Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyxia
Verkar inte vara hans första och sista offer.

Dagens artikel från UNT;
Ytterligare en ny uppgift är att den man som misstänks för våldtäkter på Akademiska sjukhuset, har haft en timanställning inom Uppsala kommun. Det här är något som kommunen nu synar, men det finns inga uppgifter om brott i samband med hans arbete inom kommunen. Han har varit i flera kommunala verksamheter som timanställd, och allt utreds nu, uppger Lenita Granlund.

Från gårdagens artikeln på UNT.
Den misstänkte mannen nekar till brott. Han är inte dömd sedan tidigare men varit misstänkt i en brottsutredning som gällde grov våldtäkt. Den utredningen lades ned i början av 2024 på grund av brist på bevis.

Han är en sån hemskt människa att utsätta svårt sjuka och gamla människor.
Citera
2024-09-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Ok, alltså ett par till våldtäktsmän därute, som vårdanställda. Vi har hört det förut förvisso om sådana typer av brott.
Efter liknande händelser blir det svårt för offren någonsin återgå till livet med behållen tillit till människor och vården.

Vad blir straffet mån tro för dessa brott vid en fällande dom?

Han är dömd för andra brott. Varför kollar inte kommun och landsting upp alla som ska jobba med svårt utsatta människor?? Det är inte bara barn som är i ett utsatt läge!!
Citera
2024-09-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
varför har det dröjt 3 år innan det kom fram?
vilken avdelning jobbade han på?

30 c eller e
Citera
2024-09-12, 16:51
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Han är dömd för andra brott. Varför kollar inte kommun och landsting upp alla som ska jobba med svårt utsatta människor?? Det är inte bara barn som är i ett utsatt läge!!
Det är sant, alla kommer drabbas på nåt sätt framöver p g a de två blockens tidigare politik o myndigheter som inte kan hantera sina uppdrag. I dag är det färre o färre som är förvånade över hur saker missas, missköts inom myndigheter. Saken är den, vart går vi med alla dessa missar,
vart kan brottsoffren el anhöriga få upprättelse även från myndigheter, kommuners missar, på ett kännbart sätt?

Klockan klämtar nära tolv när det gäller de kriminella följderna från den i Sverige drivna invandringspolitiken. På tjugo-, trettiotalet kommer draksådden blomma än mer.

Det vore dags nu att genomlysa Sveriges invandringspolitik o följderna genom oberoende utredare.

Klankriminaliteten försökte Mats Löfving lyfta fram fast det varit känt länge redan då, de vanligaste ekonomiska pågående bedrägerierna o överutnyttjandet hör vi ständigt om, skolans mångkulturella miljö är våldsam, dubbla identiteter, "papperslösa" kommer undan lättare än du i byråkratin, äldreomsorgens utveckling o pensionerna är tragiskt låga p g a den ekonomiska nedgång migrationen medför, infiltration av myndigheter är hot mot just alla m m, allt detta behöver genomlysas av opolitiska utredare, samlade grepp föreslås o tas för hur vända utveckling.

Politiska utspel med pladderretorik ska bort o adekvata verksamma åtgärder som både syns o kan märkas, mätas ska nu till. Annars kommer våldet triumfera på den östra sidan av skandinaviska halvön. Om jag vore poliker, blå el röd, skulle jag göra avbön o erkänna följderna för utvecklingen de åstadkommit.
Citera
2024-09-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Det är sant, alla kommer drabbas på nåt sätt framöver p g a de två blockens tidigare politik o myndigheter som inte kan hantera sina uppdrag. I dag är det färre o färre som är förvånade över hur saker missas, missköts inom myndigheter. Saken är den, vart går vi med alla dessa missar,
vart kan brottsoffren el anhöriga få upprättelse även från myndigheter, kommuners missar, på ett kännbart sätt?

Klockan klämtar nära tolv när det gäller de kriminella följderna från den i Sverige drivna invandringspolitiken. På tjugo-, trettiotalet kommer draksådden blomma än mer.

Det vore dags nu att genomlysa Sveriges invandringspolitik o följderna genom oberoende utredare.

Klankriminaliteten försökte Mats Löfving lyfta fram fast det varit känt länge redan då, de vanligaste ekonomiska pågående bedrägerierna o överutnyttjandet hör vi ständigt om, skolans mångkulturella miljö är våldsam, dubbla identiteter, "papperslösa" kommer undan lättare än du i byråkratin, äldreomsorgens utveckling o pensionerna är tragiskt låga p g a den ekonomiska nedgång migrationen medför, infiltration av myndigheter är hot mot just alla m m, allt detta behöver genomlysas av opolitiska utredare, samlade grepp föreslås o tas för hur vända utveckling.

Politiska utspel med pladderretorik ska bort o adekvata verksamma åtgärder som både syns o kan märkas, mätas ska nu till. Annars kommer våldet triumfera på den östra sidan av skandinaviska halvön. Om jag vore poliker, blå el röd, skulle jag göra avbön o erkänna följderna för utvecklingen de åstadkommit.

Hörde idag att i alla fall KD Uppsala sagt ifrån och vill göra något åt det. Jag hoppas!
Citera
2024-09-12, 20:33
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Hörde idag att i alla fall KD Uppsala sagt ifrån och vill göra något åt det. Jag hoppas!
Ja positivt, även jag tror delvis, trots korrupta hjärtan i förvaltningar, att det även finns goda hjärtan som reagerar. Det börjar bli så mkt krim, fel och icke funktionellt nu att folk reagerar generellt på våra myndigheter.

Inom storpolitiken behövs dock till en ursäkt från båda läger för årtiondens politik som vi nu kommer få lida för i just.. årtionden, även om åtgärder ev kommer snart.
Om inte åtgärder som punkterar våldsspiralen, skatteförskingringen o politikers s k mångkulturspolitik, då kan vi hälsa hem och det kommer gå fort p g a volymerna och att det inte finns uppbackning möta nedbrytningspiralen.

Goda nära relationer, familj och förberedelser mot systemfall är våra bästa vänner för tillfället. Inte politikerna.
Citera
2024-09-12, 20:39
Medlem
Citat:

Han är inte dömd sen tidigare, bara någon fortkörningsböter.
Citera
2024-09-14, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katchingan
Han är inte dömd sen tidigare, bara någon fortkörningsböter.

Han fick jag grov våldtäktäkt nedlagd i april på en minderårig, hur det kan bli nedlagt när han våldtagit unga, minderåriga, svårt sjuka och gamla kvinnor är över min förmåga att förstå
Citera
2024-09-14, 14:48
Moderator
Maviels avatar
Datum för händelse och häktning av GM tillagt i rubriken.

/Moderator
Citera
2024-09-17, 12:45
Medlem
Citat:
Han fick jag grov våldtäktäkt nedlagd i april på en minderårig, hur det kan bli nedlagt när han våldtagit unga, minderåriga, svårt sjuka och gamla kvinnor är över min förmåga att förstå
Sorry, din svenska är klappkass.
Han var misstänkt, inte dömd.
Har också hört att han tydligen ska jobba som Väktare eller ordningsvakt.
Vet dock inte vilket bolag.
Citera
2024-09-24, 14:59
Medlem
https://unt.se/nyheter/uppsala/artik...anger/jowz4ngl

Vidriga kräk, saxat ur atikeln:

Inom hemtjänsten i Uppsala och på Akademiska sjukhuset pågår nu ett krisarbete få hade kunnat förutse.

I den kommunala hemtjänsten har en person avskedats misstänkt för att ha våldtagit två äldre kvinnor och två har stängts av misstänkta för sexuella ofredanden på äldre. Ytterligare två har dessutom stängts av på grund av tidigare sexbrottsdomar. I den privata hemtjänsten Förenade Care är en person nu häktad för våldtäkter och sexuella övergrepp.

På Akademiska är dessutom en man misstänkt för två våldtäkter på en patient samt en annan våldtäkt. Den våldtäkt som inte skedde på Akademiska misstänks ha skett den 25 augusti 2024 i offrets hem. Mannen, som numera sitter häktad, hade inte någon tidigare relation till det offret.

UNT har träffat kvinnan som ska ha våldtagits på Akademiska.

– Jag har väntat och väntat på att något ska hända med mitt fall, men först nu när han våldtagit fler har polisen börjat agera för att stoppa honom, berättar hon.

Det var i början av december 2021. Först förstod hon inte vad det var som hände den där dagen. Agnes (som egentligen heter något annat) hade hamnat på akuten med hjärt- och njursvikt efter en stark biverkan från en medicin. När hon flyttats till en medicinavdelning kom det in en ung kille och sa att han skulle kontrollera att katetern satt rätt, berättar hon.

Agnes sitter nu hemma i sin lägenhet i Uppsala och djupandas, tar sats för att kunna berätta.

– Men i stället för att kolla katetern gick han in med fingrarna och vispade runt i min slida. Jag förstod inte riktigt vad som hände. Tänkte först att det var en ung kille som inte visste vad han gjorde.

Tanken låg kvar som ett obehag någon dag tills mannen kom in nästa gång, berättar hon.

– Det var dagen därpå. Jag ringde på klockan för att jag ville ha saft. Han kom in, stängde av hela larmfunktionen så att andra inte kunde se att han var på rummet. Sedan drog han för skynket runt sängen.

Trots att hon bara hade bett om saft ville mannen återigen kontrollera hennes kateter.

– Och då körde han in fingrarna säkert 30 gånger i underlivet. Den gången var det grovt, men jag bara låg där helt paralyserad.

Agnes håller sig om ansiktet när hon berättar och vaggar sig själv i soffan.

– Allt finns kvar på näthinnan. Jag ligger och tittar på det nästan tomma saftglaset på bordet intill sjukhussängen. Saften skumpar när han gör den där rörelsen i mig. Jag får inte ur mig ett ljud. Sedan går han.

Efteråt började hennes kropp krampa och hon behandlas med syrgas och lugnande mediciner. UNT har tagit del av Agnes journaler som bekräftar att hon också blir mer och mer orolig vid sidan av kramperna: "och ångestladdad, panikångest. Motoriskt orolig, ligger och skriker (...). Går att få viss kontakt men ej möjlig att lugna".

– Jag kräktes och det åkte sedan ner i lungorna så jag fick lunginflammation. Då med hjärtsvikten och njursvikten var alla organ utslagna.

Agnes fördes då till intensivvårdsavdelningen där hon sövdes ner och låg nedsövd några dagar. När hon precis kommit från intensiven till en hjärtsviktsavdelning på Akademiska någon vecka senare, minns hon att hon fick ett nytt besök av den vårdanställde mannen.

– Han hade civila kläder då och började ta mig över stjärten. Eftersom han jobbade på en annan avdelning förstod jag att han måste ha gått in i min journal och hittat mig.

I Agnes journalanteckningar bekräftas att mannen gick in i hennes journaler när hon inte låg på avdelningen han jobbade på. Han är därför misstänkt även för dataintrång.

För att kunna få fram en identitet på mannen, bad Agnes honom att gå och köpa snus som hon sedan skulle swisha honom pengar för. När han kom tillbaka swishade hon pengarna och ringde sedan på en sköterska som fick föra ut mannen.

I Agnes journal beskriver en sjuksköterska att Agnes ber om hjälp för att hålla mannen borta. Sjuksköterskan skriver: "Patienten informerade om att en manlig vårdpersonal (...) försöker ringa henne, kommer och hälsar på henne trots att hon inte vill detta, hon tycker det är obehagligt och hon vill inte ha kontakt med honom, men han tränger sig på motvilligt".

Först ett och ett halvt år senare, i juni 2023, polisanmälde Agnes.

– När jag kom hem var jag först så sjuk så jag orkade ingenting. Sedan skämdes jag så mycket, så jag försökte bara tänka att det inte hade hänt.

Hur har det här påverkat ditt liv?

– Jag har haft problem med psykisk ohälsa innan men jag har aldrig varit självmordsbenägen innan det här hände. Efter det har jag försökt ta livet av mig tre gånger. Jag har fyra barn så jag vill ju egentligen leva, men jag orkar inte må så här. Det som tog fem minuter av hans liv, förstörde hela mitt.

Agnes berättar att hon på våren 2023 även berättar för bland annat sjuksköterska och kurator på en avdelning på Akademiska om händelsen, när hon var där på rehabilitering.

– Då trodde jag att de skulle gå vidare med det här till mannens chef och även polisanmäla, för att fler inte skulle råka ut för honom. Men de reagerade knappt, utan det var som att de tyckte lite synd om mig. Jag tror inte att de trodde på mig.

Ingen polisanmälan har gjorts från Akademiska och deras säkerhetschef nekar till att de vetat om händelsen.

Varför berättar du nu?

– För man känner skuld fast man inte gjort något fel. Men nu vill jag inte vara tyst mer. Är vi tysta kan de här personerna våldta fler. Det räcker nu.

Under en pressträff i förra veckan gick Uppsala kommun ut med att mannen som misstänks för våldtäkterna på Agnes och ett annat offer även varit timanställd inom kommunens omsorgsverksamhet på flera ställen.

UNT:s publiceringar om våldtäkter i hemtjänsten och på Akademiska har lett till att både Uppsala kommun och region Uppsala gått ut med att de ska börja göra bakgrundskontroller vid nyanställningar. Något Agnes tycker är sent påtänkt.

– Svårt sjuka är lika utsatta som små barn. Nu när det är fler som drabbats av övergrepp i vården och media skriver om det börjar man kunna få ett erkännande. Innan dess var man bara en jobbig patient.

Den vårdanställde mannen är nu häktad på sannolika skäl – den starkare misstankegraden – för tre våldtäkter samt dataintrång. Han nekar till brottsmisstankarna.
Citera
2024-09-25, 21:51
Medlem
Han har jobbat inom läkemedelsindustrin fram till häktning...Fresenius Kabi. Noll kontroll på företag/företaget vad man anställer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in