• 1
  • 2
2024-09-13, 18:52
Medlem
2004 fick jag 350k på mitt konto som jag inte hade en aning var dom kom ifrån. Betalade en svartskuld på 100k och lirade upp resten på mindre än 48h. Fick därefter reda på att det handlade om en utbetalning i ett försäkringsärende som härstammade från 1992. Kändes lite surt men oavsett vilket hade jag nog lirat upp stålarna i vilket fall som!
Citera
2024-09-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
2004 fick jag 350k på mitt konto som jag inte hade en aning var dom kom ifrån. Betalade en svartskuld på 100k och lirade upp resten på mindre än 48h. Fick därefter reda på att det handlade om en utbetalning i ett försäkringsärende som härstammade från 1992. Kändes lite surt men oavsett vilket hade jag nog lirat upp stålarna i vilket fall som!

Haha ...Nice story

Må väl
Citera
2024-09-13, 19:45
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Ringde banken igen å sa som de va, hänvisades till att det går att göra en transaktionförfrågan. Kostar dock 200kr.

Väntar en vecka så får vi se.

Du behöver inte göra något. Din bank kan inte hjälpa dig skicka tillbaka pengarna.

Om det är någon som skickat fel, kommer de höra av sig till sin bank som sedan kommer höra av sig till din bank och du kan få en uppmaning att skicka tillbaka pengarna. Då ska du göra det.

Om inget händer på ett par år kan du i lugn och ro använda pengarna, eftersom ingen kommer komma på att de skickat fel vid den tidpunkten.
Citera
2024-09-13, 20:43
Medlem
Kan också vara en utbetalning till dig som t ex återbetalning av försäkring som du sagt upp.
Ersättning för något.
Nån generös kompis som vill ge dig huvudbry.
Eller felinsatt av nån senil person som aldrig märker detta.

Du får vara beredd på att få betala igen det någon gång..

Jag har fått ut dubbelersättning för en skada en gång för 30 år sedan.. Krävdes aldrig tillbaka på dessa pengar 932 kr..
Från ett försäkringsbolag..
Citera
2024-09-13, 21:16
Medlem
Det är konstigt det här med felbetalningar, som jag har förstått det är kontonummer upplagda som en slags ekvation, skriver man en siffra fel så studsar pengarna du är tvungen att skriva 2 siffror fel för att det ska gå igenom har jag fel här?
Citera
2024-09-14, 00:37
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är konstigt det här med felbetalningar, som jag har förstått det är kontonummer upplagda som en slags ekvation, skriver man en siffra fel så studsar pengarna du är tvungen att skriva 2 siffror fel för att det ska gå igenom har jag fel här?

Tror du tänker på Luhn-algoritmen.
Den används vid t.ex bankgiro -nummer men jag tror inte den används vid kontonummer
Citera
2024-09-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Den används vid t.ex bankgiro -nummer men jag tror inte den används vid kontonummer

OK men ändå , det är så många siffror i ett kontonummer det finns ju knappast kontonummer från 0 upp till 10 miljoner 99 procent av felbetalningar måste ju studsa
Citera
2024-09-15, 09:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc

Vad är det för något?
Citera
2024-09-19, 13:00
Medlem
downloaders avatar
Anhörig med dubbla banker som hadde skickat fel. Inte ens "hittelön" fick man. Jaja. Transaktionförfrågan, för att få fram namn och adress, tog typ en timme efter förfrågan. Kostade 100kr.
Citera
2024-09-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Ringde banken igen å sa som de va, hänvisades till att det går att göra en transaktionförfrågan. Kostar dock 200kr.

Väntar en vecka så får vi se.

Typiskt storbanker. Du försöker göra rätt för dig och berätta men så försöker de lura dig på pengar istället för att hjälpa till.
Citera
2024-09-19, 21:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kanske hör nån av sig ock säger han skickat pengarna till fel konto ock vill du ska skicka de till ett annat konto än vad de kom ifrån

Då ska man inte skicka pengarna vidare utan då ska man kontakta banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in