Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-07, 14:56
Medlem
Funderar mycket på vad som egentligen händer vid bruk av dessa. I venerna, i kroppen, hjärnan. Får man B-12 brist eller till exempel problem med mineralbalansen i kroppen?
Det jag vet från erfarenhet är att jag lätt fått elektrolytproblem på centralstimulantia som MDMA, men speciellt när jag använt katinoner som 3-cmc/mmc och okända varianter. Är drogfri men mår fortfarande dåligt och känner mig ur balans och det har ändå gått ett tag tycker jag. Så är det någon här som har bättre koll på studier man kan läsa för att ta reda på mer om detta? Eller vet ni något själv?
Citera
2024-09-07, 15:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Funderar mycket på vad som egentligen händer vid bruk av dessa. I venerna, i kroppen, hjärnan. Får man B-12 brist eller till exempel problem med mineralbalansen i kroppen?
Det jag vet från erfarenhet är att jag lätt fått elektrolytproblem på centralstimulantia som MDMA, men speciellt när jag använt katinoner som 3-cmc/mmc och okända varianter. Är drogfri men mår fortfarande dåligt och känner mig ur balans och det har ändå gått ett tag tycker jag. Så är det någon här som har bättre koll på studier man kan läsa för att ta reda på mer om detta? Eller vet ni något själv?

De är ju väldigt våldsamma med nervsystemet, framförallt de som kraftigt frisätter både serotonin och dopamin. Vad som kan ske är att dopamin då tas upp i serotoninvesikler och där bryts ned av fel MAO-enzym, med väteperoxid som biprodukt.

Serotoninsystemen är väldigt känsliga och nedregleras eller skadas snabbt om man behandlar dem illa, och det kan ta tid att läka så långt som de gör det. Dopaminsystemen är långt mer robusta och kan ta mycket mer stryk, vilket förstås har evolutionära förklaringar.

Är du intresserad av att fördjupa dig är Neuroscience: Exploring the Brain av Bear m.fl. ett bra köp. Välj en något äldre utgåva så kostar den inte så mycket.
Citera
2024-09-08, 00:15
Medlem
Citat:

Vet inte exakt kemin och biologin bakom allt men eftersom det drainar seretonin och dopaminen är det smart att ta lite kosttillskott.

Förrutom elektrolyter kan du ta Omega3(fiskolja), b12, magnesium, L-tyrosine, 5htp och melatonin ska ha en healande effekt. NAC är en favorit efter drickande/droger. Får mig att känna mig normal inom nästan 20minuter oftast.

Mat som Banan och kyckling hjälper att skapa seretonin också ifall du inte har tillgång till 5htp. Samt tung motion.
Citera
2024-09-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCBarcelona92
Vet inte exakt kemin och biologin bakom allt men eftersom det drainar seretonin och dopaminen är det smart att ta lite kosttillskott.

Förrutom elektrolyter kan du ta Omega3(fiskolja), b12, magnesium, L-tyrosine, 5htp och melatonin ska ha en healande effekt. NAC är en favorit efter drickande/droger. Får mig att känna mig normal inom nästan 20minuter oftast.

Mat som Banan och kyckling hjälper att skapa seretonin också ifall du inte har tillgång till 5htp. Samt tung motion.

Tack för svaret, dessa har jag sett rekommenderas här och var. Vad tar du tyrosinet för, gör det skillnad alltså?
Citera
2024-09-09, 16:37
Medlem
Citat:
Tack för svaret, dessa har jag sett rekommenderas här och var. Vad tar du tyrosinet för, gör det skillnad alltså?

Det hjälper att återhämta sig och skapa nytt dopamin, tycker det gör en liten skillnad på morgonen. Får mera motivation. L-theanine+Tyrosine ger mig en god energi på morgonen utan att jag behöver kaffe.
Citera
2024-09-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCBarcelona92
Det hjälper att återhämta sig och skapa nytt dopamin, tycker det gör en liten skillnad på morgonen. Får mera motivation. L-theanine+Tyrosine ger mig en god energi på morgonen utan att jag behöver kaffe.

Okej, får läsa mer om det. Får man fråga om din historia lite, har du brukat själv och slutat? Tycker du isåfall att du återhämtat dig väl?
Citera
2024-09-11, 17:29
Medlem
Citat:
Okej, får läsa mer om det. Får man fråga om din historia lite, har du brukat själv och slutat? Tycker du isåfall att du återhämtat dig väl?

Mjoo inte tagit katinoner allt för mycket, men tar speed/cola kanske en eller 2 gånger i månaden senaste 10 åren. Och MDMA några gånger i året.

Dessa påverkar väl ganska samma receptorer i det stora hela vilket är seretonin och dopamin.

Med åldern märker jag hur mitt humör och energi blir bara sämre och sämre med tiden efter droger. Är helt förstörd efter en natt med speed och alkohol t ex i 2 dagar om jag inte tar dessa supplement.

Försöker att dagligen ta Omega3 piller, magnesium och B vitaminer. Sen Tyrosine på segare morgnar med lite Maca. Tycker det gör susen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in