Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Hade ingen aning om att Indien har sådan enorm tillväxt. Så varför bygger inte Indien super områden som Kina gör? Kina har ju tusentals projekt samtidigt där dom gör dom mest fantastiska grejorna.
Varje dag så ser jag något nytt som Kina gör fantastiskt.
Givetvis så kikar jag på Indien också men där ser jag bara samma sak, extrem fattigdom.
Kina har haft extrem överinvestering i infrastruktur, de senaste decennierna. Är skadligt för ekonomisk tillväxt på lång sikt. Det är pga av Kinas överinvesteringar i infrastruktur de senaste decennierna, som tillväxten nu faller och blir lägre och lägre.
Japan överinvesterade i infrastruktur under hela efterkrigstiden. Resultatet blev att den ekonomiska tillväxten slutade tvärt runt 1990. De senaste tre decennierna har Japan inte haft någon reell ekonomisk tillväxt alls.
Infrastruktur är en hygienfaktor. Innebär att den ska vara acceptabel, men att man inte tjänar något överhuvudtaget på att fortsätta bygga ännu mer infrastruktur, efter det att den redan är acceptabel. Överinvestering i infrastruktur är bortkastade pengar, dvs kapitalförstöring.