Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-09, 17:26
Medlem
Economicuss avatar
Som rubriken lyder, kan man som en helt vanlig idiot starta en egen decentraliserad börs?

Eller är det komplicerat med tanken på finansinspektionen och all hbtq regelverk och hur handskas man med motpartsrisken etc?

Målet är att privatpersoner ska kunna finansiera sina projekt, affärsidér och annat larv och självklart ska jag finnas där emellan och hamra hem en del % utan att lyfta ett finger, förutom när jag ger alla fingret och springer därifrån med min $ bag.

Ait alla flashback experter kom med genuina svar.
Citera
2024-09-09, 17:29
Medlem
Lungcancers avatar
Jag äger själv ett antal kryptobörser, men det är ju under bordet och utan KYC, hela karusellen. Med fiat vettefan om det går, utan att gå igenom alla regelverk.
Citera
2024-09-09, 17:33
Medlem
Har du ekonomi till det?

(FB) Deltar i en arbetsmarknadsutbildning (lastbilskörkort)
Citera
2024-09-09, 17:34
Medlem
Economicuss avatar
tänkte man kunde använda krypto som likvida medel.

Nu när jag tänker efter så är det typ som skuggbanker fast en skugg exchange.
Citera
2024-09-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Som rubriken lyder, kan man som en helt vanlig idiot starta en egen decentraliserad börs?
Vad skulle hindra dig?

Pepins är väl lite av vad du tänker dig. https://www.pepins.com/
Citera
2024-09-09, 19:55
Medlem
Citat:

Eller är det komplicerat med tanken på finansinspektionen och all hbtq regelverk och hur handskas man med motpartsrisken etc?

Målet är att privatpersoner ska kunna finansiera sina projekt, affärsidér och annat larv och självklart ska jag finnas där emellan och hamra hem en del % utan att lyfta ett finger, förutom när jag ger alla fingret och springer därifrån med min $ bag.

Nej!
Citera
2024-09-09, 20:00
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Börsen är väl inte decentraliserad om du är börsen?
Citera
2024-09-09, 20:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Titta på hur Pepins löste det.
Citera
2024-09-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Börsen är väl inte decentraliserad om du är börsen?
Ts menar att börsen är centraliserad.

Börsen (svenska) ägs av Nasdaq, och det är fritt för vem som helst att skapa en konkurrerande verksamhet. Pepins som jag tippat om tidigare, är kanske vad ts är ute efter. Där kan småföretag som inre platsar på "vanliga" börsen finnas.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-09 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in