Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-07, 01:20
  #1
Medlem
Jag har en gammal klasskamrat som gick i samma klass som jag när vi barn och har alltid undrat vad som hände med henne. Det var en fin tjej som hade väldigt problematiska familjeförhållanden och jag minns inte hur och varför men hon flyttade och bytte skola.

Sedan fick jag bara höra att hon i tidig ålder fick barn och sedan tappade alla kontakt med henne och jag själv flyttade (bor fortfarande utomlands). Personen i fråga har antingen bytt namn eller är inte vid liv längre, det sista alternativet hade varit utomordentligt sorgligt.

Finns det gamla register på skatteverket man kan kolla upp? Hennes livsöde har printat sig fast i mitt minne.
Citera
2024-09-07, 01:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jag har en gammal klasskamrat som gick i samma klass som jag när vi barn och har alltid undrat vad som hände med henne. Det var en fin tjej som hade väldigt problematiska familjeförhållanden och jag minns inte hur och varför men hon flyttade och bytte skola.

Sedan fick jag bara höra att hon i tidig ålder fick barn och sedan tappade alla kontakt med henne och jag själv flyttade (bor fortfarande utomlands). Personen i fråga har antingen bytt namn eller är inte vid liv längre, det sista alternativet hade varit utomordentligt sorgligt.

Finns det gamla register på skatteverket man kan kolla upp? Hennes livsöde har printat sig fast i mitt minne.
Eftersom att du vet vilken skola hon gick på och i vilken klass så kan du börja med att kontakta kommunen så att du får ett personnummer utan att krångla till det. Sen vänder du dig till skatteverket och kan inte skatteverket svara på frågan så vänder du dig till riksarkivet. Skriv PM om du behöver vägledning.
Citera
2024-09-07, 08:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jag har en gammal klasskamrat som gick i samma klass som jag när vi barn och har alltid undrat vad som hände med henne. Det var en fin tjej som hade väldigt problematiska familjeförhållanden och jag minns inte hur och varför men hon flyttade och bytte skola.

Sedan fick jag bara höra att hon i tidig ålder fick barn och sedan tappade alla kontakt med henne och jag själv flyttade (bor fortfarande utomlands). Personen i fråga har antingen bytt namn eller är inte vid liv längre, det sista alternativet hade varit utomordentligt sorgligt.

Finns det gamla register på skatteverket man kan kolla upp? Hennes livsöde har printat sig fast i mitt minne.

Beror för det första på när du gick i skolan. Förr gick man i skolan beroende på var man bodde. Det innebar att genom att veta namn och årskull så kan man hitta personen direkt i folkbokföringen. Förr var det pastorsexpiditionen som skötte folkbokföringen. Är det så gammalt så finns det släktforskardatabaser över befolkningen, man bör också rätt enkelt kunna hitta akten hos riksarkivet, men om det är senare än 1950 så skall det sekretessprövas och kopieras innan du får ta del av uppgifterna vilket kan vara avgift på.

Skatteverket har mig veterligen inte något arkiv, iaf inte i den bemärkelsen, men det är möjligt att det finns historik i skatteverkets register.

Gällande personnummer så är det ofta inte speciellt nödvändigt. Har du väl tillräcklig info som gör personen någorlunda unik så kan man luska fram personen hos skatteverket. Det skulle kunna röra sig om ett unikt namn, eller namn plus födelsedatum. Jag vet inte hur länge man ligger kvar som avliden hos skattemyndigheten, men uppenbart är att de som dog tidigt inte folkbokfördes av skatteverket till att börja med.
Citera
2024-09-07, 09:11
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja, kvinnor byter ju ofta efternamn och det är ett problem om man ska hitta dem.
Citera
2024-09-07, 10:55
  #5
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vilken tidsperiod gäller det? Har du många uppgifter om personen, exempelvis födelsedatum och personens fullständiga namn för tiden? Och adress personen bodde på?

Det finns Riksarkivet, med offentliga register fram till ca 1950. Sen finns också Arkiv Digital. Det är en betaltjänst och det finns uppgifter fram till 1990. Men det kan finnas glapp i uppgifterna då de baseras på uppgifter från exempelvis 1950, 1960, 1970, 1980 och 1990. Men det är väldigt enkelt att söka på de uppgifter man har. Till skillnad från Riksarkivet där man behöver veta vilken församling personen tillhörde och ännu hellre också veta på förhand var personen bodde. Det är många sidor i böckerna att gå igenom. Så där krävs en del arbete för att hitta något. Men Riksarkivet är som sagt bara offentligt fram till ca 1950. Behöver man nyare uppgifter måste man beställa material på sidan. Det är inte gratis. De tar en avgift per sida de skickar och de kan även ta en avgift per kvart för undersökningsuppdrag. En kvart kostar 250 kr.
Jag tycker att både Riksarkivet och Arkiv Digital är bra. De kompletterar varandra bra när man behöver uppgifter.
__________________
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2024-09-07 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in