Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-12, 21:03
Medlem
Hej!
Jag skulle behöva ta BE-kort men har aldrig kört släp innan. Jag tog körkort för några månader sedan på gamla dar(30+) så jag har inte kört mycket. Hur svårt är det att lära sig köra med släp bra nog för att klara uppkörningen? Jag har inget eget släp så jag måste hyra och försöker räkna på kostnaderna. Jag tänker använda en körskola också men vill göra så mycket som möjlig själv. Jag har läst andra trådar men alla som tar BE-kort verkar ha kört släp i flera år innan.

Jag är inte särskilt orolig över teori och säkerhetskontroll utan det är själva körningen(backningen) som oroar mig. Är det vanligt att man måste backparkera släpet mellan två bilar?
Citera
2024-09-12, 21:15
Medlem
Trixtons avatar
Ja, du måste kunna backa med släp för att klara uppkörningen, men vad skall du ha ett BE-kort till om du inte kan det?

Fördelen jämfört med att ta ett vanligt B-körkort är att nu kan du ju övningsköra på egen hand. Det är bara att hyra ett släp för några hundralappar och åka ut och träna en eftermiddag. Leta upp en stor parkeringsplats som kanske inte används på exempelvis helger och träna där.

Det kommer säkert att gå bra.
Citera
2024-09-12, 21:23
Medlem
Det märker du när du provar. Inget vi vet hur du fungerar med ett tungt släp. Teorin är som annan teori men med frågor just angående släp, lastvikt, surning osv. Du ska backa med hjälp av endast de yttre speglarna. Kunna styra in släpet på t.ex. en p-ficka och bedöma djupet. Du får ju gå så många lektioner som behövs.
Citera
2024-09-12, 22:27
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Teorin är samma som för B + lite extra för E, t.ex. mycket mer på tjänste/totalvikter, vad bilen får dra, vilken kk-behörighet som krävs osv., lastning & surrning.

Uppkörningen är i princip densamma som för B men det ingår också ett manöverprov på avlyst område (ingen annan trafik) där du får backa in mellan koner, det finns några olika varianter de kan välja mellan.

Men som tidigare har sagt, du har alla möjligheter att träna själv. Hyr ett släp (helst kåp/täckt) och ut och träna backning. Kör på ICA Maxis parkering efter stängning.

Det är inte så svårt och det brukar vara mycket coolare "gubbs" som har hand om BE-uppkörningarna än de andra.
Citera
2024-09-14, 12:34
Medlem
CygneRouges avatar
Backa med släp är bara att öva på. Öva öva öva

Jag hade ett sommarjobb där jag behövde köra med släp, och efter några veckor var jag kung på det.

Man får inte tänka på "vrid ratten åt det hållet", det ska bara sitta i ryggraden.

Det låter konstigt men det är lättare att backa med en stor vagn än en liten.
Citera
2024-09-14, 16:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidHeyes
Hej!
Jag skulle behöva ta BE-kort men har aldrig kört släp innan. Jag tog körkort för några månader sedan på gamla dar(30+) så jag har inte kört mycket. Hur svårt är det att lära sig köra med släp bra nog för att klara uppkörningen? Jag har inget eget släp så jag måste hyra och försöker räkna på kostnaderna. Jag tänker använda en körskola också men vill göra så mycket som möjlig själv. Jag har läst andra trådar men alla som tar BE-kort verkar ha kört släp i flera år innan.

Jag är inte särskilt orolig över teori och säkerhetskontroll utan det är själva körningen(backningen) som oroar mig. Är det vanligt att man måste backparkera släpet mellan två bilar?
Det är verkligen inte "rocket science" att ta ett BE kort. Teorin är bara att plugga in, och sen nöta frågorna i vanlig ordning så att man verkligen sätter det vid provtillfället.

När det gäller uppkörningen så är det ju så att man kan öva mycket på egen hand innan dess. Mitt tips är att hyra ett släp, gärna så långt och stort som möjligt på din befintliga B behörighet. Rekommenderar även att hyra olika släp för det kan skilja en del mellan beteende, särskilt när man ska backa med dem. Det kan även vara bra att lasta dem lite tungt för att få känna på det, om jag inte minns fel så ska uppkörningen ske med ett lastat släp och vikten ska vara minst hälften av den för släpet tillåtna lastvikten.
Citera
2024-09-14, 19:09
Medlem
DaNeShadys avatar
Har bara kört med släp när man har flyttat men kör dagligen trailers med lastbilen. Att backa är fan lättare än att köra framlänges. Hur enkelt som helst. Säger samma som en annan redan skrev, hyr ett släp och öva på en tom parkering. Övning ger färdighet!
Citera
2024-09-15, 21:03
Medlem
Tack för alla svar! Jag har bokat uppkörning om ca 5 veckor och kommer ha möjlighet att hyra släp i några timmar 4-5 gånger innan dess. Jag har också köpt ett paket hos en körskola där det ingår en lektion på 140 minuter och bil och släp till uppkörningen. Borde detta räcka? Jag förstår såklart att det är individuellt men ändå. Jag kan också låna ett öppet släp av en vän för att öva med om det behövs. När jag har tagit kortet så kommer jag ha tillgång till släp och kommer köra mycket mer så nu handlar det bara om att bli bra nog att klara uppkörningen.

Teoriprovet klarade jag i fredags så det är klart.
Senast redigerad av KidHeyes 2024-09-15 kl. 21:06.
Citera
2024-09-18, 20:51
Medlem
Det är inte jättesvårt att lära sig
Citera
2024-10-31, 22:33
Medlem
Man kommer in i det väldigt snabbt, fördelen är att du kan öva på egen hand genom o hyra ett släp några timmar och backa lite på en stor parkering, knepen är att inte ratta för mycket och inte stressa samt att försöka tänka vart kärran är på väg beroende på hur man svänger. Ett tips är att hitta en vän som håller på med hästar och låna deras hästsläp då dem är betydligt lättare att backa med då axeln sitter längre bak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in