• 7
  • 8
2025-03-02, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!
De flesta människor är vidriga och enda orsaken att de snokar är för att smutskasta eller förstöra på annat sätt. Ens vänner vet var de kan nå en ändå.
Citera
2025-03-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag försöker nyansera diskussionen, till att återkomma till det allra mest centrala som är likt ett a-priori axiom - det är att integriteten i sig självt är ett föremål man värnar över.

Det är bortom för & nackdelar, och det är vad liknelsen till toalett låset syftade till.
Detta är det centrala som är av någon relevans.

Detta är anledningen till att det inte finns några hemsidor världen över med så här publika personuppgifter som Sverige har, folk vet att risken med att ha så öppna register är att man kan bli kartlagd av kriminella och utnyttjad.

Det är till din nackdel att ha löneuppgifter på Ratsit t.ex, du hamnar i underläge i eventuella lönesamtal i nya rekryteringsprocesser då rekryteraren får ett humm om vad du ligger på för lönespann.

Visst, du kanske har en ny tjänst som inte är reflekterad ännu i inkomstuppgifterna, men man får ett tillräckligt humm om det.

Bra skrivet.

En grej som jag själv funderat på. ifall det var lagstadgat att dessa "upplysnings" "företag" som vill tjäna pengar ur tunna luften behövde en signatur med bank-id för att de fick lista en, då kunde det ha sett ut såhär kanske:

"Du skriver nu under på att visa allmänheten ditt personnummer, inkomst, din adress, dina tidigare adresser, din boendeyta, andra skrivna på din adress, dina fordon, värdena på dina fordon, och ditt stjärntecken.
Signera med din kod."

I ärlighetens namn - bara en komplett idiot hade gått med på det. Det är självklart att dessa tjänster borde vara opt-in och inte opt-out. Så kan alla idioter som "inte har något att dölja" samlas där och bli uppringda av tveksamma säljare och vara tillgängliga för kriminella.

Sverige är unikt i sin naiva inställning till det privata. Dessa tjänster är helt borta inom några år, sanna mina ord.
Citera
2025-03-22, 10:17
Medlem
1. Eniro
2. Hitta
3. MrKoll
4. Merinfo
5. Birthday
6. Ratsit
7. Lexbase

Finns det fler? Jag kan inte komma på några andra men jag har inte så stor koll.
Skulle vara intressant att ha en komplett lista över dessa typer av informations-sidor.
Citera
2025-03-22, 10:23
Medlem
Man ska kunna hitta information om varandra, men det ska vara begränsat. Man ska inte kunna plocka fram så mycket information som man kan göra nu.

Det är många kriminella om utnyttjar det och i Sverige har vi ett väldigt begränsat skydd mot kriminella när vi blir utsatta för det. Polisen kan inte göra någonting.

Så jag tycker att man ska bygga upp tjänster som ger begränsat med information, men framförallt också omedelbart meddelar VEM som har gjort sökningen. Information som även kan göras tillgänglig för polisen om man begär det i samband med att ett brott sker.

Är väl helt okej eller hur?

Sedan om där finns behov att samla in mer information så ska den som söker ha rättigheter att göra det. Ett företag kan ansöka om att få rätt i att kolla upp vissa uppgifter. En privatperson också, men man ska redovisa skälen för det samt gå med på att den som man söker information om ska omedelbart få veta om att så sker och vem som sökt informationen.

Enda undantaget jag kan komma på är att kriminella ska inte veta om att folk kollar upp dem. Det är av säkerhetsskäl för offren eller att slippa behöva dra på sig uppmärksamhet bara för att man var orolig och ville kolla om det är en kriminell som flyttat in som granne eller fått jobb på förskolan.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-03-22 kl. 10:27.
Citera
2025-04-10, 09:30
Medlem
kan man inte logga in på ratsit med användarnamn och lösenord längre utan bara med bank id eller inloggningskod?
Citera
2025-04-12, 06:13
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!

Vill man att alla i hela Sverige ska kunna se ens hela personnummer inklusive de fyra sista siffrorna genom ett enkelt litet musklick och använda det som man behagar så är det ju bra att finnas på Ratsit etc.
Citera
2025-04-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
kan man inte logga in på ratsit med användarnamn och lösenord längre utan bara med bank id eller inloggningskod?
Jag kan inte ens logga in på det sättet på min sida.
Vet inte vad de e som e knas
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in