Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-12, 16:27
Medlem
Ett exempel från SR:

Dietisten sågar kvarghetsen – så ska du äta i stället
  • Kvarg och protein har blivit en hälsotrend - vilket kan vara svaret på varför butikshyllorna gapar tomma.
  • Men den som inte är elitidrottare behöver inte hoppa på hypen, tycker dietist Anna Permansson Reuterberg.
  • Men om man nu saknar kvargen hemma i kylskåpet, så finns det många andra likvärdiga alternativ.

Få saker gör mig så irriterad som när olika personer refererar till "elitidrottare". Varför just detta upphöjande och glorifierande av "elitidrottare". En elitidrottare, i min mening, är någon som tävlar i högsta möjliga serie i Sverige, möjligtvis någon av de högsta serierna (allsvenskan, superettan), (SHL, hockeyallsvenskan). (Man behöver inte gå bananas just för själva definitionen. Alla har väl lite olika uppfattningar.)

Men det som gör mig väldigt irriterad är att man dels drar alla elitidrottare över en kam, samt att man samtidigt gör dessa elitmänniskor till någon speciell sort med helt säregna unika behov gällande kost och träning - behov som ingen annan har.

Det innebär, att Anna 16 år som tävlar på högsta nivå i marathon ingår i eliten - och tillhör den exklusiva skaran som behöver kvarg och extra mycket protein enligt dietisten

Men Alex 18 år som vill få så effektiv muskelutveckling på sina 3 gympass i veckan tillhör INTE denna grupp enligt samma dietist. Han är ju inte "elitidrottare"

Att över huvudtaget referera till elitidrottare så klumpar man ihop alla åldrar, alla sporter (även sporter som bara har 2-3 divisioner) och av båda kön och menar att dessa har speciellt kvargbehov.

Vad tycker ni gällande referat till elitidrottare?
Citera
2024-09-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Ett exempel från SR:

• Kvarg och protein har blivit en hälsotrend - vilket kan vara svaret på varför butikshyllorna gapar tomma.
  • Men den som inte är elitidrottare behöver inte hoppa på hypen, tycker dietist Anna Permansson Reuterberg.
  • Men om man nu saknar kvargen hemma i kylskåpet, så finns det många andra likvärdiga alternativ.

Få saker gör mig så irriterad som när olika personer refererar till "elitidrottare". Varför just detta upphöjande och glorifierande av "elitidrottare". En elitidrottare, i min mening, är någon som tävlar i högsta möjliga serie i Sverige, möjligtvis någon av de högsta serierna (allsvenskan, superettan), (SHL, hockeyallsvenskan). (Man behöver inte gå bananas just för själva definitionen. Alla har väl lite olika uppfattningar.)

Men det som gör mig väldigt irriterad är att man dels drar alla elitidrottare över en kam, samt att man samtidigt gör dessa elitmänniskor till någon speciell sort med helt säregna unika behov gällande kost och träning - behov som ingen annan har.

Det innebär, att Anna 16 år som tävlar på högsta nivå i marathon ingår i eliten - och tillhör den exklusiva skaran som behöver kvarg och extra mycket protein enligt dietisten

Men Alex 18 år som vill få så effektiv muskelutveckling på sina 3 gympass i veckan tillhör INTE denna grupp enligt samma dietist. Han är ju inte "elitidrottare"

Att över huvudtaget referera till elitidrottare så klumpar man ihop alla åldrar, alla sporter (även sporter som bara har 2-3 divisioner) och av båda kön och menar att dessa har speciellt kvargbehov.

Jag tycker dietisten har rätt. Deras råd går emot reklamen från tränings-industrin som hetsar kring protein. Jag förstår att detta krockar med din världsbild.
Många är hjärntvättade. Både här och i verkligheten.
Nej man behöver inte proteinpulver eller kvarg. Men jag förstår din reaktion. Hör man något många gånger blir det en sanning. Hela industrin lever på att säga samma sak om och om igen.
Senast redigerad av JohnWicks 2024-09-12 kl. 17:33.
Citera
2024-09-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag tycker dietisten har rätt. Deras råd går emot reklamen från tränings-industrin som hetsar kring protein. Jag förstår att detta krockar med din världsbild.
Många är hjärntvättade. Både här och i verkligheten.
Nej man behöver inte proteinpulver eller kvarg. Men jag förstår din reaktion. Hör man något många gånger blir det en sanning. Hela industrin lever på att säga samma sak om och om igen.

Ok men då säger jag hellre såhär. INGEN behöver proteinpulver eller kvarg. Bättre?
Citera
2024-09-12, 18:13
Det beror på vilken idrott också. Bowlare, golfare och pingisspelare behöver inte trycka i sig massa kvarg. Jag själv är "elitmotionär". Vilket betyder att jag tränar som eliten fast utan att ha deras genetiska förutsättningar. Så jag trycker i mig en hel del kvarg eftersom det är en billig form av protein och går fort att få i sig. Det är bara ägg som är billigare.

Sen finns det andra kategorier av människor som det kan vara gynnsamt för. Sjuka eller äldre som har svårt att få i sig tillräckligt med näring är det perfekt för. 2dl kvarg motsvarar en 100grams köttbit i protein. Det är betydligt lättare att få i sig kvargen.

Men de flesta människor behöver få i sig färre kalorier inte fler. Du blir inte muskulös av att äta 10 000 kcal om dan bara fet. Vissa verkar tro att det funkar som bantningsmedel också vilket det inte gör. Om du äter som vanligt och börjar trycka i dig massa kvarg så blir du bara fet(are).
Senast redigerad av Juristen08 2024-09-12 kl. 18:31.
Citera
2024-09-12, 18:26
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ett exempel från SR:

Jag är i stort sett enig med dig. Uttrycket är olämpligt i dyl sammanhang.
Citera
2024-09-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ok men då säger jag hellre såhär. INGEN behöver proteinpulver eller kvarg. Bättre?

Så kan man säga. Att man refererar till elitidrottare är nog för att människor ska ha något att relatera till i sammanhanget. Den kopplingen är lätt att slänga ur sig. Många verkar ju tro att de behöver äta 1.5g eller 2g protein sin kroppsvikt när sanningen ligger betydligt lägre hos de flesta som tränar gym eller idrottar.
Citera
2024-09-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Så kan man säga. Att man refererar till elitidrottare är nog för att människor ska ha något att relatera till i sammanhanget. Den kopplingen är lätt att slänga ur sig. Många verkar ju tro att de behöver äta 1.5g eller 2g protein sin kroppsvikt när sanningen ligger betydligt lägre hos de flesta som tränar gym eller idrottar.

Jag håller med dig om att det finns en proteinhets och nej för många svenssons behövs absolut inte detta. Men dietisten bör veta mycket väl att vilken person som helst som tränar 3+ styrketräningspass i veckan och som vill ha bästa möjliga muskeltillväxt är i precis samma behov av ordentligt med protein som vissa "elitidrottare".

Sen att hon råkar glömma att nämna att 90% av alla "elitidrottare" är inte heller i behov av kvarg och 2g protein/kg kroppsvikt.

Proteinen hänger ihop med muskeltillväxt. Eller muskelbevarande vid viktnedgång. Och det är rätt många elitidrottare som inte fokuserar på detta. Däremot finns det en hel del vanligt träningsfolk som bryr sig.
Citera
2024-09-13, 18:38
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att det finns en proteinhets och nej för många svenssons behövs absolut inte detta. Men dietisten bör veta mycket väl att vilken person som helst som tränar 3+ styrketräningspass i veckan och som vill ha bästa möjliga muskeltillväxt är i precis samma behov av ordentligt med protein som vissa "elitidrottare".

Sen att hon råkar glömma att nämna att 90% av alla "elitidrottare" är inte heller i behov av kvarg och 2g protein/kg kroppsvikt.

Proteinen hänger ihop med muskeltillväxt. Eller muskelbevarande vid viktnedgång. Och det är rätt många elitidrottare som inte fokuserar på detta. Däremot finns det en hel del vanligt träningsfolk som bryr sig.

Nja, håller nog inte med om att bästa möjliga muskeltillväxt ges om man fokuserar på att äta massa protein för de som tränar 3x ggr i veckan. För det första är träningsprogrammet det viktigaste. Överskott av kalorier på andra plats.
99.99% av alla som tränar når en platå relativt tidigt vilken de hade nått oavsett proteinintag. Nästan alla lägger på sig extra fett för då ser de biffigare ut än vad de är. Därför ser man inte många vältränade med låg fettprocent på gym. Och de som har lågt bf behöver verkligen inga 1.5x sin kroppsvikt i protein.

Det är industrin som påstår det bara med protein. Det finns många ungdomar som är påväg mot elitnivå som är i riktigt bra form och de äter det som serveras hemma och i skolan.
Citera
2024-09-19, 16:21
Medlem
RollonHomies avatar
Det är väl främst de som sysslar med styrke och uthållighetsträning som dunkar i sig de större mängderna protein, likaså de som tävlar inom BB.

För egen del har mitt proteinintag alltid legat på kroppsvikt x 2 och det räknas nog som ganska högt, men det är vad jag fick till mig då jag började träna.

Sen "inbillar" jag mig också att hur ens kropp svarar mängden protein (i muskelbyggande syfte) är individuellt, på samma sätt som att vissa har lättare att bygga muskler än andra (rent).

Har man dock som syfte att nå sitt genetiska max snabbast möjligt så ser jag inte direkt meningen med att ligga på ett lågt proteinintag, varför skulle man vilja göra det?
Citera
2024-09-19, 18:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det finns inga skäl att strunta i dieten om man eftersträvar resultat. Vad dietisten antagligen menade trots att hon inte kan uttrycka sig korrekt var att de flesta motionärer är lata och tränar oseriöst ändå. Då hjälper det inte att sitta och trycka i sig kvarg heller.
Citera
2024-09-23, 10:30
Medlem
seaworthys avatar
Först och främst beror inte kvarg-bristen bara på att folk trycker i sig kvarg. Arla själv har ju sagt att dom bygger om fabriken för att möta ökande efterfrågan.

Gällande proteinmängd:

1. Det finns gott om belägg för att ett högt proteinintag + styrketräning (intensiv men låg volym räcker) minskar fettprocent, ökar eller bibehåller muskelmassa. Särskilt viktigt när du börjar passera 40 och muskelmassan avtar.

2. Det finns gott om belägg för att ett högt proteinintag i kosten gör att man äter mindre skräpmat och därmed håller en mer hälsosam vikt och fettprocent. I princip alla hälsovärden stärks vid en lägre vikt och lägre fettprocent än genomsnittet.

Gällande "elitidrottare" så är det ju bara ett otroligt korkat uttryck. Elitidrottare är grenspecifika och lägger upp en kost som passar dom bäst. Maratonlöpare sitter inte och bulkar protein (en stor musklemassa är inte önskvärt). Strongmans har sin diet osv.

Generellt skulle man kunna säga såhär:

1. Motionera varje dag så att du känner dig ansträngd. Några dagar i veckan tränar du kondis högintensivt.

2. Styrketräna minst 2 ggr i veckan. Ta i ordentligt och lyft tungt.

3. Ät en varierad kost med mycket grönsaker. Undvik skräpmat, fika, alkohol och snask i största möjliga mån. Ät mycket protein (kött, fisk, fågel) vilket kommer hjälpa dig hantera det du bör undvika.

Sen kan dom som vill träna och äta för specifika syften göra det. Men det är en väldigt liten andel av befolkning som håller på med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in