Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du måste ta dig igenom skogen av manus-rabblande indier, sedan kopplas du till någon med hjärna!
Härda ut!!

En viktig sak med de manus-rabblande indierna är att de förmodligen gått ut i topp av sin klass för att ens få in en fot på Microsoft / IBM / Apple eller vem det nu är som äger call centret man ringer till.

Även FAST de kan svara på frågan så är det amerikanska bolag, och ve den som har egna initiativ och inte följer scriptet maniskt och kryssar i varje ruta.

Om man har tur (och är trevlig) kan de "mellan raderna" ge rekommendationer på hur man på bästa sätt kan eskalera ärendet för att få det löst. I många fall så FÅR de inte lösa problemet utan en eskalering, utan du måste SJÄLV be om att få ärendet eskalerat uppåt. De får dock inte föreslå detta själva (samtalen spelas in). Det är därför det ofta känns som att springa i lera.

Som gammal i gemet så känner jag igen förändringen på kundtjänst från när Europolitan blev Vodafone. Helt annan service på kund(o)tjänsten som det blev (Europolitan var top notch) bara script och processer. Jag har ingen aning om hur det är nu med Telesnor, men det kan knappast vara sämre än Vodafone.
Citera
2024-09-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perreq
Microsoft tjänar så mycket pengar så det är helt jävla galet, och så har de inte råd att anställa några support-personer som man kan chatta med.
Istället blir man tvungen att få hälp av en digital-AI-chat som är helt jävla värdelös.

Nån som håller med? eller är det möjligt att chatta med en "riktig" person? och var hittar man den?
De har ju inte gjort det enkelt i alla fall.
Pratar de engelska med indisk brytning?
Citera
2024-09-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
En viktig sak med de manus-rabblande indierna är att de förmodligen gått ut i topp av sin klass för att ens få in en fot på Microsoft / IBM / Apple eller vem det nu är som äger call centret man ringer till.

Även FAST de kan svara på frågan så är det amerikanska bolag, och ve den som har egna initiativ och inte följer scriptet maniskt och kryssar i varje ruta.

Om man har tur (och är trevlig) kan de "mellan raderna" ge rekommendationer på hur man på bästa sätt kan eskalera ärendet för att få det löst. I många fall så FÅR de inte lösa problemet utan en eskalering, utan du måste SJÄLV be om att få ärendet eskalerat uppåt. De får dock inte föreslå detta själva (samtalen spelas in). Det är därför det ofta känns som att springa i lera.

Som gammal i gemet så känner jag igen förändringen på kundtjänst från när Europolitan blev Vodafone. Helt annan service på kund(o)tjänsten som det blev (Europolitan var top notch) bara script och processer. Jag har ingen aning om hur det är nu med Telesnor, men det kan knappast vara sämre än Vodafone.

Jo, du har rätt. De är ju så fruktasvärt många människor, så det är endast de duktiga och smarta som lyckas få jobb hos IT-jättarna eller få jobb utomlands.
Citera
2024-09-13, 17:35
Medlem
avcs avatar
Citat:
Microsoft tjänar så mycket pengar så det är helt jävla galet, och så har de inte råd att anställa några support-personer som man kan chatta med.
Istället blir man tvungen att få hälp av en digital-AI-chat som är helt jävla värdelös.

Nån som håller med? eller är det möjligt att chatta med en "riktig" person? och var hittar man den?
Jag har chattat med en riktig person, och den upplevelsen ger förståelse varför de anlitat Al. Supporten klarar inte ens av att släppa spärren på mitt eget telefonnummer till min egen hotmail, som de fittorna valt att blocka pga deras egna retarderade loginsida laggade sönder. Jag fick låna ett jävla nummer för att komma åt kontot igen.
Senast redigerad av avc 2024-09-13 kl. 17:55.
Citera
2024-09-24, 13:24
Medlem
De är verkligen helt uppåt väggarna värdelösa - värre än Google Workspace's Level1 support vilket säger en del för den som varit i kontakt med dem.

Inte bara att de är svåra att få tag på, och när man kommer fram typ inte kan något och det är i stort sett omöjligt att eskalera ett ärende, de ger tips som är helt felaktiga. Fick bl.a. förslaget att köpa in familje/personliga licenser av Microsoft 365 till ett litet företag då detta skulle bli enklare. Strider rakt av mot deras egna licensvillkor.
Citera
2024-09-27, 09:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Så det rör sig inte om ett fall av: "Som man frågar får man svar"?

Dvs. att frågorna är oprecisa, att t.ex. fel termer används, eller (när AI är inblandad) att frågorna innehåller stavfel, slanguttryck eller annat som förvirrar? etc.

(Notera! Jag nedvärderar ingen, jag bara frågar! OK!)
Citera
2024-09-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Så det rör sig inte om ett fall av: "Som man frågar får man svar"?

Dvs. att frågorna är oprecisa, att t.ex. fel termer används, eller (när AI är inblandad) att frågorna innehåller stavfel, slanguttryck eller annat som förvirrar? etc.

(Notera! Jag nedvärderar ingen, jag bara frågar! OK!)
med digital AI-chat så menar jag när jag har alternativ att välja bland för att få svar, så det är väl inte så mycket AI egentligen.
Om man vill ha hjälp med något som finns bland deras valalternativ så skulle man lätt hitta det på annat ställe. Har man däremot något mer invecklat att fråga om så kan man inte få hjälp någonstans.

någon AI-chat-support i chatGPT-style har jag inte sett.
Citera
2024-09-27, 09:36
Medlem
Citat:

Det är den nya grejen inom allt IT-relaterat.
Prov t ex få tag i support på Google. Förr hade de otroligt duktiga sådana i Stockholm, men numera om du ens får tag i någon, så är det med Indien som gäller.
Vi är lite tillbaka till hur det var förr dvs RTFM eller ReadTheFuckingManual.
Jag tror nog mer på ChatGPT än deras AI-chatt och sedan gäller det att fråga AI chatten på rätt sätt och det kan med vara lite klurigt.
Citera
2024-09-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är den nya grejen inom allt IT-relaterat.
Prov t ex få tag i support på Google. Förr hade de otroligt duktiga sådana i Stockholm, men numera om du ens får tag i någon, så är det med Indien som gäller.

Precis så,
Om du ska få något gjort som är utanför ramarna eller inte en del utav en automatiserad process är startsträckan extremt lång för att någon ska röra i det. På Google flera mil lång, hos Microsoft sträcker den typ över en kvarts hemisfär.

Troligen är det hela både av säkerhetsskäl och kostnadsskäl. Det är riskabelt att låta support röra i något, att säga att kund ska göra si och så i kontrollpanelen kan också vara en juridisk risk.

Då automatiserade processer och olika kontrollpanelsgränssnitt går sönder mycket oftare i Microsofts moln/administration än hos Google, blir det hela ännu mera allvarligt där.

Men båda företagens vanliga supportkanal är riktigt dålig, undantaget är eventuellt om du har specialkontakter/enterprise support för tusentals dollar i månaden.
Citera
2024-10-12, 15:07
Medlem
För ett par veckor sedan tanka jag hem en infektion, de snodde tillgång till en massa av mina konton, däribland Microsoft, efter lite fram och tillbaka kring ihågkomna kontodetaljer kom de fram till att eftersom att säkerhetsfunktioner hade uppdaterats, var kontot tvunget att stängas av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in