2024-09-09, 10:59
Medlem
blompissares avatar
Jag funderar p att byta mitt nuvarande batteri till ett lithiumbatteri. Det sitter ett gel batteri p 7Ah i nu och det jag tittar p r ett lithium p 2Ah (!). Hur fungerar detta? r det likvrdigt eller skall man ta ett blancoln fr att ha rd med ett lithium p 7Ah ?

Det handlar om en kinapruttare p 50cc.
Citera
2024-09-09, 11:10
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Jag funderar p att byta mitt nuvarande batteri till ett lithiumbatteri. Det sitter ett gel batteri p 7Ah i nu och det jag tittar p r ett lithium p 2Ah (!). Hur fungerar detta? r det likvrdigt eller skall man ta ett blancoln fr att ha rd med ett lithium p 7Ah ?

Behver du g till banken fr att f loss en tusenlapp att kpa ett batteri fr?

Nej, de r inte likvrdiga, det tar lngre tid eller krver mer el fr att ladda ett batteri som rymmer 7 Ah jmfrt med ett som rymmer 2 Ah. r bda 12 V?
Citera
2024-09-09, 11:14
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Varfr vill du ha ett litiumbatteri i en bensinmoppe??
Citera
2024-09-09, 11:15
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Behver du g till banken fr att f loss en tusenlapp att kpa ett batteri fr?

Nej, de r inte likvrdiga, det tar lngre tid eller krver mer el fr att ladda ett batteri som rymmer 7 Ah jmfrt med ett som rymmer 2 Ah. r bda 12 V?

Det p 2Ah kostar runt tusingen. Ett gel batteri p 7ah kostar hlften ungefr. Lithiumbatteriet kan leverera bra mycket mer startstrm n vad ett Gel batteri kan och det str att det skall fungera p mc m.m. Drav min frga.

Blancolnet var ironi. Frstr du inte sdant undanbeder jag dig helst att du svarar i denna trd och hittar andra trdar att skriva i.
Citera
2024-09-09, 11:16
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Varfr vill du ha ett litiumbatteri i en bensinmoppe??

P vintern brukar gel batteri fallera totalt. P sommaren r det struntsamma.
Citera
2024-09-10, 20:02
Medlem
Citat:
P vintern brukar gel batteri fallera totalt. P sommaren r det struntsamma.
r inte sker, men har fr mig att litiumbatterier brukar vara mer temperaturknsliga n blybatterier.
Laddningsregleringen i mopeder r generellt inget vidare. Blybatterier r inte knsliga fr snt, medan litiumbatterier ofta har inbyggda skyddskretsar fr att ens verleva under goda frhllanden. Kan bli kortlivat p en moped.
Citera
2024-09-10, 20:08
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00-00-00
r inte sker, men har fr mig att litiumbatterier brukar vara mer temperaturknsliga n blybatterier.
Laddningsregleringen i mopeder r generellt inget vidare. Blybatterier r inte knsliga fr snt, medan litiumbatterier ofta har inbyggda skyddskretsar fr att ens verleva under goda frhllanden. Kan bli kortlivat p en moped.

Jaha. Fr vl helt enkelt fortstta kra p gelbatterier d. Gr ju f fr ett par hundringar p biltema s r vl bara byta vartannat r eller ngot.
Citera
2024-09-10, 20:13
Medlem
Litium r nog betydligt dyrare n Gel. Kp ett Gel p Biltema, de r billiga.
Citera
2024-09-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00-00-00

Jag lnar denna trd, bly batteriet jag kpte p Biltema i maj har pajjat, gr ladda men klarar ingen belastning. kte till Biltema idag reklamerade och skulle kpa ett nytt. Fanns inga i lager, det enda som fanns var ett Litium Ion batteri i rtt storlek. Dubbla priset men det andra bly skulle komma frst om 2 veckor. S jag kpte detta Litium dotterns moped Speedfight 4 r 2019 tror ni batteriet kommer g snder pga laddningen frn mopeden?
Citera
2024-09-22, 08:45
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallen70
Jag lnar denna trd, bly batteriet jag kpte p Biltema i maj har pajjat, gr ladda men klarar ingen belastning. kte till Biltema idag reklamerade och skulle kpa ett nytt. Fanns inga i lager, det enda som fanns var ett Litium Ion batteri i rtt storlek. Dubbla priset men det andra bly skulle komma frst om 2 veckor. S jag kpte detta Litium dotterns moped Speedfight 4 r 2019 tror ni batteriet kommer g snder pga laddningen frn mopeden?

Det finns vl regulator p moppen.
Citera
2024-09-22, 12:18
Medlem
eltonkebabs avatar
Ta ut batteriet och frvara det inomhus p vintern s hller de lngre. Om du anvnder mopeden regelbundet p vintern s borde det inte spela ngon roll. Problemet r snarare att batteriet laddar ur n att det r kallt.
Citera
2024-09-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallen70
Det borde funka, batteritillverkarna br vara medvetna om hur oprecis laddningen r i mnga smfordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in