2024-09-11, 23:25
Medlem
Har en diskussion här irl om abort och liv.
När anser ni att det blir ett liv? Personen jag diskuterar med säger att det är inget liv tills fostret är över 3 månader. Jag tycker att det blir ett liv och därmed ett barn från att man blir befruktad. Om man klonar någon (man klonar inte via befruktning), och se förstör avkomman, är det då inte abort.
Senast redigerad av Povdeluxe 2024-09-11 kl. 23:33.
2024-09-11, 23:44
Medlem
Smekarn87s avatar
Detta är för mig mer en filosofisk fråga än en vetenskaplig fråga. Man kan egentligen inte ta ord och vänta sig att vetenskap kan definiera dem utan man måste bestämma vad orden betyder innan man börjar väga, mäta och deducera. Själv är jag lite inne på veganernas sida att förmågan panik är vad som definierar ett liv vi bör bevara även om det i sig leder till randfall i sig.
2024-09-11, 23:44
Medlem
katr00pzzs avatar
Bryr mig faktist inte. Tycker det är viktigare att föräldrarna och vi som samhälle kan ta hand om de som föds än om när de får aborteras. men om jag måste välja så är det en vecka innan en läkare kan visa att ett barns hjärna utvecklats tillräckligt mycket för att kunna känna smärta osv.
2024-09-11, 23:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Povdeluxe
Har en diskussion här irl om abort och liv.
När anser ni att det blir ett liv? Personen jag diskuterar med säger att det är inget liv tills fostret är över 3 månader. Jag tycker att det blir ett liv och därmed ett barn från att man blir befruktad. Om man klonar någon (man klonar inte via befruktning), och se förstör avkomman, är det då inte abort.

Du får nog definiera vad du menar med "liv".
En grästuva eller en maskrosplanta är liv, liksom en amöba.

Jag gissar att du egentligen undrar när ett befruktat ägg/foster är att definiera som en människa, men det är svårt att bemöta dig med en så oklar trådstart.
2024-09-11, 23:47
Moderator
Lapapps avatar
Konstigt nog så har ämnet faktiskt diskuterats förr. Se t.ex. (FB) När blir foster till människor?. Diskussionen kan man fördel fortsättas där. Tråd låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in