Citat:
Ursprungligen postat av
QxZtVyPrQ9981AZX
Jag försöker nyansera diskussionen, till att återkomma till det allra mest centrala som är likt ett a-priori axiom - det är att integriteten i sig självt är ett föremål man värnar över.
Det är bortom för & nackdelar, och det är vad liknelsen till toalett låset syftade till.
Detta är det centrala som är av någon relevans.
Detta är anledningen till att det inte finns några hemsidor världen över med så här publika personuppgifter som Sverige har, folk vet att risken med att ha så öppna register är att man kan bli kartlagd av kriminella och utnyttjad.
Det är till din nackdel att ha löneuppgifter på Ratsit t.ex, du hamnar i underläge i eventuella lönesamtal i nya rekryteringsprocesser då rekryteraren får ett humm om vad du ligger på för lönespann.
Visst, du kanske har en ny tjänst som inte är reflekterad ännu i inkomstuppgifterna, men man får ett tillräckligt humm om det.
Bra skrivet.
En grej som jag själv funderat på. ifall det var lagstadgat att dessa "upplysnings" "företag" som vill tjäna pengar ur tunna luften behövde en signatur med bank-id för att de fick lista en, då kunde det ha sett ut såhär kanske:
"Du skriver nu under på att visa allmänheten ditt personnummer, inkomst, din adress, dina tidigare adresser, din boendeyta, andra skrivna på din adress, dina fordon, värdena på dina fordon, och ditt stjärntecken.
Signera med din kod."
I ärlighetens namn - bara en komplett idiot hade gått med på det. Det är självklart att dessa tjänster borde vara opt-in och inte opt-out. Så kan alla idioter som "inte har något att dölja" samlas där och bli uppringda av tveksamma säljare och vara tillgängliga för kriminella.
Sverige är unikt i sin naiva inställning till det privata. Dessa tjänster är helt borta inom några år, sanna mina ord.