Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-11, 17:15
  #1
Medlem
Ibland kör jag bara bladen men då brukar det inte bli så mycket och ibland tar jag hela huvudet.
Jag är nyfiken hur gör ni?

Äter ni den hårda mitten som ibland är nästan hela huvudet eller tar ni bara bladen och slänger resten?

Smakar inte riktigt samma heller som bladen men det är inte så farligt men hur gör ni?
Citera
2024-09-11, 17:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ibland kör jag bara bladen men då brukar det inte bli så mycket och ibland tar jag hela huvudet.
Jag är nyfiken hur gör ni?

Äter ni den hårda mitten som ibland är nästan hela huvudet eller tar ni bara bladen och slänger resten?

Smakar inte riktigt samma heller som bladen men det är inte så farligt men hur gör ni?
Köper sällan isbergssallad men hade jag gjort det och använt bladen till exempelvis hamburgare så hade jag baserat coleslaw av det vita.

Det var inte riktigt din fråga men när jag haft isbergssallad så har dragit ut roten och hackat ner allt.
Citera
2024-09-11, 17:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Köper sällan isbergssallad men hade jag gjort det och använt bladen till exempelvis hamburgare så hade jag baserat coleslaw av det vita.

Det var inte riktigt din fråga men när jag haft isbergssallad så har dragit ut roten och hackat ner allt.


Roten slänger jag. Det vita använder jag ibland och hackar ner då den täcker ju nästan hela isbergssalladen så det blir ju synd och slänga allt det, bara för att komma åt bara salladsbladen som inte brukar bli så mycket. Men det har hänt att jag slänger det också vilket kanske är väldigt dumt. Men det är bra att du använder det så jag vet hur fler gör så tack för ditt svar.
Citera
2024-09-11, 17:54
  #4
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Äter bara bladen. Den i mitten är hård och smakar skit.
Citera
2024-09-11, 17:57
  #5
Medlem
RudyardKiplings avatar
Innersta roten slänger jag men allt det vita runtomkring är ju bara gott. Brukar dela huvudet i två halvor och sedan skriver jag upp ena halvan i ca 3-5 mm skivor och sparar andra halvan till dagen efter. Blir ju om man gör så lite matigare under hamburgaren eller under skinka eller ost på smörgåsen.
Citera
2024-09-11, 18:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ibland kör jag bara bladen men då brukar det inte bli så mycket och ibland tar jag hela huvudet.
Jag är nyfiken hur gör ni?

Äter ni den hårda mitten som ibland är nästan hela huvudet eller tar ni bara bladen och slänger resten?

Smakar inte riktigt samma heller som bladen men det är inte så farligt men hur gör ni?

Skalar alltid av dom yttre bladen pga besprutning och eventuella jordbakterier..

Är det kravmärkta brukar jag inte nojja lika mycket med kemikalier så tvättar bladen noga och övrig sallad för att minska bakterier bara.
Citera
2024-09-11, 18:34
  #7
Medlem
ruttenfimps avatar
dunka salladshuvudet i bänk/bord med roten neråt så är det bara dra ut den sen kan man äta resten
Citera
2024-09-11, 18:46
  #8
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Bort med det vita oftast
Alldeles för bittert för att jag ska lyckas göra nått ätbart av det.

Men det beror på. I en burgare försvinner bitterheten i allt annat, så då bryr jag mig inte så mycket
Citera
2024-09-12, 01:20
  #9
Medlem
Riddarhusets avatar
Använder i det närmaste alltid allt av det jag köper.
Citera
2024-09-12, 13:38
  #10
Medlem
Slänger roten då den smakar beskt. Resten skär jag ner och lägger i en bunke med iskallt vatten. håller lite längre då samt blir lite knaprigare.
Citera
2024-09-17, 17:52
  #11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Slänger roten då den smakar beskt. Resten skär jag ner och lägger i en bunke med iskallt vatten. håller lite längre då samt blir lite knaprigare.

Åhå, den var ny

Om man ger fan i att skära den rakt av som en tomat och istället bryter av bladen och sen hackar, så håller den bra mycket längre också.
Citera
2024-09-17, 17:57
  #12
Medlem
Sladdarens avatar
Bara ta en tugga av det ifrån rot, smakar det beskt och smakar rot eller träigt trådigt ved, murket, metallsmak i munnen..
Så skippar man det.. ¨

Ibland glömmer man smakerna på diverse rotutväxten på grönsaker men lätt å kolla med en liten tugga.. Pm det passar eller inte alls eller lite av det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in