• 4
  • 5
2024-09-14, 20:14
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Tycker det luktar betydligt mer illa att låna av sina vänner eller för den delen även släkt.
För att använda en aktuell term, sunkigt.

Om du syftar på att "låna" med baktanken att inte betala tillbaka skulden såvida den man lånar pengar av inte tjatar hål i skallen på dig, så håller jag med till 100%. Tyvärr verkar detta milt sagt sunkiga beteende vara mycket vanligt. Skulle vara intressant att veta hur många Lyxfällan-deltagare som sköter sina avbetalningsplaner till nära och kära.
Citera
2024-09-14, 20:41
Medlem
1. Är du jude? Vi vita har aldrig ägnat oss åt ocker.

2. Finns inget att tjäna på det, samtidigt som hela vänskapen står på spel och ofta spricker över skitsaker som dessa. "Riktiga vänner skulle aldrig göra så" är ren bs, ALLA människor rättfärdigar dåligt beteende i vissa situationer, särskilt om du tänkt plussa på en jävlar ränta till polarna. I slutändan lär de be dig dra åt helvete för sån skit.

Ska du delta vid ett evenemang, spela ett spel, dricka en bärs eller whatever, bara bjud på skiten utan att förvänta dig något i gengäld. Har du ordentliga polare kommer de ge tillbaka på något sätt. Men om du fått för dig att låna ut pengar med ränta hoppas jag verkligen att du blir blåst, endast judesvin sysslar med sånt
Citera
2024-09-14, 20:50
Medlem
Neksnors avatar
Det finns väl huvudsakligen två fall där utlåning till vänner kan vara aktuellt.
Det ena är upp till någon tusenlapp något dygn för en tappad plånbok eller liknande. Inget snack om ränta, vänskapen är tillräcklig säkerhet.
Det andra är större belopp, förutsatt att det finns tillgängligt, under lite längre tid på grund av idiotskäl. Kanske större vattenskada där ersättning dröjer pga semester (dåligt exempel...). Säkerhet ska finnas och skälig ränta är lämplig.
Citera
2024-09-14, 21:20
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vad anser ni om detta? Det är ju egentligen en win/win. Låt mig förklara:

Om en polare vill låna pengar, eller om du vill låna pengar (vilket jag slår vad om händer i princip varenda person åtminstone nån gång i livet) så är den tillfrågade parten inte så sugen av diverse principiella skäl osv om det är nollränta på lånet. Men om man kryddar erbjudandet med en liten ränta, så är det ju win/win. Jag brukar ta lån på det här sättet, och ger ibland ut lån också. Båda parter blir nöjda.

Det är ganska vattentätt om det bara handlar om små summor, och att man väljer de vänner man känt länge i livet. Folk som är rädda över att "ånej, jag kommer aldrig få tillbaka mina pengar!" - vad är oddsen för att en barndomspolare ni känt hela livet bara kommer att gå upp i rök för all framtid?

Eftersom det här forumet är besatt av att spara mynt på att skära ned på småsaker som utemat och inköp på Pressbyrån så borde det vara en smart deal. Jag brukar vilja låna typ 700 för 1000 tillbaka (och brukar även krydda erbjudandet med att slänga på 10% på helgens Stryktips/trav, det är en uppskattad bonus. Dvs att om jag sätter kupongen så får de 10% av min vinst, folk gillar att man bjuder på den spänningen).

En snubbe jag känner vill enbart låna ut pengar till nollränta, eller inte alls. Han tycker att det är omoraliskt att profitera, så jag får antingen ingenting eller hela summan utan någon förväntan på att jag ska betala tillbaka extra. Ädelt, men onödigt principiellt tycker jag. Klart man ska få några extra hundralappar för besväret och tiden man väntar på att få tillbaka lånet.

Det sista man ska göra är att låna ut pengar till vänner. Du anar inte hur det kan sluta. Man ska inte låna ut pengar överhuvudtaget. Du kan ju testa och se hur det går om dom skiter I att betala tillbaka.
Citera
2024-09-16, 17:14
Medlem
Jag lånade ut 20.000 en gång till en barndomskompis, han behövde köpa en bil för att ta sig till och från jobbet. Jag lånade ut pengarna men räknade inte med att få tillbaka dem, men om jag inte hade fått tillbaka dem så hade jag iaf vetat vad vår vänskap var värd. Han betalade tillbaka som en klocka, så därför skulle jag inte ha några problem att låna ut till honom igen om han skulle behöva. Men alltid under samma premisser, räknar inte med att jag kommer få tillbaka dem så lånar heller inte ut pengar som jag inte har råd att förlora.
Citera
2024-09-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag lånade ut 20.000 en gång till en barndomskompis, han behövde köpa en bil för att ta sig till och från jobbet. Jag lånade ut pengarna men räknade inte med att få tillbaka dem, men om jag inte hade fått tillbaka dem så hade jag iaf vetat vad vår vänskap var värd. Han betalade tillbaka som en klocka, så därför skulle jag inte ha några problem att låna ut till honom igen om han skulle behöva. Men alltid under samma premisser, räknar inte med att jag kommer få tillbaka dem så lånar heller inte ut pengar som jag inte har råd att förlora.

Jag gillar din inställning.

Se det som en gåva till en riktigt god vän som behöver hjälp.
Har du de ekonomiska resurserna att ge bort...Varför inte?

Får du pengarna tillbaka är det mer än du räknade med och vänskapen starkare än förut
Citera
2024-09-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag gillar din inställning.

Se det som en gåva till en riktigt god vän som behöver hjälp.
Har du de ekonomiska resurserna att ge bort...Varför inte?

Får du pengarna tillbaka är det mer än du räknade med och vänskapen starkare än förut

Tack! Exakt så. Det har dessutom bara hänt en gång i mitt halvlånga liv. Skulle någon familjemedlem behöva hjälp så skulle jag såklart hjälpa till då också, på samma premisser.
Citera
2024-09-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Att låna ut pengar till vänner är ett recept för att bli av med både pengar och vänner.
Det har du rätt i och väljer man ändå att låna ut pengar så tar man inte ränta av sina vänner, vad är det för vän?
Citera
2024-09-19, 19:54
får jag låna 200?
Citera
2024-09-19, 20:48
Avstängd
Sen blir en av dessa "vänner" rika eller i övrigt framgångsrika senare i livet (äger stora bolag osv), och du har inget ut av det för du var mer av en sammarbetspartner än någon som ställer upp. Så utöver att din strategi är obekväm gör den dig rent monetärt fattigare också.

Nä, att låna ut till vänner mot ränta är bland de mest socialt efterblivna beteenden jag hört om på ett tag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in