskelig å tro at en kaptein på ei brasiliansk skute ville våget å ta med seg en uregistrert ungdom fra Norge på 12-13 år uten pass. Det var nærmest panikk for kommunister og flerfoldige ble henrettet bare på mistanke.
Citat:
På denne tiden var det militærdiktatur i Brasil (1964- 1985) og det er vanskelig å tro at en kaptein på ei brasiliansk skute ville våget å ta med seg en uregistrert ungdom fra Norge på 12-13 år uten pass. Det var nærmest panikk for kommunister og flerfoldige ble henrettet bare på mistanke.
Det har du nok rett i.

Frode kan ha vært hvor som helst i verden i perioden 1974-1977, dersom det virkelig er han som er koblet til immigrasjonskortet februar 1977.

https://shipstamps.co.uk/forum/viewtopic.php?t=9057
Alberto Cocozza (1977: Sold to Premar Trading Inc., Panama and renamed INGA POLARIS.) var 1 av 4 søsterskip, som alle var kjøleskip: "Alberto Cocozza", "Frigo Tejo", "Frigi Tiete" og "Rafael Lotito".
Senast redigerad av Havhest 2024-11-01 kl. 23:47.
Citera
2024-11-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det har du nok rett i.

Frode kan ha vært hvor som helst i verden i perioden 1974-1977, dersom det virkelig er han som er koblet til immigrasjonskortet februar 1977.

https://shipstamps.co.uk/forum/viewtopic.php?t=9057
Alberto Cocozza (1977: Sold to Premar Trading Inc., Panama and renamed INGA POLARIS.) var 1 av 4 søsterskip, som alle var kjøleskip: "Alberto Cocozza", "Frigo Tejo", "Frigi Tiete" og "Rafael Lotito".

Det viser seg at alle disse båtene har anløpt Norge i perioden 74-77 uten at jeg finner noen Frode. Fra Danmark gikk det helt sikkert linjefrakt og turistskip til Brasil som vi ikke klarer å fange opp,
Det virker fånyttes å lete etter gutten, sjøfolk mener også at å få hyre på en norsk båt i utenriksfart som 13 åring var umulig,uten pass eller brev hjemmefra. Det var innført 16 års grense på norske skip den gang

En 12-13 åring går bare ikke ut døra en fredag i juli 1974 , rømmer og 2.5 år senere dukker han opp i Brasil uten å gi livstegn fra seg.til en bekymret familie hjemme i Norge

Er spent på hva som gjør at arkivet i Rio krever rettskjennelse for å få innsyn i dokumentene
Det må muligens bety at der foreligger noe som omhandler denne gutten , hvem han nå er, vi får sette vår lit til at norsk Politi og brasilianske myndigheter vil nøste opp i saken,siste ord er ennå ikke sagt,
Senast redigerad av nicobar 2024-11-02 kl. 01:19.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in