Citat:
Ursprungligen postat av
KidHeyes
Hej!
Jag skulle behöva ta BE-kort men har aldrig kört släp innan. Jag tog körkort för några månader sedan på gamla dar(30+) så jag har inte kört mycket. Hur svårt är det att lära sig köra med släp bra nog för att klara uppkörningen? Jag har inget eget släp så jag måste hyra och försöker räkna på kostnaderna. Jag tänker använda en körskola också men vill göra så mycket som möjlig själv. Jag har läst andra trådar men alla som tar BE-kort verkar ha kört släp i flera år innan.
Jag är inte särskilt orolig över teori och säkerhetskontroll utan det är själva körningen(backningen) som oroar mig. Är det vanligt att man måste backparkera släpet mellan två bilar?
Det är verkligen inte "rocket science" att ta ett BE kort. Teorin är bara att plugga in, och sen nöta frågorna i vanlig ordning så att man verkligen sätter det vid provtillfället.
När det gäller uppkörningen så är det ju så att man kan öva mycket på egen hand innan dess. Mitt tips är att hyra ett släp, gärna så långt och stort som möjligt på din befintliga B behörighet. Rekommenderar även att hyra olika släp för det kan skilja en del mellan beteende, särskilt när man ska backa med dem. Det kan även vara bra att lasta dem lite tungt för att få känna på det, om jag inte minns fel så ska uppkörningen ske med ett lastat släp och vikten ska vara minst hälften av den för släpet tillåtna lastvikten.