Citat:
Ursprungligen postat av
LoweVonAfrika
Molekylärbiologi är ett komplext område där allmänhetens kunskap ofta är begränsad. Detta leder till att många känner sig fria att fylla i sina kunskapsluckor med egna gissningar, vilket kan vara problematiskt.
Inom andra områden, såsom ellära, är sannolikheten stor att någon omedelbart skulle ifrågasätta ens gissningar. Men när det gäller molekylärbiologi är risken för att någon ska göra det relativt låg, eftersom de flesta människor har begränsad kunskap inom detta område.
Detta leder till att det räcker med en dålig studie i en oseriös tidskrift för att få igång svenska medier, som i sin tur intervjuar någon alternativmedicinare för att få svar på frågor som de inte är kvalificerade att besvara så sen sitter vi där med ett sverige fyllt av mammor som behandlar dieter som en blandning mellan mirakelmedicin och religion...
Jag personligen är ganska less på att min släkt och vänner inte har någon kunskap om mitt yrke och jag orkar inte längre bemöta deras okunskap. Så vad gör man?
Du menar, typ, folk som tror att man kan stjäla en smula DNA från dem, och sedan återskapa dem i ngt slags reduplikationsmaskin, komplett med alla deras minnen?
Jo, detta är förvisso science-fiction. Men inte mer osannolikt än att Jesus uppstod från de döda, vilket Bibeln och de kristna kyrkorna ivrigt hävdar, och miljoner människor tror vara sanningen!
Dumt folk tror dumt.