Citat:
Ursprungligen postat av
Bonobo22
Det är möjligt, men vad är poängen med kontrafaktisk historia?
Den kände brittiske historikern EP Thompson kallade kontrafaktisk historia för "unhistorical shit" vilket satt i länge, men på senare år har det fått en renässans.
Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Det var också min första tanke, att den Svenska hären måste haft stor andel Tyska och Franska legoknektar, så lite märkligt antagande i rubriken.
Sverige minskade drastiskt sitt beroende av legoknektar efter Karl X Gustav, mest för att de var så dyra. Den indelta armén var ovanligt nationell för sin tid men visst slank det med en och annan tysk, polack och till och med fransman och särskilt i de värvade förbanden som utgjorde halva armén. Dock var de inte legosoldater utan helt enkelt utlänningar i svensk tjänst, på samma sätt som en utlänning som jobbar för ett svenskt företag idag.
Vad gäller officerskåren var den mycket kosmopolitisk på den tiden och det var fullt naturligt att exempelvis Axel von Fersén var officer i Frankrike eller Karl XIIs general Lewenhaupt började sin militära bana i Bayern.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Så jag har svårt att tänka mig att den franska kungen skulle släppa iväg soldater till oviktigt krig i norden som inte angick Frankrike.
Frankrike hade inte mycket att avvara men det fanns beröringspunkter mellan Stora nordiska kriget och Spanska tronföljdskriget, bland annat Danmark som var med i båda.
Karl XII hotade med att anfalla Österrike 1707 i protest mot deras behandling av protestanter men det avvärjdes genom ett besök av den engelske fältherren Marlborough i Altranstädt där han mutade ett par av de svenska ministrarna. Ska man leka kontrafaktik kunde det ju slutat annorlunda om Karl XII marscherat mot Wien istället för Moskva...