• 1
  • 2
2024-09-12, 20:40
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Datavetenskap är bredare och har mer av teori. Ingenjörsutbildningarna siktar på att producera folk som går in och fastnar i stora organisationer. Volvo, Ericsson, stora konsultbolag osv. Vill du hålla på med spel är datavetenskap mer passande, du får en bättre teoretisk utbildning och kan kompensera för praktiska aspekter av ingenjörsprogrammen med att bygga saker på din fritid och hänga med folk som håller på med utveckling professionellt, vilket är lätt att göra, kryllar av Slackkanaler och meetups och sånt. Ingen kommer att tycka att det är konstigt att du som student vill vara med och om de ser att du kan bygga grejer kommer de försöka koppla ihop dig med jobb.
Intressant, jag antar att bägge utbildningarna är bra men ingenjörsutbildning är "bättre" för att "OH WOWW, ENGINEER!". Men det beror ju på vad man vill göra. Kan du ge mer exempel på ingenjörsutbildningen? Datavetenskap verkar mer tilltalande just nu, men skulle inte säga nej till ingenjörsutbildningen om jag fick veta lite mer om det.
Citera
2024-09-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabeldjuret1
Jag gick teknikprogrammet, inriktning teknikvetenskap.
1) Schysst, tänkte dock gå universitet ändå. Det är som att det bara kliar. Som du sa, så ger det en bra grund att stå på. Vet du om man kan göra både universitet och sedan YH? Eller går det ej? Vet inte mycket, så skratta ej.

2) Perfekt, då behövs det inte riktigt en kurs bara om jag skall fördjupa mig. Fan vet jag, kanske tar en random kurs om det ser intressant ut och jag gillar det eller hjälper med jobb. Jasså? Certifikat? Jag har ju hört lite mixade åsikter om det, vet ej om det är värt ansträngningen.

3) Japp, ska sikta på universitet. Sedan ingenjörsutbildning? Tänkte datavetenskap, men om jag tar ingenjörsutbildningen vilken då och vad ska jag göra efter det och efter datavetenskap? Vilka jobb är bra? Är ganska vilse här, men jag verkligen vill jobba inom IT och lära mig.

1) Du kan utbilda dig så mycket du vill, men CSN är begränsat så du kommer isf behöva bekosta ditt leverne på annat vis.

2) Certifikat är något som bara ser bra ut när du ska säljas som konsult eftersom bolaget kan ta mer betalt för dina timmar. Enda anledningen till att bekosta det själv är om du ska bli egenföretagare och sälja dig själv utan mellanhand.

3) Civilingenjör i datateknik är väl den som är mest relevant. Kandidat i datavetenskap bör dock räcka om du inte är ute efter att få kalla dig civilingenjör. Det går ju alltid att läsa en Master om arbetsmarknaden skulle vara trög. Eller hoppa på en YH för all del.

Vill du hålla på med AI så kan det vara vettigt att läsa till ingenjör då du kommer ha nytta av all matematik som ingår i utbildningen. Även spelprogrammering kräver en del matematik och fysik, men det är allt annat än chill och generellt uselt betalt jämfört med många andra utvecklarjobb.

Kanske en impopulär åsikt, men jag skulle rekommendera Java eller C# som första språk just för att dessa är bland de mest eftertraktade på den svenska marknaden. Python är ett relativt enkelt språk, men det går inte riktigt att överföra kunskapen till andra språk och det används främst inom forskning och AI snarare än traditionell systemutveckling.
Citera
2024-09-13, 09:49
Medlem
Citat:
Jag förstår, men jag ska faktiskt testa göra det. Grejen är att jag ville göra något men visste inte vad, nu gav du mig en idé. Jag hade redan börjat rita lite sprites i Aseprite för att codea mitt egna RPG-spel. Jag vet att man ska tycka det är kul, och det gör jag. Genuint intresserad av det och av att skapa music. Mina två största hobbys.

Det är samma sak med gitarr kan man säga, många slutar med det för att de ej tycker det är kul eller tycker att det är för svårt, men jag ger ej upp. Aldrig.

Jag gillar din inställning den är helt klart en stor fördel för dig. Jag tror att du ska börja väldigt smått. Inte rpg spel från start. Det blir för stort.

Jag har ett tips, gör ett program som kan hitta ord i en text.

På så sätt får du lära dig hur man laddar in en fil, hur man använder arrayer (samling av data). Sen får du även lära dig att skriva ut saker till användaren. Kanske inte det mest inspirerande projektet, men en väldigt god start.

1. Välj 1 språk, jag skulle rekommendera ett typat språk. Typ C# eller Java.

2. Sätt upp din miljö (ide) typ visual studio eller vad det nu må vara.

3. Kör ditt första Hello World. (Default program)

4. Ta reda på hur man laddar in fil på ditt programmeringsspråk

5. Skriv en fil med lite olika ord

6. Ta reda på hur man tar emot input från användaren

7. Använd användarens input för att hitta ord i filen

8. Presentera resultatet för användaren

Ungefär så.
Citera
2024-09-14, 07:47
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Intressant, jag antar att bägge utbildningarna är bra men ingenjörsutbildning är "bättre" för att "OH WOWW, ENGINEER!". Men det beror ju på vad man vill göra. Kan du ge mer exempel på ingenjörsutbildningen? Datavetenskap verkar mer tilltalande just nu, men skulle inte säga nej till ingenjörsutbildningen om jag fick veta lite mer om det.

Ingenjörsutbildningarna går ut på att göra studenten attraktiv för stora organisationer inom en viss nisch, så det handlar om att lära sig hur kärnkraftverk fungerar eller att CADa upp stadsdelar eller vad det nu kan vara. Det är teknik och teori s a s tillämpat på ett område.

Datavetenskap handlar primärt om datorer och information.
Citera
2024-09-14, 07:57
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Vad menar du med att ta det närmsta? Japp, jag antar det gör man i Git? Det är klart att dokumentationen är viktig också så att alla fattar projektet. Förresten, du sa ju att Python är ej ett bra nybörjarspråk. Hurså? Jag har alltid hört att Python är både kul och lätt att lära sig, vad skulle du annars rekommendera? C#? Vi hade C# i skolan tror jag men jag tog aldrig det, aja, lärde mig iaf lite HTML & CSS men det är en annan nisch för typ skapa hemsidor för företag och det. (kanske kan göra det som side hustle, vad tycks om det? )

Schysst, jag är intresserad av att jobba som utvecklare. Allt låter bra med mig, men skulle du fortfarande rekommendera kandidatprogram i datavetenskap om jag skall jobba som en utvecklare? På tanke med att det är svårt med att få jobb (antar jag) inom IT. Alla vill ha typ 3-5 års erfarenhet, eller minst 1 år. Sen vill de att du har erfarenhet av att använda Java, Rust, Python, C#, etc. På tal om språk, tänkte jag lära mig flera men att börja med en. För att det finns inget språk som är bara bra för en grej skulle jag säga, eller det är det som jag har hört. Man kan göra basically vad som helst med vilket språk som helst, men det finns andra språk som behärskar andra saker bättre. Men alltid bra att lära sig flera tänker jag.

Japp, spelutveckling låter som en 50/50 eller hit or miss. Det är en realistisk syn på spelutveckling. Det är sant att spelutveckling kan vara riskabelt, du spenderar år och pengar och hoppas på en big hit, ett AAA-spel men sedan så blir det inget. Jag tänker att jag kör spelutveckling mer som en hobby, t.e.x på Newgrounds eller andra hemsidor, skapa spel, kanske känna lite pengar på det eller inte spelar ingen roll.

Men det jag verkligen vill jobba med nu efter dessa svar är antingen utvecklare eller cybersäkerhet. Det kommer 90% att bli utvecklare först, för att cybersäkerhet som du sa är inte bara något man slidear in till direkt. Det är alltid bra att vara lite galen haha, speciellt för cybersäkerhet. Dock behövs det inte så mycket coding inom cybersäkerhet har jag hört, inte i de lägra levlerna iaf.

Det som geografiskt ligger närmast där du bor. Git dominerar, men det finns andra verktyg för det. Finns mycket som är problematiskt med Python, men främst att det är säreget utan att vara överförbart på andra språk och utan att det lär ut datavetenskap. C# belastas av ett storföretag, så Java är i sådant fall ett bättre alternativ men det är besvärligt att komma igång med om man inte har en handledare, något som också gäller .NET-språken. https://htdp.org/2024-8-20/Book/index.html är skriven för gymnasister och ger en bra introduktion till programmering och mjukvaruutveckling. Det är också skrivet uttryckligen för att vara överförbart på andra programmeringsspråk.

Att många programmeringsspråk är Turingkompletta betyder inte att du kan implementera vad som helst i vilket som helst av dem.

Kan du inte bygga dina egna verktyg kör du snabbt fast inom säkerhet. Du kommer att vilja ha programvara för att bygga och generera rapporter, administrera och automatisera andra verktyg, m.m.
Citera
2024-09-14, 15:59
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ingenjörsutbildningarna går ut på att göra studenten attraktiv för stora organisationer inom en viss nisch, så det handlar om att lära sig hur kärnkraftverk fungerar eller att CADa upp stadsdelar eller vad det nu kan vara. Det är teknik och teori s a s tillämpat på ett område.

Datavetenskap handlar primärt om datorer och information.
Intressant, tror datavetenskap blir bättre för mig. Dock så har jag faktiskt haft CAD i gymnasiet och lärt mig lite hur det fungerar men inte på ett avancerat nivå. Jag tror jag gör som du sa, datavetenskap kandidatprogram.
Citera
2024-09-14, 16:08
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Det som geografiskt ligger närmast där du bor. Git dominerar, men det finns andra verktyg för det. Finns mycket som är problematiskt med Python, men främst att det är säreget utan att vara överförbart på andra språk och utan att det lär ut datavetenskap. C# belastas av ett storföretag, så Java är i sådant fall ett bättre alternativ men det är besvärligt att komma igång med om man inte har en handledare, något som också gäller .NET-språken. https://htdp.org/2024-8-20/Book/index.html är skriven för gymnasister och ger en bra introduktion till programmering och mjukvaruutveckling. Det är också skrivet uttryckligen för att vara överförbart på andra programmeringsspråk.

Att många programmeringsspråk är Turingkompletta betyder inte att du kan implementera vad som helst i vilket som helst av dem.

Kan du inte bygga dina egna verktyg kör du snabbt fast inom säkerhet. Du kommer att vilja ha programvara för att bygga och generera rapporter, administrera och automatisera andra verktyg, m.m.
Perfekt, jag får göra lite research. Jasså? Jag antar ändå att det är bra att lära sig Python. Jag tror att jag ska börja med C# då, sedan kanske Java men det är det med syntax va? Om man börjar med C# antar jag att det är överförbart till Python men inte vice versa. Tack för länken.

Exakt, och som sagt så lärs C# ut i datavetenskap kandidatprogram? Då behövs säkert inte fördjupning även om jag tänker göra det, med hjälp av resurer online, videos och kanske kurser.
Citera
2024-09-14, 16:10
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figurens
Jag gillar din inställning den är helt klart en stor fördel för dig. Jag tror att du ska börja väldigt smått. Inte rpg spel från start. Det blir för stort.

Jag har ett tips, gör ett program som kan hitta ord i en text.

På så sätt får du lära dig hur man laddar in en fil, hur man använder arrayer (samling av data). Sen får du även lära dig att skriva ut saker till användaren. Kanske inte det mest inspirerande projektet, men en väldigt god start.

1. Välj 1 språk, jag skulle rekommendera ett typat språk. Typ C# eller Java.

2. Sätt upp din miljö (ide) typ visual studio eller vad det nu må vara.

3. Kör ditt första Hello World. (Default program)

4. Ta reda på hur man laddar in fil på ditt programmeringsspråk

5. Skriv en fil med lite olika ord

6. Ta reda på hur man tar emot input från användaren

7. Använd användarens input för att hitta ord i filen

8. Presentera resultatet för användaren

Ungefär så.
Schysst, tack så mycket! Jag tror jag gör detta i C# då. Bra idé, sen tänkte jag också göra en miniräknare. Tycker du det är bra eller svårt? Jag tycker att det låter ganska lätt.
Citera
2024-09-14, 16:24
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
1) Du kan utbilda dig så mycket du vill, men CSN är begränsat så du kommer isf behöva bekosta ditt leverne på annat vis.

2) Certifikat är något som bara ser bra ut när du ska säljas som konsult eftersom bolaget kan ta mer betalt för dina timmar. Enda anledningen till att bekosta det själv är om du ska bli egenföretagare och sälja dig själv utan mellanhand.

3) Civilingenjör i datateknik är väl den som är mest relevant. Kandidat i datavetenskap bör dock räcka om du inte är ute efter att få kalla dig civilingenjör. Det går ju alltid att läsa en Master om arbetsmarknaden skulle vara trög. Eller hoppa på en YH för all del.

Vill du hålla på med AI så kan det vara vettigt att läsa till ingenjör då du kommer ha nytta av all matematik som ingår i utbildningen. Även spelprogrammering kräver en del matematik och fysik, men det är allt annat än chill och generellt uselt betalt jämfört med många andra utvecklarjobb.

Kanske en impopulär åsikt, men jag skulle rekommendera Java eller C# som första språk just för att dessa är bland de mest eftertraktade på den svenska marknaden. Python är ett relativt enkelt språk, men det går inte riktigt att överföra kunskapen till andra språk och det används främst inom forskning och AI snarare än traditionell systemutveckling.
1) Kostnaderna är lugnt, jag fixar det. CSN, och har också andra saker jag kan göra. Vad tycker du om att skapa företag för hemsidor som en "side hustle"? Tycker du det är också bra? Bra inlärning också tänker jag.

2) Jasså, okej. Det känns ändå lite för tryhard Man kan säkert få flera jobb inom IT med bara en GitHub eller itch.io.

3) Japp, jag tror att jag kör med datavetenskap kandidatprogram och sedan tar en master eller kör YH om det blir tight.

Japp, det skadar inte med mer matematik. Tack så mycket för hjälpen, ska kolla ännu mer och söka upp nu så att jag får så mycket information och lär mig så mycket som helst.
Citera
2024-09-14, 20:08
Medlem
Citat:
Schysst, tack så mycket! Jag tror jag gör detta i C# då. Bra idé, sen tänkte jag också göra en miniräknare. Tycker du det är bra eller svårt? Jag tycker att det låter ganska lätt.

Jag tycker det låter som en jättebra idé, C# är toppen, då får du lite hjälp om du vill utveckla spel i Unity sen. Miniräknare är ett lagom projekt, kul och säkert utmanande. Viktigaste är att bara komma igång med något! Du får jättegärna posta ditt resultat sen 😄👍
Citera
2024-09-14, 21:33
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figurens
Jag tycker det låter som en jättebra idé, C# är toppen, då får du lite hjälp om du vill utveckla spel i Unity sen. Miniräknare är ett lagom projekt, kul och säkert utmanande. Viktigaste är att bara komma igång med något! Du får jättegärna posta ditt resultat sen 😄👍
Yes, jag kan göra det i samma ämne här. Tack så mycket och ha det fint!
Citera
2024-09-15, 11:23
Medlem
nästan alla spelutvecklare kommer från demoscenen. visar du framfötterna där så öppnas alla dörrar snabbt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demoscenen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in