2024-09-11, 11:46
Medlem
Hej! Är det någon här som fortfarande gör detta och hur går det nu för tiden? Jag har tänkt ganska mycket på att antingen köpa från någon Aliexpress, Röda Korset eller Erikshjälpen och sedan försöka sälja lokalt, möjligtvis genom Blocket eller Facebook market. Jag bor även i Flogsta i Uppsala, så jag är omringad av studenter. Det här är något som jag ser lite som en sidoinkomst. Jag förstår att det kanske inte är är den bästa vägen eller är det bara en övermättad marknad? Jag är medveten om att det är hur många som helst som gör samma sak.
Citera
2024-09-11, 11:55
Medlem
Det beror helt på produkter. De flesta saker går att hitta billigt på nätet så att man också får ett kvitto och eventuell garanti/återköpsrätt. Det finns dock ett fåtal saker som kan vara svårare att få tag i ,speciellt lokalt så du får helt enkelt klura på vad det kan vara.

har själv ibland googlat ngn produkt, inte hittat ngt bra och sedan kollat blocket/tradera för att se om det fanns alternativ. Sällan, men ibland händer det.
Citera
2024-09-11, 12:06
Medlem
peterZiipens avatar
Jag har lyckats köpa Levi's billigt på Röda Korset och sedan sålt dem vidare m.h.a en snygg annons på Tradera, med fina foton. Tjänade runt 100kr per plagg, så knappast värt mödan.

Finns säkert andra produkter som har större vinstmarginal.
Citera
2024-09-11, 12:13
Medlem
Shein omsätter idag mer än H&M och Temu gör säkert detsamma, om inte redan nu så inom kort.
Så att beställa billiga grejer från Kina och kränga vidare är nog rätt kört.
Tror mer på att fynda på loppisar och second hand isåfall.
Citera
2024-09-11, 12:26
Medlem
Går inte att sälja något på blocket eller marketplace. Bara idioter som hänger där. Riktigt jävla hjärndöda as till idioter.

De läser inte annonstexter, dvs de frågar om en vara finns kvar trots att det står tydligt högst upp att den finns så länge annonsen ligger ute. De prutar eller kommer med skambud trots att man skrivit att ingen prutning får ske. De säger sig vara intresserade men dyker ej upp på avtalad tid och plats. De gnäller att det är långt att åka och vill att man ska möta upp eller leverera prylen, samtidigt som de ska pruta på priset. De kommer bara med skambud. De frågar om saker finns kvar och ghostar sedan när man svarat att den finns kvar. Folk börjar bråka och argumentera när man ej går med på prutning, med att de inte har så mycket pengar osv och försöker genom tjat och bråk få ner priset.

Det rör sig om tjejer, blattar, mena-äckel och sura gubbar. Kvittar vad det är för pryl man lägger upp, så är det likadant.

Går inte att få sålt någonting såvida man inte kapar 3/4 av priset.
Citera
2024-09-11, 13:05
Medlem
nudas.veritass avatar
Tradera kan gå om du nischar dig på rätt prylar och gillar att tråla loppisar. Typ gamla leksaker, vinylskivor, porslin etc. Du måste veta när loppisarna ställer ut nya saker och hänga på låset dagen efter.
Citera
2024-09-11, 13:26
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Hej! Är det någon här som fortfarande gör detta och hur går det nu för tiden? Jag har tänkt ganska mycket på att antingen köpa från någon Aliexpress, Röda Korset eller Erikshjälpen och sedan försöka sälja lokalt, möjligtvis genom Blocket eller Facebook market. Jag bor även i Flogsta i Uppsala, så jag är omringad av studenter. Det här är något som jag ser lite som en sidoinkomst. Jag förstår att det kanske inte är är den bästa vägen eller är det bara en övermättad marknad? Jag är medveten om att det är hur många som helst som gör samma sak.

Vad är det för nisch du kan? Accessoarer, kläder, porslin?
Citera
2024-09-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Du är medveten om att det är näringsverksamhet du planerar för?
Citera
2024-09-11, 23:42
Medlem
Jag flippade iphones för 2 år sedan, ibland lagade jag en skärm och ibland gjorde jag ingenting.
Tjänade 100k på 4 månader. Blev som ett beroende och då kände jag att det fick va nog. Jobbar även heltid annars så blev för mycket för mig. Men tror garanterat marknaden finns kvar
Citera
2024-09-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antelito94
Jag flippade iphones för 2 år sedan, ibland lagade jag en skärm och ibland gjorde jag ingenting.
Tjänade 100k på 4 månader. Blev som ett beroende och då kände jag att det fick va nog. Jobbar även heltid annars så blev för mycket för mig. Men tror garanterat marknaden finns kvar
Gjorde ni det via enskild firma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in