Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-23, 22:12
Medlem
goderian2s avatar
ukraina har förstört 3 stora vapendepåer.
1. Varför har ryssland samlat så mycket på samma ställe?
2. Varför bygger man inte vapendepåer under jord? visst, dyrare, men säkrare.
Citera
2024-09-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Maxtar är väl möjliga att köpa informationen från?
Folk på marken som geolokaliserar platser är väl också ett sätt?
Eller räcker google maps?

Eller du tänker att det sitter en lite amerikan i varje hörn och sköter allt.
Symptom på herpes på hjärnan? Ge dig om du saknar begåvning som krävs för slutledningeförmåga (skulle skrivit knullhuvuden men höll tillbaka något).
Läs vad jag skrev.
Viss självklart kan det ligga en ukranianare och bevaka varenda rysk vapendepå eller oljeanläggning och reka dess försvar - eller?
Men det löser fortfarande inte huvudsaken, det operativa handhavande för utrustningen eller programmeringen av robotarna när de anlänt till Ukraina.
Eller vill du inte förstå alt. inbillar du dig motsatsen?
Citera
2024-09-24, 00:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

1. För att rysk logistik har aldrig varit smart.
2. För att rysk logistik har aldrig varit smart.
Citera
2024-09-24, 02:00
Medlem
JBS67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Åtminstone en av vapendepåerna var ny och enligt Ryssland toppmodern med bunkrar för lagring men sen måste man tänka på att dom som bygger såna saker i Ryssland(ogliarker) försnillar allt dom kan och byggarbetarna är alkoliserade ryssar. Dom som sen tar hand om depån är också alkoliserade och skiter i allt som heter säkerhet så är det inte så konstigt att hela depån går i luften
Citera
2024-09-24, 08:28
Medlem
MrochMrs avatar
Vet inte varför du blir så arg. Det är dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Om man suktar efter att få "smaka" på den ryska kärnvapendonktrinen så självklart kan de angränsande länderna givet försöka.

Det farliga i att från Väst "skänka" dessa avancerade robotarna är väl att ingen normalbegåvad är så dum i huvudet att tro att selekteringen av mål för robotarna, logistiken kring robotarna, avfyrningspersonalen etc är någon annan än NATO-personal från Väst.

Var ditt påstående nr 1

Citat:
Jag tänker mig följande: Ukraina saknar satellitövervakning, AWACS-plan, kvalificerad personal utbildad i vapensystemen.
Därav kommer dessa robotar/missiler avfyras av NATO-personal.

Vill du påstå annat?

Ditt påstående nr 2. Du räknar upp ett antal saker.
Ukraina saknar satellitövervakning
AWACS-plan
Kvalificerad personal utbildad i vapensystemen.

Citat:
Symptom på herpes på hjärnan? Ge dig om du saknar begåvning som krävs för slutledningeförmåga (skulle skrivit knullhuvuden men höll tillbaka något).
Läs vad jag skrev.
Viss självklart kan det ligga en ukranianare och bevaka varenda rysk vapendepå eller oljeanläggning och reka dess försvar - eller?
Men det löser fortfarande inte huvudsaken, det operativa handhavande för utrustningen eller programmeringen av robotarna när de anlänt till Ukraina.
Eller vill du inte förstå alt. inbillar du dig motsatsen?

Ditt märkliga svar, nr 2.
Låt oss gå tillbaka till ditt påstående nr 2.

a. Ukraina saknar satellitövervakning. Nej. Maxar är ett alternativ. Det finns fler*.
b. AWACS-plan. Vad ska de med dessa till för att skjuta missiler mot ett bestämt mål? vet du var dessa plan är till för??

c. Kvalificerad personal utbildad i vapensystemen. Nej, de använder dessa misiler redan idag på plan. Ukrainska plan med Ukrainska piloter. De bygger egna missiler som slog ner i Toropets. Visar på kompetens.

Slutledningsförmåga saknar du helt. Kasta inte sten i glashus.
Tror inte att du är läkare. Inte heller brukar läkare diagnostisera folk på internet, som de inte känner.
Men du verkar ha en förkärlek för könssjukdomar. Troligen en direkt personlig kunskap. Var den sitter på dig vet jag inte. Troligen överallt. Härav din frustration.

Din halmgubbe sprack. Trist.
Ditt hat är uppenbart. Sök läkare.

*airbus.com, up42.com, eos.com, www.maxar.com. Som några ex.

Bilder. Maxar-satelliter tillhandahåller högupplösta satellitbilder online utan kostnad.
Citera
2024-09-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Vet inte varför du blir så arg. Det är dumt.

Var ditt påstående nr 1

Ditt påstående nr 2. Du räknar upp ett antal saker.
Ukraina saknar satellitövervakning
AWACS-plan
Kvalificerad personal utbildad i vapensystemen.

Ditt märkliga svar, nr 2.
Låt oss gå tillbaka till ditt påstående nr 2.

a. Ukraina saknar satellitövervakning. Nej. Maxar är ett alternativ. Det finns fler*.
b. AWACS-plan. Vad ska de med dessa till för att skjuta missiler mot ett bestämt mål? vet du var dessa plan är till för??

c. Kvalificerad personal utbildad i vapensystemen. Nej, de använder dessa misiler redan idag på plan. Ukrainska plan med Ukrainska piloter. De bygger egna missiler som slog ner i Toropets. Visar på kompetens.

Slutledningsförmåga saknar du helt. Kasta inte sten i glashus.
Tror inte att du är läkare. Inte heller brukar läkare diagnostisera folk på internet, som de inte känner.
Men du verkar ha en förkärlek för könssjukdomar. Troligen en direkt personlig kunskap. Var den sitter på dig vet jag inte. Troligen överallt. Härav din frustration.

Din halmgubbe sprack. Trist.
Ditt hat är uppenbart. Sök läkare.

*airbus.com, up42.com, eos.com, www.maxar.com. Som några ex.

Bilder. Maxar-satelliter tillhandahåller högupplösta satellitbilder online utan kostnad.
Tack för "uppsträckningen" det är dumt att bli arg. Nu kanske jag inte blev arg i ordet bemärkelse utan kanske mer upprörd eller utomordentligt besvärad.

Och även tack för möjligheten till bildning, vet inte exakt vad AWACS är till för annat än vad som står på Wikipedia.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/AWACS
Det står väl stridsledning där om jag inte är helt ute och cyklar. Nu är jag allt annat än en expert och öppen för nya inputs.
Dock tror jag inte för en sekund att det inte är västerländska soldater/operatörer som kommer planera/hantera/sköta dessa system. Om det endast är västerländska säger jag inte, det kommer naturligtvis vara ukrainska soldater som bistår.
Dessa robotar mål kommer från underrättelse från västerländska systemhållare men givetvis har säkert Ukrania önskemål om vad för mål som skall träffas, men dessa skall först godkännas eller avvisas av Västmakterna (Usa/UK).

Så jag tar med mig vad du skriver och skall formulera mig bättre framöver - trots min rädsla för ett storkrig i Europa (på grund av maktgalna människor som vill dominera hela världen).

Edit. Tack för länkarna längst ner.
Senast redigerad av Charlatanery-end 2024-09-24 kl. 17:57. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-01, 07:24
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Helvete vad dumma ni är!
Vet ni vad, jag ska spara era efterblivna inlägg. När klartecknet från USA har kommit, så väntar jag en vecka, och sen skriver jag till er igen och säger "vad var det jag sa era störda horungar. Det blev inget militärt anfall mot Nato från Ryssland."

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läste ryska nyheterna att vid en sådan attack kommer Rysslands ta det som en krigshandling av NATO. Även händelsen igår med drönare i Murmansk där svensk militär stöttat och Norge är ju ännu ett steg närmare.. Så absolut något vi måste förbereda oss på.. preppa hemma ordentligt med mat och allt nödvändigt inför vintern kan vara bra.
När Nato går i krig med Ryssland kommer slagfältet definitivt blir baltiska området och andra delar av Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Exakt så... men det verkar inte stollarna här inne förstå!

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Förbannade idioter. Börja förhandla snarast.

Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ryssland, om de väljer att slå till med kärnvapen kommer knappast slå till i Ukraina. Det vore ett väldigt dåligt drag av uppenbara skäl.

Däremot kommer de slå till något NATO land.

Storm Shadows missiler kan inte avfyras av den ukrainska armén. Att avfyra sådana vapen kräver militär infrastruktur från NATO.

NATO flygplan, GPS satelliter med militära frekvenser och programmering av robotens flygbana. Denna vapen teknologi är inte en del av Ukrainas armé.

Alltså är det inte Ukraina som avfyrar missilerna med andra ord. Det är NATO som gör det. Så om Storm Shadow missiler träffar mål djupt inne i Ryssland så är det en direkt attack utförd av NATO.

NATO kommer då bli en omedelbar måltavla. Ryssland kommer svara direkt med missiler inne i NATO. Kanske t.ex. Polen och Rumänien till att börja med. Det kanske inte blir kärnvapen direkt från början. Men det kan eskalera till kärnvapenkrig på några minuter eller timmar.

Tror knappast Putin tvekar en sekund ifall dom tar storstryk av NATO robotar djubt inne i sitt territorium.

Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Sverige och Finland och Baltikum är de enda Natomedlemmar som fullt ut stöder UK:s planer på missilanfall.
Undrar om Kristersson har funderat eller har jag missat hans tal till nationen där han framhåller vikten av att bomba Ryssland och hur det kan påverka vår nationella säkerhet?
Hur ser den svenska regeringens strategi ut eller är det så simpelt som att de saknar konsekvenstänk`(i vanlig ordning)?
Vilka konsekvenser blev det?
Inga.

Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Precis, Krillesson saknar totalt konsekvenstänk, åtminstone när det kommer till svenska folket.
Svenska folkets säkerhet är det Krillesson bryr sig minst om. Han är garanterat oändligt mycket mer intresserad av Nato och att vara inställsam mot Englands beslut att tillåta bomba Ryssland med Storm Shadow-missiler.
Att det sedan kan sluta med kärnvapenkrig verkar Krillesson inte bry sig ett dugg om.
Det är en studie i sinnessjukt dålig ledarskap.

Vi kanske omkommer allihop i och med Englands korkade beslut kring dessa Storm Shadow-missiler.

Så nu har Ukraina fått bomba inne i Ryssland med västs robotar.
Så nu kan vi gotta oss med att motbevisa alla de som sa att Ryssland kommer anfalla Nato/väst när Ukraina ges tillåtelse att skjuta västs robotar in i Ryssland.
Det blev inget militärt anfall från Ryssland.
Vi har inte omkommit. Oj vad oväntat (inte).

Ni som sa att Ryssland kommer anfalla: hur känns det att officiellt och bevisligen vara en idiot?
Jag har bevisat att ni är idioter. Vi har facit i hand.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-12-01 kl. 07:38.
Citera
2024-12-17, 02:13
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Inga.

Så nu kan vi gotta oss med att motbevisa alla de som sa att Ryssland kommer anfalla Nato/väst när Ukraina ges tillåtelse att skjuta västs robotar in i Ryssland.

Ni som sa att Ryssland kommer anfalla: hur känns det att officiellt och bevisligen vara en idiot?
Nej, du är om inte dum så iaf ganska korkad.

Missade du helt den ryska roboten med multipla stridsspetsar som slog ned i n stad med ett Patriot-batteri.

Nästa gång har den antagligen konvetionella stridsspetsar och fattar inte väst då så kan det sluta riktigt illa.
Citera
2024-12-17, 07:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nej, du är om inte dum så iaf ganska korkad.

Missade du helt den ryska roboten med multipla stridsspetsar som slog ned i n stad med ett Patriot-batteri.

Nästa gång har den antagligen konvetionella stridsspetsar och fattar inte väst då så kan det sluta riktigt illa.

Ryssland har ju beskjutit ukrainska städer sen dag ett så det var väl inget nytt? Att missilen påstods vara ett Wunderwaffe spelar ingen roll
Citera
2024-12-19, 18:09
Medlem
Citat:
Inga.

Det har du rätt i.
Då tycker jag att vi skall "skicka" större och ännu mer kraftigare vapen till Ukraina som de kan använda att bomba ryssen med. Eller varför inte skjuta eller avfyra dem direkt härifrån Sverige, Finland, Baltikum, Tyskland och Polen mot ryssen själva istället? Då slipper vi logistiken och risken att de blir utslagna på vägen i i Ukraina.

Och sedan är det väl lika bra att vi ser till att trupperna som nu samlas i Baltikum under "Eu/Nato" - flagg får ordern att gå in och säkra upp Kaliningrad samt stryper Rysslands tillgång till Östersjön.

Kom igen nu, det är bara en samling försupna fyllegeneraler i den ryska militären, inget att bry sig om. Ta dem i tvåan bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in