• 1
  • 2
2024-09-08, 21:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
I slaget vid Poltava så hade sannolikt den svenska hären fler tyska och engelska legoknektar än den ryska.

Det var också min första tanke, att den Svenska hären måste haft stor andel Tyska och Franska legoknektar, så lite märkligt antagande i rubriken.
Citera
2024-09-08, 21:30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det var också min första tanke, att den Svenska hären måste haft stor andel Tyska och Franska legoknektar, så lite märkligt antagande i rubriken.

Ja, eller tyska i.a.f. En hel del Sachiska legoknektar fortsatte t.ex. sitt värv i den svenska armén. Däremot så var officerskåren bitvis tysk och/eller fransk.
Citera
2024-09-17, 17:29
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ja, eller tyska i.a.f. En hel del Sachiska legoknektar fortsatte t.ex. sitt värv i den svenska armén. Däremot så var officerskåren bitvis tysk och/eller fransk.
Kan man verkligen kalla dom sachiska soldaterna för legoknektar när dom egentligen var krigsfångar som valt att slåss för Sverige för att slippa misären i fånglägren?
Dessutom undrar jag var dom franska sk legoknektarna skulle komma ifrån, sacharna kom väl från den polska armén som besegrades i Fraustadt medan fransmännen rimligtvis var upptagna i det stora österrikiska tronföljarkriget.

Så jag har svårt att tänka mig att den franska kungen skulle släppa iväg soldater till oviktigt krig i norden som inte angick Frankrike.
Citera
2024-09-19, 16:47
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det är möjligt, men vad är poängen med kontrafaktisk historia?

Den kände brittiske historikern EP Thompson kallade kontrafaktisk historia för "unhistorical shit" vilket satt i länge, men på senare år har det fått en renässans.

Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Sverige minskade drastiskt sitt beroende av legoknektar efter Karl X Gustav, mest för att de var så dyra. Den indelta armén var ovanligt nationell för sin tid men visst slank det med en och annan tysk, polack och till och med fransman och särskilt i de värvade förbanden som utgjorde halva armén. Dock var de inte legosoldater utan helt enkelt utlänningar i svensk tjänst, på samma sätt som en utlänning som jobbar för ett svenskt företag idag.

Vad gäller officerskåren var den mycket kosmopolitisk på den tiden och det var fullt naturligt att exempelvis Axel von Fersén var officer i Frankrike eller Karl XIIs general Lewenhaupt började sin militära bana i Bayern.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Så jag har svårt att tänka mig att den franska kungen skulle släppa iväg soldater till oviktigt krig i norden som inte angick Frankrike.

Frankrike hade inte mycket att avvara men det fanns beröringspunkter mellan Stora nordiska kriget och Spanska tronföljdskriget, bland annat Danmark som var med i båda.

Karl XII hotade med att anfalla Österrike 1707 i protest mot deras behandling av protestanter men det avvärjdes genom ett besök av den engelske fältherren Marlborough i Altranstädt där han mutade ett par av de svenska ministrarna. Ska man leka kontrafaktik kunde det ju slutat annorlunda om Karl XII marscherat mot Wien istället för Moskva...
Citera
2024-09-19, 17:00
Medlem
IceEyess avatar
Vid Poltova så var det väl ändå Sverige som hade assistans av utländska (polska bland annat?) förstärkningar?
Citera
2024-09-19, 17:01
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Karl XII hotade med att anfalla Österrike 1707 i protest mot deras behandling av protestanter men det avvärjdes genom ett besök av den engelske fältherren Marlborough i Altranstädt där han mutade ett par av de svenska ministrarna. Ska man leka kontrafaktik kunde det ju slutat annorlunda om Karl XII marscherat mot Wien istället för Moskva...
Hade Karl XII gått mot Wien hade vi förlorat ännu mer förkrossande och det hade varit fritt fram för Sachsen, Danmark och Ryssland att erövra stora delar av eller hela Sverige.
Citera
2025-01-09, 11:52
Medlem
KringExs avatar
Lite intressant är ju att ryssarna fortfarande ser segern vid Poltava 1709 som en av sina största
millitära bedrifter Jag trodde från början att det var en överdrift från vissa kanter men icke, det är verkligen så!
Då undrar man ju vad är som är så driftigt med att vinna ett fältslag med en dubbelt så stark och utvilad armè? På hemmaplan dessutom, det ska man inte glömma! Om svenska armén hade varit 75 000 man så hade jag kanske köpt det. Eller 50 000 utvilade soldater som inte hade varit ute i fält i 9 år med svält och århundradets kallaste vinter bakom sig. Svenska armén hare allt emot sig så allt annat än en förlust hade man inte kunnat vänta sig.
Jag tror att ryssarna inte hade väntat sig att vinna slaget, trots att dom visste att dom var numerärt överlägsna och hade skapat än betydligt bättre armén än dom hade vid Slaget vid Narva 1700.
Dom var livrädda för att möta svenskarna vid ett stort fältslag, inte bara efter deras förlust vid Narva utan även för att dom förmodligen var medvetna om hur svenskarnas fälttåg i Polen hade gått; Det gick i princip inte att vinna ett slag mot karolinerna även om odsen var 4 mot 1.
Citera
2025-01-09, 16:42
Medlem
Bara cossackernas förnödenheter och utlovade trupp hade dykt upp så hade det väl gått annorlunda.12000 istället för 1200 är lite skillnad och ryssarna lyckades bränna förnödenheterna också. Var ju ändå därför dom gick ditåt. Eller om om någon av dom många oturliga skeenden hade gått rätt.

Finns ett nytt avsnitt på militärhistoriepodden om slaget.
https://open.spotify.com/episode/0A5...RZm2opUlNMCbaw

Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Lite intressant är ju att ryssarna fortfarande ser segern vid Poltava 1709 som en av sina största
millitära bedrifter Jag trodde från början att det var en överdrift från vissa kanter men icke, det är verkligen så!
Då undrar man ju vad är som är så driftigt med att vinna ett fältslag med en dubbelt så stark och utvilad armè? På hemmaplan dessutom, det ska man inte glömma! Om svenska armén hade varit 75 000 man så hade jag kanske köpt det. Eller 50 000 utvilade soldater som inte hade varit ute i fält i 9 år med svält och århundradets kallaste vinter bakom sig. Svenska armén hare allt emot sig så allt annat än en förlust hade man inte kunnat vänta sig.
Jag tror att ryssarna inte hade väntat sig att vinna slaget, trots att dom visste att dom var numerärt överlägsna och hade skapat än betydligt bättre armén än dom hade vid Slaget vid Narva 1700.
Dom var livrädda för att möta svenskarna vid ett stort fältslag, inte bara efter deras förlust vid Narva utan även för att dom förmodligen var medvetna om hur svenskarnas fälttåg i Polen hade gått; Det gick i princip inte att vinna ett slag mot karolinerna även om odsen var 4 mot 1.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in