Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2024-09-10, 10:46
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
den mesta skiten vi släpper ut är ju genom våra utlandsresor...

Flyg står för 2% av alla utsläpp.

Boende, livsmedel och transporter (bil, kollektivtrafik) står för hälften av utsläppen, resten är konsumtion av olika slag: kläder, elektronik, smink o.s.v.
Citera
2024-09-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina

Boende, livsmedel och transporter (bil, kollektivtrafik) står för hälften av utsläppen, resten är konsumtion av olika slag: kläder, elektronik, smink o.s.v.
Ja men i Sverige mer än bilen.
Citera
2024-09-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja men i Sverige mer än bilen.
Läs shalmers rapport
Citera
2024-09-10, 11:10
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, vi har tiotusentals olika kemikalier som inte finns naturligt i naturen utan är industriellt framställda som på olika vis kommer ut som utsläpp. Eftersom vi som människor har en extrem oförmåga att handskas med mer än 1-2 saker samtidigt så går de för närvarande under radarn.

Synd, eller hur?
Citera
2024-09-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina

Globalt står energi för 70 % av all co2.
Kinas kolkraftverk växer explosionsartat.
2 nya i veckan.

Redan för 5-6 år sedan så producerade Kina dubbelt så mycket co2 per capita som sverige.
Citera
2024-09-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hade ingen aning om att Indien har sådan enorm tillväxt. Så varför bygger inte Indien super områden som Kina gör? Kina har ju tusentals projekt samtidigt där dom gör dom mest fantastiska grejorna.
Varje dag så ser jag något nytt som Kina gör fantastiskt.
Givetvis så kikar jag på Indien också men där ser jag bara samma sak, extrem fattigdom.

Du har totalt gått på kinas statliga propaganda. Nej Kina är inte fantastiskt. Tvärtom.

Det finns flera kanaler på youtube som visar sanningen om kina, vad som döljer sig bakom kulisserna som du beskriver som fantastiska.
Citera
2024-09-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Du har totalt gått på kinas statliga propaganda. Nej Kina är inte fantastiskt. Tvärtom.

Det finns flera kanaler på youtube som visar sanningen om kina, vad som döljer sig bakom kulisserna som du beskriver som fantastiska.

Jag vet om detta också, jag kollar på allt. Men dessa byggnader är inte påhittade byggnad fasader som Ryssarna gör utan det är faktiskt riktiga byggnader. Jo, dessa är fantastiska byggnader även deras historiska byggnader är helt fantastiska. Enorma städer, byggnader, gator där allt liksom är fantastisk som dom har byggt. Jag är sjukligt imponerad vad Kina har gjort och gör.
Jag vet att det är propaganda kanaler, jag kollar på. Förtrollad är jag men inte helt dum i huvudet. Jag vet om ex Kinas svarta fängelser, slavarbete osv men det är något helt annat.
Citera
2024-09-10, 16:12
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC

Men det där är ju den riktiga vulgärpropagandan, den som vill smutskasta Kina med osanningar.
Citera
2024-09-10, 17:16
Medlem
Citat:
Hade ingen aning om att Indien har sådan enorm tillväxt. Så varför bygger inte Indien super områden som Kina gör? Kina har ju tusentals projekt samtidigt där dom gör dom mest fantastiska grejorna.
Givetvis så kikar jag på Indien också men där ser jag bara samma sak, extrem fattigdom.

Kina har haft extrem överinvestering i infrastruktur, de senaste decennierna. Är skadligt för ekonomisk tillväxt på lång sikt. Det är pga av Kinas överinvesteringar i infrastruktur de senaste decennierna, som tillväxten nu faller och blir lägre och lägre.

Japan överinvesterade i infrastruktur under hela efterkrigstiden. Resultatet blev att den ekonomiska tillväxten slutade tvärt runt 1990. De senaste tre decennierna har Japan inte haft någon reell ekonomisk tillväxt alls.

Infrastruktur är en hygienfaktor. Innebär att den ska vara acceptabel, men att man inte tjänar något överhuvudtaget på att fortsätta bygga ännu mer infrastruktur, efter det att den redan är acceptabel. Överinvestering i infrastruktur är bortkastade pengar, dvs kapitalförstöring.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2024-09-10 kl. 17:22.
Citera
2024-09-10, 18:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Indien står fortfarande med ena foten i medeltiden. Bygger de en ny supermotorväg t,ex så kommer det fortfarande gå vattenbufflar och kossor på vägen, och att folk kör i vilken färdriktning de känner för.

Det är väl en av anledningarna till varför Indien fortfarande är ett sånt spännande land att besöka.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in