Citat:
Ursprungligen postat av
babakush123
Funderar mycket på vad som egentligen händer vid bruk av dessa. I venerna, i kroppen, hjärnan. Får man B-12 brist eller till exempel problem med mineralbalansen i kroppen?
Det jag vet från erfarenhet är att jag lätt fått elektrolytproblem på centralstimulantia som MDMA, men speciellt när jag använt katinoner som 3-cmc/mmc och okända varianter. Är drogfri men mår fortfarande dåligt och känner mig ur balans och det har ändå gått ett tag tycker jag. Så är det någon här som har bättre koll på studier man kan läsa för att ta reda på mer om detta? Eller vet ni något själv?
De är ju väldigt våldsamma med nervsystemet, framförallt de som kraftigt frisätter både serotonin och dopamin. Vad som kan ske är att dopamin då tas upp i serotoninvesikler och där bryts ned av fel MAO-enzym, med väteperoxid som biprodukt.
Serotoninsystemen är väldigt känsliga och nedregleras eller skadas snabbt om man behandlar dem illa, och det kan ta tid att läka så långt som de gör det. Dopaminsystemen är långt mer robusta och kan ta mycket mer stryk, vilket förstås har evolutionära förklaringar.
Är du intresserad av att fördjupa dig är Neuroscience: Exploring the Brain av Bear m.fl. ett bra köp. Välj en något äldre utgåva så kostar den inte så mycket.