Som topic
Rum som r 24 grader varmt
Sen spola 15 gradigt vatten i duschen med ppna drrar.
Osker p vattenflde s ni fr uppskatta en vanlig hushllsstrle
r det lnt?
Nedkylningen sker nr vattnet gr frn vtska till nga och drav tar energi frn omgivningen (= snker temperatur).
En viss del av vattnet frn en rinnande dusch kommer hinna dunsta, men merparten rinner bara ner i avloppet och har drmed ingen kylande effekt.
Det r isfall mer effektivt att blta ner handdukar, fylla handfat, osv. fr att maximera ytan dr vattnet kan avdunsta - och ventilera fr att cirkulera den kylda luften.
Sedan fr du en motsatt effekt nr du tillfr vattennga och hjer den relativa luftfuktigheten. Din svett blir d mindre effektiv (dunstar frn din hud lngsammare), vilket r varfr temperaturer upplevs hgre i fuktig luft.
Merparten av solens vrme kommer frn instrlning, s det verlgset effektivaste sttet att hll ett rum kylt r alltid att blockera solljuset vid fnstrena.
Pongen med svett r att den kyler kroppen nr den avdunstar frn huden. Men svett luktar och r allmnt cklig. Hll istllet vatten direkt p huden. Fungerar rtt bra i det varma luftfuktiga land jag r i nu, och det fungerade bra nr jag sprang min frsta Stockholmsmara i 30 grader med sol.
Blev uppgraderad till penthouse s glad att jag klagade och tack fr hjlpen.
Mrkte igr att det blev fuktigt o smre av vattnet s fick svalka med kalla handdukar ist
Fyll behllare med kallvatten. Du fr d mer exponerad yta fr energiverfring, vrme i detta fall. Du slipper ven ljudet frn duschen samt samt att det r billigare fr plnkan om du betalatbfr vatten.
Ja det kyler ner. Vattnet behver inte ens vara kallt. Avdunstningen ger en kyleffekt.
Det finns en typ av luftkylare som fungerar just p det sttet. Funkar dock bst i klimat med mycket torr luft. Poppis i USA:s kendelstater. Drar knappt nn strm alls, till skillnad frn vanliga AC.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!