• 1
  • 2
2024-12-30, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Molekylärbiologi är ett komplext område där allmänhetens kunskap ofta är begränsad. Detta leder till att många känner sig fria att fylla i sina kunskapsluckor med egna gissningar, vilket kan vara problematiskt.

Inom andra områden, såsom ellära, är sannolikheten stor att någon omedelbart skulle ifrågasätta ens gissningar. Men när det gäller molekylärbiologi är risken för att någon ska göra det relativt låg, eftersom de flesta människor har begränsad kunskap inom detta område.

Detta leder till att det räcker med en dålig studie i en oseriös tidskrift för att få igång svenska medier, som i sin tur intervjuar någon alternativmedicinare för att få svar på frågor som de inte är kvalificerade att besvara så sen sitter vi där med ett sverige fyllt av mammor som behandlar dieter som en blandning mellan mirakelmedicin och religion...

Jag personligen är ganska less på att min släkt och vänner inte har någon kunskap om mitt yrke och jag orkar inte längre bemöta deras okunskap. Så vad gör man?

Du menar, typ, folk som tror att man kan stjäla en smula DNA från dem, och sedan återskapa dem i ngt slags reduplikationsmaskin, komplett med alla deras minnen?

Jo, detta är förvisso science-fiction. Men inte mer osannolikt än att Jesus uppstod från de döda, vilket Bibeln och de kristna kyrkorna ivrigt hävdar, och miljoner människor tror vara sanningen!

Dumt folk tror dumt.
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-12-30 kl. 03:39.
Citera
2024-12-31, 06:47
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Molekylärbiologi är ett komplext område där allmänhetens kunskap ofta är begränsad. Detta leder till att många känner sig fria att fylla i sina kunskapsluckor med egna gissningar, vilket kan vara problematiskt.

Inom andra områden, såsom ellära, är sannolikheten stor att någon omedelbart skulle ifrågasätta ens gissningar. Men när det gäller molekylärbiologi är risken för att någon ska göra det relativt låg, eftersom de flesta människor har begränsad kunskap inom detta område.

Detta leder till att det räcker med en dålig studie i en oseriös tidskrift för att få igång svenska medier, som i sin tur intervjuar någon alternativmedicinare för att få svar på frågor som de inte är kvalificerade att besvara så sen sitter vi där med ett sverige fyllt av mammor som behandlar dieter som en blandning mellan mirakelmedicin och religion...

Jag personligen är ganska less på att min släkt och vänner inte har någon kunskap om mitt yrke och jag orkar inte längre bemöta deras okunskap. Så vad gör man?

Du är nog trött på mig.
Citera
2025-01-04, 13:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Jag tror att vi är många med expertkunskaper i något fält som känner igen oss i detta. Men för sin egen skull bör man nog välja sina krig eller iaf sina slag. I vanliga sociala sammanhang gäller det ju just att agera socialt, inte vara en "jobbig petimetertyp som bara ska hacka på småfel om sin expertis", utan att vara trevlig och hitta iaf något man kan hålla med om. Du och din släkt och dina vänner har väl tusen miljoner andra saker att tala om? Envisas de med någon missuppfattning, så agera professionellt, och tjafsa inte, när det ju ändå inte kommer leda någon vart.

"Never wrestle with pigs. You both get dirty and the pig likes it."
Citera
2025-01-07, 23:28
Medlem
biljardballes avatar
Det låter som att du är less på att folk gissar om saker de inte förstår inom ditt område och att det sprids massa felaktigheter. Det är jättesvårt att förklara sitt jobb eller sin kunskap för folk som inte har någon grund att stå på, speciellt när det gäller något så avancerat som molekylärbiologi.

Om du orkar kan du försöka förklara på ett enkelt sätt och ge exempel som de kan relatera till, men det är helt okej att sätta en gräns och säga: "Jag jobbar med väldigt specifika grejer som är svårt att förklara på fem minuter." Det är inte ditt ansvar att utbilda hela din omgivning.

Ett tips är att försöka fokusera på de som faktiskt är nyfikna och vill lära sig, istället för att lägga energi på att övertyga de som redan bestämt sig för något annat. Och om det gäller familj och vänner – det är okej att bara byta ämne och prata om något annat. Det är jobbigt att alltid behöva vara "experten" i rummet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in