• 3
  • 4
2024-09-13, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hör många äldre att de försöker pruta sin boränta hos sin storbank. De går inte ner särskilt mycket, sluga som de är. Detta beror ju på att de vet att Uffe 65 aldrig skulle byta bank.

Men vad är det som gör att folk vill absolut inte byta bank? Själv bytte jag för ett år sen det har resulterat i en över tusenlapp per månad. Varför är folk villiga att stanna kvar hos sin pissiga storbank?

De mindre aktörerna har avsevärt bättre räntor och sänker snabbare. Att byta bank blev mycket enklare från första september. Då bankerna är tvungna att skicka Amorteringsunderlag digitalt om kunden vill det och de är även tvungna att skynda.

Antar att du tänker på personer som har lån?
Bättre fråga är väl "varför har så många svenskar lån"?

Svensken måste lära sig att inte konsumera med hjälp av andras pengar. Slutar vi inte med detta kommer framtidens ungdom korrumperas enormt och tillslut tappa all uppfattning kring värdet av allt man äger.

Mitt tips. Var rik, ha inga lån, köp bara guld om man ska investera och betala så lite skatt du bara kan.
Citera
2024-09-13, 08:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Uffe 65, eller 75 för den delen har ofta bolån även om han arbetat som överläkare hela livet . Om han bor i villa eller stor lägenhet i Stockholm,eventuellt med landställe i skärgården e.t.c då är han helt låst till samma bank för ingen annan vill låna ut till en pensionär.
Är det verkligen så? Men i och för sig, Uffe kan ju sälja fritidshuset (han orkar förmodligen inte med det länge till) och det har förmodligen stigit i värde sedan han köpte det. Han kan också sälja villan eller stora lägenheten och flytta till något mindre och få en slant över. Så det kanske inte är så farligt?

Edit: Och varför vill inte banker låna ut till pensionärer? Många har ju bra inkomster och den är kassaskåpssäker också. Jag hade en hyresvärd en gång som sa till mig: "Vi älskar pensionärer". Underförstått de skötte sig och betalade alltid hyran. Att det kanske inte är så långt kvar till deras frånfälle borde väl gå att lösa finansiellt på något sätt och även yngre kan ju dö hux flux, även om det inte är lika vanligt. Pensionärer har väl också god säkerhet också i form av en bostad, fritidshus etc.
Senast redigerad av Karman 2024-09-13 kl. 08:23.
Citera
2024-09-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
de svinen varför gjorde de inte det innan till en gammal god kund jag är

för den goda kunden du är är lika som en gris på gården som inte sparkar bonden på låren när han våldtar den i arslet. du är bara lyhörd.
Citera
2024-09-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det verkligen så? Men i och för sig, Uffe kan ju sälja fritidshuset (han orkar förmodligen inte med det länge till) och det har förmodligen stigit i värde sedan han köpte det. Han kan också sälja villan eller stora lägenheten och flytta till något mindre och få en slant över. Så det kanske inte är så farligt?

Edit: Och varför vill inte banker låna ut till pensionärer? Många har ju bra inkomster och den är kassaskåpssäker också. Jag hade en hyresvärd en gång som sa till mig: "Vi älskar pensionärer". Underförstått de skötte sig och betalade alltid hyran. Att det kanske inte är så långt kvar till deras frånfälle borde väl gå att lösa finansiellt på något sätt och även yngre kan ju dö hux flux, även om det inte är lika vanligt. Pensionärer har väl också god säkerhet också i form av en bostad, fritidshus etc.

Kassaskåpssäker inkomst, möjligen den allmänna pensionen men den är som max 17.000 eller något,
kanske om du har 5+ miljoner i tjänstepension att banken kan släppa igenom lån men generellt sett inte, blir massa merarbete för banken om personen dör också, bankernas grej är inte att äga bostäder de vill ha pengar och minimalt jobb.
Citera
2024-09-13, 12:32
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansNejmann
för den goda kunden du är är lika som en gris på gården som inte sparkar bonden på låren när han våldtar den i arslet. du är bara lyhörd.

Jo, jag vet. Precis som när man handlar på ett företag.. De sätter upp 15% rabatt på de flesta varor men så tittar man igen lite noggrannare 2-3 år efter då har man 5% snälla som de är!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in